5 år sedan haveri. Hörnkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #61
    Det magiska talet sju... I alla religioner har väl sju nån form av betydelse, även inom akarismen.
    Under alla år jag gick på och höll i akvariemöten sades det att ett stim består av minst sju fiskar. Jag vet inte varför.
    Ett stim med exempelvis sju neontetror ser ju närmast fånigt ut, betraktaren undrar "var är dom andra? Har dom dött?"
    Men om du skaffar sju ancistrusar och dom trivs har du snart sjuttio.
    Jag har ju en viss och stor förkärlek till siamensisen, jag har ett stim på elva stycken i Trigon 350 och en grupp om fyra exemplar i Lido 120. Dom blir ju rätt stora, i 15cm-klassen, så det kan bli problem inom kort.
    Men jag tror inte att du överbefolkar (="överbefiskar") ditt Trigon 180 med några stim, det gäller ju bara att se till att ha fiskar i alla vattenlagren, ancistrusar på botten, och sedan bygga på uppåt. Siamensiarna håller till i alla vattenlagren, jag kanske inte direkt under ytan, men annars överallt.

    Två fiskar, oftast hona + hane, är ett par.
    Tre stycken, en trio.
    Fyra till sex exemplar är en grupp.
    Sju och fler är ett stim....
    Man kan ju undra vem som kommit fram till det?

    Kommentar

    • Robbs
      • December 2009
      • 242

      #62
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Det magiska talet sju... I alla religioner har väl sju nån form av betydelse, även inom akarismen.
      Under alla år jag gick på och höll i akvariemöten sades det att ett stim består av minst sju fiskar. Jag vet inte varför.
      Ett stim med exempelvis sju neontetror ser ju närmast fånigt ut, betraktaren undrar "var är dom andra? Har dom dött?"
      Men om du skaffar sju ancistrusar och dom trivs har du snart sjuttio.
      Jag har ju en viss och stor förkärlek till siamensisen, jag har ett stim på elva stycken i Trigon 350 och en grupp om fyra exemplar i Lido 120. Dom blir ju rätt stora, i 15cm-klassen, så det kan bli problem inom kort.
      Men jag tror inte att du överbefolkar (="överbefiskar") ditt Trigon 180 med några stim, det gäller ju bara att se till att ha fiskar i alla vattenlagren, ancistrusar på botten, och sedan bygga på uppåt. Siamensiarna håller till i alla vattenlagren, jag kanske inte direkt under ytan, men annars överallt.

      Två fiskar, oftast hona + hane, är ett par.
      Tre stycken, en trio.
      Fyra till sex exemplar är en grupp.
      Sju och fler är ett stim....
      Man kan ju undra vem som kommit fram till det?
      Jo jag har hört de.
      Siameserna blir stora som du säger. Att ha 5-6st i 190 liter tycker jag blir för trångt.
      Därav funderar jag på ottosarna. Dom tar kanske inte samma alger eller lika mycket men dom verkar ganska trevliga som ett stim(på minst 7..)
      Så 7 st Ottosar lär det nog bli. Men hur länge ska man behöva vänta? Vill ha i dom nu ju..
      Är det helt fel att släppa i 3 st först och vänta nån vecka och släppa i 4 till?

      Vet inte vad jag vill ha för fisk som ska vara blickfångare. ett lekpar av nån sort kanske?
      Och översta lagret verkar iof dom här tetrorna klara som jag har i just nu. Om man skulle fyllt på med glastetror senare kanske..
      The Flyfishing Man
      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #63
        Du kan ha två lekpar av fjärilsciklid, jag hade det föst i mitt Lido 120.
        Mina håller sig mellan botten och mitten. Ottosinclusar kan ju du komplettera med efter hand, jag har aldrig upplevt att sådana är elaka mot nykomlingar.
        Ja det kan vara så att ancistrusar och siamensisar kompletterar varandra med algätningen, nen det finns tråkiga alger ingen av dem tar.

        Kommentar

        • Robbs
          • December 2009
          • 242

          #64
          Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 512,9 KB
ID: 2378175 Nu börjas det igen. Tyckte att ett akvarium skulle räcka men en vecka senare har en kollega ett fluval edge han skulle göra av med.
          Självklart är jag snäll och tar hand om det..
          Blir lite roligare än att ha en stor växt på byrån och betydligt billigare att inreda så som man vill i ett litet kar.

