Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    #91
    "jag älskar som sagt julen.....och hela familjen som enhälligt bojkottar mellandagsreor." Me agree... 10 points! (Utrikeska och betyder att jag håller med! Härlig tråd.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #92
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2601.JPG
Visningar: 70
Storlek: 459,2 KB
ID: 2376929Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2595.JPG
Visningar: 70
Storlek: 355,0 KB
ID: 2376928Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2599.JPG
Visningar: 70
Storlek: 399,2 KB
ID: 2376927Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2598.JPG
Visningar: 81
Storlek: 237,3 KB
ID: 2376926Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2590.JPG
Visningar: 74
Storlek: 259,5 KB
ID: 2376925Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2588.JPG
Visningar: 74
Storlek: 299,5 KB
ID: 2376924Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2593.JPG
Visningar: 69
Storlek: 434,4 KB
ID: 2376923 Och julfirarna, min familj........alla fjorton

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2591.JPG
Visningar: 67
Storlek: 326,5 KB
ID: 2376930

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #93
        Tack Camenius, men nu får jag släppa julen för denna gång och försöka återkoppla till akvarium som ju var tänkt att denna tråd skulle handla om.
        ( ja sedan är det ju dax att börja förbereda nyårsmiddagen.....)

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #94
          Så härliga bilder, mycket stämningsfullt! ni är många som firar ihop, det ser underbart ut! Vi är max 12 inklusive barnen, men det är bara varannat år vi är så många tyvärr. Men det är fint och härligt i alla fall.
          Ja, nu är det nyårsmiddagsförberedelser som gäller. Vi kör Texas chili no beans idag, med massor med smarriga tillbehör. Gott!!

          Varför räkor frågar du?
          Jag var en av många som hade räkr när man fortfarande var tvungen att ta sig till Tyskland för att få tag på vissa sorter. Men jag hade turen att få lära känna Sonja, en härlig tjej, som tyvärr inte finns med oss längre. Men hennes arv lever kvar i form av trådat späckade med information och vackra bilder i artbeskrivningarna.
          Jag köpte i stort sett alla mina räkor av henne på den tiden. Hade då körsbär, white pearl, blå tigerräkor, glasräkor, ayta gabonensis (filterarräka), crystal red och crystal black. Räkor är finurliga och intressanta små varelser. Dom lever på nåt vis ett insektsliknande liv fast under vatten. Och därmed blir dom mindre frånstötande än insekter min mening. Dom lever i grupper och mer eller indre hela gruppen styrs av honornas typ hormoncykler( vet inte om räkor faktiskt hat hormoner) för när en hona är parningsvillig blir alla hanar som galna och simmar omkring i 190 så länge hon doftar. kort efter parning så får honan ner rommen som fästs på simbenen. Sen kan hon sitta långa stunder och flytta på äggen, lufta dom genom att vifta på benen, plocka med dom och ta bort ev dåliga ägg. Och efter en spännande väntan kan man ha turen att få se när helt perfekt miniräklingar kläcks och simmar iväg för att sen inte synas på ett tag. Dom är verkligen minismå då.
          Sen är jag oerhört tilltalad av de olika färgvarianterna och arterna. Jag kan liksom inte ha för många sorter! Dom är fina, roliga, festligt intressanta och coola små varelser. Dom är vackra i konttrast mot sten, växter, glas eller vad dom för tillfället sitter på. Underbara helt enkelt, och dessutom lätta att ha och göra med. Det enda att tänka på anser jag, är att ha räksäkrat insugen till filtrena.

          hoppas att du hittar något som du gillar i min beskrivning s du knallar iväg och köper en uppsättning att börja med. Dom kommer i så fall att berika ditt liv. Det finns för övrigt en lång och kul tråd här i forumet, den heter Räkig fakta. Den är från den tiden då räkor var helt nytt här i Sverige. Många intressanta inlägg finns där.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #95
            Hej Emma . Här är det också nyårsmiddag på gång.....men jag är portad från köket, två av sönerna fixar maten. Vi är faktiskt bara elva ännu i familjen men sedan har vi tre killar från Afghanistan som följt oss under de senaste åren, tredje julen för dem i år. Vi kämpar ju stenhårt för att de skall få stanna men så som vindarna i Sverige blåser nu känns det ju osäkert....
            Det låter onekeligen spännande med räkor, skall söka lite i gamla trådar och läsa på lite.

            Ett gott slut och riktigt gott nytt år önskar jag alla här.

            simma lugnt!

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #96
              Jag älskar räkor! Men så är jag ju oerhört förtjust i allt som kryper och krälar och är allmänt pyttelitet och intressant. Är fd biodlare bland annat...

