550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe

    Tycker Biscotti är ett utmärkt namn! Sen har de små liven ändå en tendens att få en massa olika smeknamn. Dock ville jag inte behålla vår hunds kennelnamn. Ingrid Bergman... så det fick bli Mini istället aka minigris, grisen, kossan osv osv
    Hahahaha, ja på den kenneln jag valt att ta min valp ifrån fick man faktiskt välja stamtavla namnet också , på denna kullen var kravet dock italiensk efterrätt..... så Biscotti fick det bli, och nu tycker jag namnet känns bra... Biscotti,

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Biscotti var ett finfint namn!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Dag 11
    japp nu var det måndag igen, första ”riktiga” dagen efter alla ledigheter. Alla är tillbaka, ja även om vi jobbar hemifrån så det var full fart tills nyss, åkte direkt till lokalen efter jobbet och matade fiskarna samt plockade en spann full med sten från ett kar och en spann med små rotbitar. Kom hem precis nu, men känner att jag är alldeles för trött för att ta tag i karet. Det är ju klart nu men så fort jag sätter igång med grenar och stenar kommer jag väl grumla upp dimman igen.

    För övrigt är det frid och fröjd i alla kar. Har ett par blue diamond som leker och lägger rom konstant nu. Kanske är det de som skall få flytta till lekkar. Dessutom kom Kah fram idag, han har ju stått bakom växterna nu i över en vecka , men idag kom han fram och började äta igen. Kommer nog aldrig bli riktigt klok på diskusar och deras beteende men det gjorde mig verkligen glad.

    Dessutom hörde hunduppfödare av sig, min valp Biscotti ( tror faktiskt han kommer att få det namnet eller kanske Bisse ) ja vi får väl se. Åter till tråden.... min valp Biscotti ( låter rätt bra eller hur) Biscotti var första valpen som hade tagit sig ur korgen. Det ser jag som ett gått omen. Jag skall ju ha en riktig bruks pudel , hoppas han kan bli eftersöks hund vid jakt, ja vi får se. Han är 20 dagar nu. En dryg månad nu sedan flyttar han hem.

    Ja lite akvarium men ändå några av mina spaningar för dagen.
    Tycker Biscotti är ett utmärkt namn! Sen har de små liven ändå en tendens att få en massa olika smeknamn. Dock ville jag inte behålla vår hunds kennelnamn. Ingrid Bergman... så det fick bli Mini istället aka minigris, grisen, kossan osv osv

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Dag 11
    japp nu var det måndag igen, första ”riktiga” dagen efter alla ledigheter. Alla är tillbaka, ja även om vi jobbar hemifrån så det var full fart tills nyss, åkte direkt till lokalen efter jobbet och matade fiskarna samt plockade en spann full med sten från ett kar och en spann med små rotbitar. Kom hem precis nu, men känner att jag är alldeles för trött för att ta tag i karet. Det är ju klart nu men så fort jag sätter igång med grenar och stenar kommer jag väl grumla upp dimman igen.

    För övrigt är det frid och fröjd i alla kar. Har ett par blue diamond som leker och lägger rom konstant nu. Kanske är det de som skall få flytta till lekkar. Dessutom kom Kah fram idag, han har ju stått bakom växterna nu i över en vecka , men idag kom han fram och började äta igen. Kommer nog aldrig bli riktigt klok på diskusar och deras beteende men det gjorde mig verkligen glad.

    Dessutom hörde hunduppfödare av sig, min valp Biscotti ( tror faktiskt han kommer att få det namnet eller kanske Bisse ) ja vi får väl se. Åter till tråden.... min valp Biscotti ( låter rätt bra eller hur) Biscotti var första valpen som hade tagit sig ur korgen. Det ser jag som ett gått omen. Jag skall ju ha en riktig bruks pudel , hoppas han kan bli eftersöks hund vid jakt, ja vi får se. Han är 20 dagar nu. En dryg månad nu sedan flyttar han hem.

    Ja lite akvarium men ändå några av mina spaningar för dagen.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Ser lovande ut
    Tack, kul att du tittar in igen. Vi får väl se känns lite jobbigt. Har inte riktigt hittat lusten igen efter senaste bakslaget....

