5 år sedan haveri. Hörnkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    #76
    Nope, vanlig grov filtermatta bara.

    Det var lite mer krångel än med sötvatten tycker jag. Jag kommer nog inte starta salt igen även om det är vackert.

    Men jag kan nog för lite helt enkelt... Det kanske inte är svårare än sötvatten? Men som sagt, inget för mig.

    Jag läste också mycket om knappar och en del tyckte att det inte var så farligt medan en del hade värsta skräckhistorierna om vad som hänt dem, deras barn eller hundar.

    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu

    Kommentar

    • Robbs
      • December 2009
      • 242

      #77
      Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 1,33 MB
ID: 2379646 Snart har det gått 4 veckor och nu fick det flytta in ett par fjärilar och en siames på grund av mina gröna Trådalger. Har inte vågat mig på ottosar än.
      Har varit dåligt med uppdateringar fast det är för att jag startat ett saltvatten för ett tag sedan. Har läst så ögonen gör i kors om salt,koraller,fiskar och allt annat runt om.
      Och att dottern har haft kräksjukan..
      Men sötvattnet har börjat växa ganska ordentligt även fast jag inte gjort klart koldioxid tuben och skaffat ordentligt ljus.
      Har i nuläget bara 2x18 med reflektorer.
      Easy-Carbo var dag och lite gödning.

      Ett par suddiga bilder på fjärilarna får ni.

      Och en bild på Berit och hubert. Mina snäckor i nanosaltet.
      The Flyfishing Man
      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #78
        Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 1,24 MB
ID: 2379648 Mina bilder blir tydligen för stora med min nya mobil. Får titta på det imorgon.
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #79
          Ursprungligen postat av Robbs
          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	         Visningar:	1 Storlek:	1.33 MB ID:     	2379646 Snart har det gått 4 veckor och nu fick det flytta in ett par fjärilar och en siames på grund av mina gröna Trådalger. Har inte vågat mig på ottosar än.
          Har varit dåligt med uppdateringar fast det är för att jag startat ett saltvatten för ett tag sedan. Har läst så ögonen gör i kors om salt,koraller,fiskar och allt annat runt om.
          Och att dottern har haft kräksjukan..
          Men sötvattnet har börjat växa ganska ordentligt även fast jag inte gjort klart koldioxid tuben och skaffat ordentligt ljus.
          Har i nuläget bara 2x18 med reflektorer.
          Easy-Carbo var dag och lite gödning.

          Ett par suddiga bilder på fjärilarna får ni.

          Och en bild på Berit och hubert. Mina snäckor i nanosaltet.
          Fjärilsciklider är ju alltid trevliga!
          Själv har jag två par, som tro det eller ej, kommer bra överens.
          Siamensisk algätare tillhör ju mina favoriter också. Men med en dåres envishet hävdar jav att man skall ha ett stim av dessa, eller iallafall en grupp, några stycken... Om man har plats för det. I stim ändrar dom helt sitt betende, går ofta i samlad trupp och betar av algerna på växterna i tur och ordning.
          Dessvärre blir ju siamensisarna rätt stora, jag har tidigare skrivit att dom blir fullvuxna till 15 cm på två år, men jag får nog revidera det.... Ser nu att dom siamensisarna jag köpte som 4 cm fiskar i november nu är omkring 7 cm....

          Tropiskt saltvatten har jag aldrig gett mig in på, men väl inhemskt bohusländskt saltvatten, vi hyrde under många år på 70 och 80-talet en sjöbod på en av Bohusläns större öar. Där ställde jag in ett 220 liters akvarium, och tog vattnet direkt från havet i en slang som låg under bryggan. I detta hade jag i huvudsak bergyltor, som fångades på våren och släpptes tillbaka i havet på hösten.
          Intressanta fiskar som i viss mån påminner om ciklider i sitt betenede. Bytesdjur håvades upp bland tången i hamnen.... Nej det var inget dieselspill i just den hamnen!
          Senast redigerad av Björn J.; 06 February 2018, 07:58.

          Kommentar

          • Robbs
            • December 2009
            • 242

            #80
            Ja jag gillar fjärilarna. Dom har fina färger som lyser upp i ljuset.

            Hade gärna haft ett stim siameser men dom blir tyvärr lite stora.
            Mitt kar är rensat på trådalger och annat efter två dagar med bara en enda siames.

            Skulle vilja haft någon större fisk som centrum. Hade scalare förr men dom är ganska tråkiga tycker jag. Fast dom fick tetrorna att stimma väldigt bra.
            The Flyfishing Man
            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #81
              Fin fjäril och wow för saltkaret!!!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Robbs
                • December 2009
                • 242

                #82
                Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 465,9 KB
ID: 2380628 Växer lite iaf. Har fått rensa en halv spann idag. Fortfarande på jakt efter nån fisk som syns och blir lite blickfång. Fjärilarna har bosatt sig längst bak bakom rötterna...

                kunde ta bort nån sten till idag för rötterna. Men dom har fortfarande lite flytkraft.
                The Flyfishing Man
                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #83
                  Det lutar mer o mer åt scalarer. Igen.
                  Lite i minsta laget kanske.
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #84
                    Snyggt!
                    Du kan ju ha ett stim på något tiotal stora tetror, sådana med rund kroppsform, typ dolkstygn, eller mer någorlunda långsmala som kongotetror.
                    Jag tror att tetror kan fungera som "signalister" år fjärilarna, att kusten är klar, ni kan komma fram nu!
                    Ett par eller trio av flaggciklid kanske, ja den blir väl kanske i största laget...