              Räkor, förutom att de finns i flera fantastiska färgvarianter, bidrar dessutom med oerhört viktiga funktioner i akvariet. Precis som de flesta snäckor äter de "skräp"; fiskbajs, döende växtdelar osv. I stället för att skita ned akvariet ytterligare som de flesta fiskar gör snabbar de i stället på nedbrytningsprocessen genom att fylla i en trofisk nivå som vi människor ofta är ganska blinda för. Och om en får dem att trivas kommer de föröka sig - åtminstone dvärgräkorna - ofta tillräckligt ofta att det inte gör nåt om en har fisk i akvariet som äter upp en del räkyngel.
              ​​​​
              Sen tycker jag de är sjukt gulliga, hur de går runt och stoppar allt de hittar i munnen som små maskiner... Om en matar dem med halva ärter kan de börja släpa runt på dem lite också!
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #97
                Jag gillar också räkor, ni kanske har läst att jag skrivt det förut?
                Men det skall vara Pandalus borealis viltfångade och nyfångade kokta direkt ombord på båten, skalade på smörgår med ägg och majonäs, till det ett kylt vitt vin.
                Det är synd om er som bor en bit in i landet och på ostkanten där man visserligen kan få "färska räkor" som åkt bil i många mil, eller bara frysta, dessa smakar ungefär som att kyssa sin syster....

                Men räkor i akvariet, tropiska, nej! Jag har väl vunnit tredjevinsten nån gång i ett fisklotteri och fått en påse tropiska sötvattensräkor, men dessa rönte ingen succé.
                Likaså sniglar, Esqargot serverade i sitt skal med vitlökssås, nej, har ätit det några gånger, men köper det inte igen. Hellre då en odlad Tilapia.
                Ostron kan jag ju äta om nån bjuder, men inte annrs. Och hummern är för dyr och träig i köttet. Havskräfta äts med god aptit, men insjövarianterna är ingen hit, sämst är de "kinesiska jätteräkorna" som är nån odlad kräfta som säljs frysförpackade inåt landet i augusti, sikken skit, inte värdigt som human föda.

                Måhända gör räkor och snäckor nytta, och klart att jag respekterar er som håller sådana, kan väl även tycka att vissa är rätt fina, men det är inget för mig.
                En äldre akvariekompis fick massdöd i sitt akvarium sedan en sådan där stor ampureliasnäcka (om dom nu heter så) legat och dött någonstans långt bak i akvariet och kommit i förruttnelse och förgiftat vattnet. Jag hade då också sådana snäckor, och petade på dem och vände dem ofta för att se om de levde.

                Jasså detta var inget gastronomiskt forum...? Ok... Eller har jag massuppfittat något?
                Vi hade löjromstoast till förrätt och ryggbiff till huvudrätt, ingen fisk eller skaldjur i år, även om både hummer, havskräfta och ostron förekommit till nyårsmiddagen.

                Brörostroastade fiskpinnar med hambugerdressing och Chokladzingo är annars en hit, eller en kladdig pizza med sardeller så här på nyårsdagen när bakfyllan övervinner bukfyllan kan starta de mest återhållsamma kräkreflexerna....
                ​​​​​​​
                För några år sedan läste man i dagstidningarna att det inte på hela året såldes så många pizzor som denna dag... I området där jag bor har nästan alla små butiker ersatts med pizzerior, och begravningeentreprenörer, om nu det kan ha ett samband..? Ja det finns ju en hund- och kattillbehörsbutik, en zoobutik och då Tommys "fiskaffär" så det finns litet hopp kvar.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #98
                  Det där ser ut som en härlig maffig kaloribomb! Precis som det ska vara. På frågan "varför räkor?" så tänker jag så här Thomas. Att det speciella med vår hobby är ju att i vår miljö kan vi bygga upp nåt från en helt annan miljö och sitta och titta på, bli fascinerade av. Det vi tittar på är ju beteenden hos arter som vi normalt aldrig ser. Räkor är precis som fiskar egentligen. De lever i sin miljö har väldigt charmiga beteenden som man kan sitta och titta på i timmar. Beteenden som du ser där skiljer sig en hel del från fiskarna. Dessutom, om du håller dig till de mindre arterna så kommer de snarast mest till sin rätt i kar mellan 30-50 liter. Som en vis person sagt -"man får alltid plats med ett nano". Ställer du ett nano på en piedestal så blir det en inredningsdetalj som bara förskönar.
                  Du kan ju se här t.ex. på Sulawesiräkor (jag stängde av musiken):
                  Caridina dennerli is one of the most amazing shrimp in our hobby. It is no breeding form but from the wild. Their natural habitat is at the Indonesian island...