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ser lovande ut

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Det där kommer bli så bra när det vuxit till sig lite, enligt min åsikt tycker jag det är bra att du inte kör för mycket växter. Bakgrunden är så fin att den inte ska döljas för mycket.
    men lite stenar tror jag kommer ge det där lilla extra

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Dag 10
    jag börjar med gårdagen ..... hela dagen gick åt att göra vattenbyten på det nya karet. Efter tre byten var vattnet rätt och. Och i morse var det perfekt.

    så jag ångrar ju grymt att jag inte sköljde sanden. Nå, idag har jag iallafall kunnat plantera, och när jag var hyfsat nöjd.... ja då var vattnet dimmigt igen. Så definitivt sanden. Jag känner mig rätt nöjd. Visserligen är ju nu den mesta av bakteriekulturen borta efter alla vattenbyten. Så nu blir det ett till ikväll där jag tillför vatten från karen i vardagsrummet, men de har ju redan fått så många byten så det är väl knappt bakterier kvar. Så jag kommer även tillföra filtermedia ( köpte idag på tropen samtidigt som jag köpte tre kilo oxhjärta)

    så tyvärr är det svårt att documentera med bilder..... men lägger ut dem ändå. Får försöka att förklara tankarna i stort så får jag visa mer exakt när det är klart. Grenarna är för diskusen, de gillar ju verkligen att putsa dessa och lägga sin rom på. Fyra till fem par skall kunna ha genar. Det blir elva diskus i karet så mer än fem par är inte möjligt. Lite javaorbunkar i bakgrund. Flytormbunkar för att dämpa ljuset och sedan plantor för att skapa olika rum. Jag hoppas ju att det skall funka lika bra som när jag hade stordiskusarna och paren liksom hittade sina platser. Imorgon kommer jag tillföra lite stenar på botten och senare små grenar och rötter samt löv och kottar för corydorasen och få vattnet lite mjukare. Men i det stora hela är basen klar..... även om vattnet inte är klart...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7DA37058-0220-4F92-B3FC-9931158F2EBE.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 319,6 KB
ID: 2425697

    Klicka på bilden för större version

Namn: E7FB0F66-78F8-47A7-B0D2-F3684B28AC19.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 499,8 KB
ID: 2425698

    Klicka på bilden för större version

Namn: AD5A6B56-F6E9-4BBB-92EB-97099AA8614F.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 450,1 KB
ID: 2425699

    Klicka på bilden för större version

Namn: A7F54AC8-5C24-4D58-8253-162DC4E5463A.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 528,0 KB
ID: 2425700

    Klicka på bilden för större version

Namn: 5BC1D04C-4D6A-4A7F-93E5-BF8816CBD658.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 532,9 KB
ID: 2425701

    Klicka på bilden för större version

Namn: CD5CD890-478A-46BC-A743-6DB0F5225BFC.jpeg
Visningar: 118
Storlek: 562,1 KB
ID: 2425702

    Klicka på bilden för större version

Namn: CEE821B0-E7CC-47F2-BC34-7F3AC4FFE92E.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 511,5 KB
ID: 2425703

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Jag har råda sand i mitt kar, jag sköljde igenom det ganska ordentligt, tyckte det var ganska skitigt. Vi kanske hade otur båda två mwd skitiga säckar
    Sanden bar skulden.... där fick jag för att jag tog den enkla vägen.....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av EzAndre
    Du kan alltid prova med JBL biotopol eller Tetra aqua safe. Jag brukar alltid använda någon av dessa. Brukar hjälpa till med kristall klart vatten., plus dödar farliga ämnen.
    Du får inte glömma lägga upp någon bild sen
    Ja, jag brukar inte använda dessa medel men mitt tålamod börjar tryta....

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Jag har råda sand i mitt kar, jag sköljde igenom det ganska ordentligt, tyckte det var ganska skitigt. Vi kanske hade otur båda två mwd skitiga säckar

    Lämna en kommentar:


  • EzAndre
    svarade
    Du kan alltid prova med JBL biotopol eller Tetra aqua safe. Jag brukar alltid använda någon av dessa. Brukar hjälpa till med kristall klart vatten., plus dödar farliga ämnen.
    Du får inte glömma lägga upp någon bild sen

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Okej, då skulle det ju kunna vara anledningen till dimman denna gång, även om du tidigare inte fått problem.
    Så är det nog.... hoppas det funkar utan att jag behöver göra om allt. Nu har jag tunt allt igen och skall fylla på jätteförsiktigt så är det väl bara att hålla tummarna...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Okej, då skulle det ju kunna vara anledningen till dimman denna gång, även om du tidigare inte fått problem.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Dum fråga men har du sköljt sanden ordentligt?
    Nix, det är något jag aldrig gör med ny sand. Men har tidigare inte fått detta problem. Använder ju Råda sand.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...