          Så medans det större karet går till sig får jag ha nåt annat att göra.

          Det är ett fluval edge 24liters.
          Kommer bli körsbärsräkor och massa växter.
          Ganska häftigt akvarium där man kan se ner genom glaset eftersom vattnet går hela vägen upp.

          En bild på hur jag skulle vilja få till det.
          The Flyfishing Man
          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #65
            Hur många liter är det på? Snyggt!!!

            ska du köra hightech eller lowtech eller vad har du tänkt?
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #66
              Ännu ingen som sagt någonting om att ta sig vatten över huvudet??

              Kommentar

              • Robbs
                • December 2009
                • 242

                #67
                Ursprungligen postat av Torreador
                Hur många liter är det på? Snyggt!!!

                ska du köra hightech eller lowtech eller vad har du tänkt?
                24liter
                jag har inte bestämt mig än men två akvarie med gas känns lite overkill.
                Vet inte hur svårt det blir att lyckas utan gas och ordentliga lampor. Sitter led i denna nu, finns med halogen.

                man kunde iof göra en t-koppling från den stora tuben och köra samma tub.
                Senast redigerad av Robbs; 18 January 2018, 11:09.
                The Flyfishing Man
                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #68
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Ännu ingen som sagt någonting om att ta sig vatten över huvudet??
                  Jo jag själv tänker på det ibland
                  Har en bil som skulle byggas klart till denna sommaren som kommer och lite renovering som skulle behövas på huset.
                  Plus sambo och två små barn.
                  Men året är inte slut.
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #69
                    7 ottosar är definitivt inte för många i 190 l. Men som sleaper skrev, dom är känsliga för ett nystartat kar fluktuationer i värdena. Dessutom är de såvitt jag vet nästan alltid vildfångade och kan ha svårt att ställa in sig på akvariekost bestående av grönsaker och tabletter. Det kan du ju lätt kolla i butiken, så du vet att du får hem fisk som inte matvägrar så fort dom har ätit upp allt i algväg.
                    Kanske ändå värt att vänta lite med dem så dom inte kolar direkt pga av något som annan fisk klarar av bättre?

                    Tycker helt klart att du kan stoppa i 5 tetror till. Om det är dom du vill ha i fortsättningen? Mata med någon enstaka flinga, annars lär du ju inte få någon avföring som skapar "skit" för bakterierna att växa på. Jag menar såklart inte att du ska mata på tills du får nitrit men lite måste man nog ändå ge för att bakterierna ska få nåt att äta.
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Robbs
                      • December 2009
                      • 242

                      #70
                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      7 ottosar är definitivt inte för många i 190 l. Men som sleaper skrev, dom är känsliga för ett nystartat kar fluktuationer i värdena. Dessutom är de såvitt jag vet nästan alltid vildfångade och kan ha svårt att ställa in sig på akvariekost bestående av grönsaker och tabletter. Det kan du ju lätt kolla i butiken, så du vet att du får hem fisk som inte matvägrar så fort dom har ätit upp allt i algväg.
                      Kanske ändå värt att vänta lite med dem så dom inte kolar direkt pga av något som annan fisk klarar av bättre?

                      Tycker helt klart att du kan stoppa i 5 tetror till. Om det är dom du vill ha i fortsättningen? Mata med någon enstaka flinga, annars lär du ju inte få någon avföring som skapar "skit" för bakterierna att växa på. Jag menar såklart inte att du ska mata på tills du får nitrit men lite måste man nog ändå ge för att bakterierna ska få nåt att äta.
                      Hej miiaoo.
                      Suveränt, tack för infon. Får väl ha lite is i magen innan jag köper några ottosar så inte det händer något.
                      Läste att det brukar ta ungefär en månad innan karet kan omvandla nitriten till nitrat.
                      Så om 3 veckor då? Kan det vara lagom tid att vänta?
                      Ska jag köpa alla 7 direkt eller dela upp det?