                    Jag träffade föresten en radiosignalist, i morse!

                    Kommentar

                    • Robbs
                      • December 2009
                      • 242

                      #85
                      Ursprungligen postat av Björn J.
                      Snyggt!
                      Du kan ju ha ett stim på något tiotal stora tetror, sådana med rund kroppsform, typ dolkstygn, eller mer någorlunda långsmala som kongotetror.
                      Jag tror att tetror kan fungera som "signalister" år fjärilarna, att kusten är klar, ni kan komma fram nu!
                      Ett par eller trio av flaggciklid kanske, ja den blir väl kanske i största laget...

                      Jag träffade föresten en radiosignalist, i morse!
                      Har 11 glastetror nu. Funderade på ett större stimm kardinaler och scalarer. Svårt att bestämma mig.
                      Fjärilarna kommer fram imellanåt och dom är inte rädda fast är man inte precis framför rutan så håller dom sig längst bak. Ska titta lite på flaggciklid nu när du skriver de.

                      Morse
                      The Flyfishing Man
                      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #86
                        Välkommen till lunch!
                        Idag serverar vi kardinaltetror....

                        Visa av erfarenhet vet jag att du får göda upp kardinalerna så dom är lika feta som islandssillar innan du kan ens tänka på att släppa i skalarer.
                        Det kan gå, men dessvärre slutar det ofta med middag eller lunch.., eller föresten, nattmål för det är då olika tetror försvinner, nattetid.

                        Flaggar gärna för den trevliga och ganska snälla flaggcikliden, käkar gärna upp andmat om du skulle få problem med sådan, men tja... Kanske litet i största laget, men läs på!

                        Kommentar

                        • Robbs
                          • December 2009
                          • 242

                          #87
                          Ursprungligen postat av Björn J.
                          Välkommen till lunch!
                          Idag serverar vi kardinaltetror....

                          Visa av erfarenhet vet jag att du får göda upp kardinalerna så dom är lika feta som islandssillar innan du kan ens tänka på att släppa i skalarer.
                          Det kan gå, men dessvärre slutar det ofta med middag eller lunch.., eller föresten, nattmål för det är då olika tetror försvinner, nattetid.

                          Flaggar gärna för den trevliga och ganska snälla flaggcikliden, käkar gärna upp andmat om du skulle få problem med sådan, men tja... Kanske litet i största laget, men läs på!

                          Gick bra när jag hade scalarer och kardinaler förra gången. Lite större akvarium då. Kardinalerna lärde sig att hålla sig undan och dom stimmade väldigt bra. Iof ganska små scalarer. Och dom gav sig bara på maten.
                          Men jag förstår vad du menar. Kanske skulle haft flera utav glastetrorna jag redan har. Dom är tillräckligt stora iaf.
                          The Flyfishing Man
                          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                          Kommentar

                          • Robbs
                            • December 2009
                            • 242

                            #88
                            Flaggcikliden e ganska fin men det verkar som att dom gillar växter. Jag ska börja byta ut dom snabbväxande snart och vill helst ha kvar dom växterna jag sätter i.

                            Men något liknande, har du något mer tips? Gärna något som håller sig vid fronten och syns.
                            The Flyfishing Man
                            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #89
                              Jag hade flaggisen i växakvarium, vallesnerior, cryptocoryner och svärdsplantor, inga problem, måhända kanske de tog sig en bit, men inte så att det blev något förstört. Däremot, eller kanske just därför... käkade de upp andmaten som jag fick in tillsammans med levande foder.
                              Men om man matar ordentligt och kompletterar med vegitariskt foder så borde inte bli några problem.

                              Ja ursäka min pessimism angående kardinal-, neon- och glödbandstetror tillsammans med skalarer, klart att jag lyckats för en tid också, med fullvuxna kardinaler och mindre skalarer, men skalarerna växer.... Kanske det funkar om man fodrar irdentligt även här, ser till att skalarerna äter sig mätta på annan mat. En kompis i GAF matade skalarena ordetligt med guppyyngel, då gav de sig inte på mindre tetror. Han hade altum tillsammans med ett jättestim kardinlare i ett väldigt stort akvarium, nånstans i 700litersmodellen. Så jag säger ju egentligen inte att det inte funkar, men eftersom dessa lysande tetror står på skalarernas meny i naturen, kanske är det inprogramerat i DNA att äta dessa, när jag som ung ägnade mig åt sportfiska och gick på en flugbindarkurs lärde jag mig att vissa flugor, vissa färger och visst utseende triggade fiskarna att hugga även om de inte var hungriga. Säkerligen samma instinkter hos skalarer och andra ciklider, ja alla rovfiskar egentligen.

                              Kommentar

                              • Robbs
                                • December 2009
                                • 242

                                #90
                                Ja man kanske kan klara att ha flaggcikliderna med växter. Har aldrig provat några fiskar som gillar att äta växter.

                                Ja precis, stora scalarer lär kanske försöka ta en och annan. Får bli glastetror då.

                                Flugbindning har jag ägnat mycket tid till. Sista åren har varit för att lyckas lura en multe till hugg. När första tog så hade man fått till det och det har blivit några efter det.
                                Folk tittar lite konstigt när man ligger ner på strandkanten mitt i solen och kastar 2 meter utanför. Men oj vilken kraft där är i dom.
                                Tyvärr brukar dom bara vara här 2 månader om året och denna sommaren har jag inte sett till nån. Förmodligen för kallt.
                                The Flyfishing Man
                                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...