                  eller på Mats film med en urläcker elefantsnäcka i bakgrunden:

                  Läs in dig lite och håll dig till en art i ett litet kar i början så får du se.
                  Själv kan jag skratta ihjäl mig åt Amanoräkor (honorna där blir uppåt 5 cm) när de tränger sig fram och stjäl en maltablett från en Corydoras. Amanos är mina favoriter. Men drömmen är Sulawesi och elefantsnäckor. Pröva Thomas!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #99
                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Sedan har man ju alltid någon modell eller miljö på skrivbordet.....
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0491.JPG
Visningar: 96
Storlek: 555,7 KB
ID: 2375490Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0489.JPG
Visningar: 99
Storlek: 645,7 KB
ID: 2375491Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0490.JPG
Visningar: 86
Storlek: 545,3 KB
ID: 2375492
                    Jag var i Berlin i höstas, kollade bland annat trämodellen av Göteborgs nya spårvagn, M33. Det blev en hel del åkande med S-bahn, spårvägen och U-bahn. Jag var runt i halvdussinet modelljärnvägsaffärer och köpte upp Rocos räls med mjuk banvall, så fick jag reda på att denna skulle börja tillverkas igen....
                    Gjorde även en arkeologisk cykeltur längs den nedlagda järnvägen till Siemenstadt. Några zoobutiker hann jag inte med, men väl en musikaffär.
                    Berlin är en trevlig stad, denna gången bodde vi på Alexanderplatz, i ett megahotel sedan öststarstiden.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Hej Björn.
                      Vad kul, jag har gått över till Rocco geoline. Jag jobbade i Berlin i nästan tio år, älskar Berlin, jag hade en liten lya i Siemenstadt. Får väl erkänna att nu under julledigheten har det blivit mer modelljärnväg än akvarium.....
                      men snart så är det dax att byta vatten igen...
                      god fortsättning på det nya året.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja, god forts alla skulle jag ju börja med.

                        tack Alex och Johnny för era input gällande räkor, min erfarenhet begränsas till matbordet där jag delar Björns uppfattning, kan inte tänka mig något bättre fredagsmys....

                        men så tillbaka till nästa projekt, har tömt ett av mina sextio liters akvarium och detta står nu klart att inreda på nytt. Är rätt sugen på att göra något annat än stenlanskap i detta kar, skulle ju väldigt gärna ha någon dvärg ciklid samt räka om det kan fungera i ett såpass litet kar, ja och växter då som kan pass till.

                        Detta är en ny värld, och naturligtvis kommer jag läsa på, men tar tacksamt emot era kunskaper och erfarheter. Vilken ciklid kan passa, har tidigare haft fjäril men aldrig lyckats med dessa, är väldigt förtjust i palettciklider men 60 liter är väl lite tiger litet? Och vilken räka är en bra nybörjare räka?

                        simma lugnt

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ja, nu lämnar jag akvariumen igen. Mina stora söner har åkt igen efter en skön jul och nyårshelg.... så jag sitter och tittar lite på korten jag tog på nyårsafton.
                          Kan inte låta bli att lägga ut några......

                          näst älste sonen var kock och älste la maten på tallrikarna.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2622.JPG
Visningar: 67
Storlek: 412,8 KB
ID: 2377084Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2621.JPG
Visningar: 76
Storlek: 348,4 KB
ID: 2377086Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2620.JPG
Visningar: 65
Storlek: 451,2 KB
ID: 2377085

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2624.JPG
Visningar: 78
Storlek: 314,6 KB
ID: 2377089 Bordet dukades......

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2611.JPG
Visningar: 52
Storlek: 481,1 KB
ID: 2377090

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2619.JPG
Visningar: 69
Storlek: 354,4 KB
ID: 2377092 Yngste sonen fick hålla nyårstalet i år..... Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2618.JPG
Visningar: 61
Storlek: 451,8 KB
ID: 2377093

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ja, maten smakade underbart.....spelar ingen roll hur kul det än är att laga mat så är det nästan godare andra lagat maten.....pilgrims mussla med rostad fänkål och rödbetor i smör, fyld kycklingslårsfile med rostade rotfrukter i vitvinssås och som avslutning champagne och vit choklads cheascake ....... även om sönerna inte är lika intresserade av akvarium som jag har jag iallafall fört över matintresset.....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2627.JPG
Visningar: 65
Storlek: 381,6 KB
ID: 2377095Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2628.JPG
Visningar: 55
Storlek: 469,5 KB
ID: 2377096

                                Kommentar

                                Arbetssätt...