                      Jag matade för två dagar sedan med 1-2 flingor som jag smulade sönder till dom 5 jag har.
                      Har inte bestämt mig om jag ska ha glastetra eller inte än. Tycker iof att dom är ganska trevliga fast lite för vanliga kanske.
                      Är det inte för mycket att köpa några till redan nu?
                      Vet inte riktigt hur bra dom stimmar, vill gärna ha ett så bra och stort stim som möjligt.

                      Kom gärna med idéer på fiskval. Just nu vet jag bara att jag vill ha ottosar och mycket mer växter.
                      Måste köpa bättre ljus och co2 först.
                      The Flyfishing Man
                      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                      Kommentar

                      • Robbs
                        • December 2009
                        • 242

                        #71
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        maxresdefault.jpg Visningar:	1 Storlek:	121.3 kB ID:     	2378334 Tjo. Har köpt 6 st tetror till. Skulle ha 5 st men då var där en ensam stackare kvar i butiken..
                        Så nu går där 11 st tetror och dottern har döpt allihop
                        Har gett växterna lite näring och co2 i flytande form så att dom växer till sig lite.

                        Nu har jag läst i två dagar om saltvatten, Nano saltvatten lowtech närmare bestämt.
                        Hade så gärna testat detta med det lilla fluval edge jag har.
                        Men som vanligt så skriver alla olika på nätet och jag har ingen som helst koll på salt.
                        Ska fortsätta läsa och se ifall jag ska ge mig på detta.

                        Läste även om giftiga knappar,fisk och koraller :/ verkar inte vara så enkelt där heller.
                        Det lär bli utan skummare och bygga om pumpen lite förmodligen. streamer i karet?
                        Fisk kan man kanske glömma i 24liter men nån räka och snäckor kanske.
                        Som sagt. ska fortsätta läsa.
                        Lägger till en bild som är på ett likadant akvarium.
                        The Flyfishing Man
                        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                        Kommentar

                        • Torreador
                          • April 2010
                          • 523

                          #72
                          Jag hade sexy shrimp i mitt saltnano. Roliga små saker ;-)

                          Köpte knappar men eftersom jag inte kan låta bli att rota i karet så fick jag göra mig av med dem igen. Inga knappar för min del...
                          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                          www.bondmoran.nu

                          Kommentar

                          • Robbs
                            • December 2009
                            • 242

                            #73
                            Ursprungligen postat av Torreador
                            Jag hade sexy shrimp i mitt saltnano. Roliga små saker ;-)

                            Köpte knappar men eftersom jag inte kan låta bli att rota i karet så fick jag göra mig av med dem igen. Inga knappar för min del...
                            Jaså. Körde du utan skummare med?
                            verkar som knapparna följer med som fripassagerare ganska ofta?
                            Hade du sump och så ? Tänkte använda original pump och ändra om.
                            The Flyfishing Man
                            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #74
                              Utan skummare och sump. Bara ett vanligt ryggsäcksfilter. Jag köpte mina knappar, kan inte minnas att jag fick innågra av misstag. men det kan säkert hända. Men då får man väl vara lite kvick och ta bort dem.

                              Skickar med en bild på mina sexy shrimp.

                              Och så här kan det gå om man är klantig med saltvatten: http://bondmoran.nu/?p=13551

                              Jädrar vad dålig jag blev!
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              • Robbs
                                • December 2009
                                • 242

                                #75
                                Ursprungligen postat av Torreador
                                Utan skummare och sump. Bara ett vanligt ryggsäcksfilter. Jag köpte mina knappar, kan inte minnas att jag fick innågra av misstag. men det kan säkert hända. Men då får man väl vara lite kvick och ta bort dem.

                                Skickar med en bild på mina sexy shrimp.

                                Och så här kan det gå om man är klantig med saltvatten: http://bondmoran.nu/?p=13551

                                Jädrar vad dålig jag blev!
                                Ok. Hade du kol eller något annat i filtret?
                                mycket jobb eller det räckte med vattenbyte?

                                läste på din blogg och det stämmer överens med det jag läst om giftet.. men så länge dom är i vattnet verkar det inte farligt? Tänkte på barnen här hemma.
                                The Flyfishing Man
                                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...