Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #76
    nja.... dem som är något att visa kommer allt fram.. å undrar om jag har något gott att trolla fram så där bra som bara jag kan... om jag skulle va fisk skulle jag tro att den där utanför kan trolla fram mat i vart fall =D andra gömmer sig .. men alla syns ju någon gång under dygnet =) ja du det skrivs en hel del här... om du orkar så läs på i mats tråd med den är hur kul som helst =d blåvinges tråd är mysig .. ja alla trådar är liksom mysiga =D och det finns fakta inom en hel del... dammar filter hammabygges filter å ja allt möjligt =D

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #77
      Vilken underbar söndag.....

      tillbringade de tidiga morgontimmarna framför akvariumen, bara jag och en kopp kaffe, resten av huset sov. Alla akvarium flyter på som de skall, och fiskarna ser ut att trivas med sina nya boenden. Väldigt många av honorna tuggar rom, fem av sex goldenhonor och det har nog aldrig hänt förut. Flera Zebror, två blå delfin och min Protmelas Kirkii hona vilket är första gången.....så man kan ju säga att även fiskarna mådde gott av alla akvariumbyten mina läckage gav upphov till....inget ont som inte har något gott med sig.

      Det känns allt lite konstigt att jag bestämt mig för att lägga av uppfödning av yngel, men så många tuggande honor som jag nu har hade jag ändå inte haft tillräckligt med yngel kar. Jag har väl ett hundratal yngel som upptar tre kar idag, där jag bara väntar på att de skall bli tillräckligt stora för försäljning.
      Men Kirkii honan kommer jag flytta till egen behållare idag, hennes yngel vill jag inte missa. Det är en av mina favoritciklider.

      Nåväl, det dröjde inte så länge tills resterande familj vaknade och vi tände tredje ljuset i adventsljusstaken, det går snabbt nu.....julens antågande.
      Efter en fridfull frukost blev det en långpromenad med Nikki i det fantastiska vintervädret, solen skiner och den vita snön gnistrar....nästan så att man tycker det är synd att det är vattenbyten i akvariumen som står på göra listan idag, tänk vid nästa byte är det juldagen, det är alltid en dag vi inte gör något på så juldagen har varit akvariumdag sedan urminnes tider, förr när barnen var små hade de ju alltid fullt med nya leksaker att sysselsätta sig med medan jag gick och pysslade, samtidigt som man hade alla underbara rester från julbordet och gottebordet att småäta av.......ja så var det då, nu är det så att sönerna på juldagen åker till flickvännernas familj och firar med dem, så vi gamlingar blir ensamma kvar med hemmapysslandet, underbart det också...

      Oj vad mycket jul det blev, får väl säga att den kommande helgen är min absoluta favorithelg. Så nu måste jag fortsätta med akvariumen, för kommande vecka lär jag väl knappt ha tid för något annat än julförberedelserna .....

      Önskar er alla en underbart tredje advent.

      simma lugnt......

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #78
        vilken härlig söndag du haft =D

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #79
          Söndagarna är mina akvariedagar....oftast riktiga sköna gå runt och njuta dagar....måndagen däremot kom med kanonförkylning.... och allt jag skall hinna med denna vecka hjälp.....var förkyld för en dryg vecka sedan, hade inte räknat med en till innan jul....men söndagen var underbar . Men nu känns det lite som akvariumen får klara sig till juldagen. Hur hinner alla människor med julen. Jag bara frågar......

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #80
            Hinner med julen?! Det gör vi inte, men den har en tendens att liksom bara komma ändå. Bjuden eller oinbjuden så står den där och knackar den 24 december varje år. Enveten som en skär gris.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #81
              Så är det ju.....och oftast blir den ju lyckad hursomhelst

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #82
                Vill bara säga att jag gillar sin tråd, är inte alls så kunnig på malawisar trots att jag hade dessa en väldigt kort tid. Fast nu kanske du ändar inriktning - i alla fall i något kar

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #83
                  Tack så mycket Inger, din tråd har jag precis börjat på...lär ta ett tag att komma igenom...
                  jag får väl erkänna att jag starkt fundera på dvärg ciklider, har försökt med fjäril några gånger men inte lyckats. Diskus står ju också på önskelistan efter att ha läst färdigt johnnys långa tråd. Men sedan när jag sitter framför mina akvarium och allt fungerar som det skall blir jag ju tveksam....
                  Jag får inte plats med mer kar, och hinner någ inte häller med mer om jag skall vara ärlig. Så funderingen är nog att långsamt och med en plan smyga igång ett av 60 karen som växtakvarium med något litet levande i och se vad jag tycker om det.....skynda långsamt så att säga.
                  Men det vore jätte kul att få följa dig starta ett Malawi kar, tycker fortfarande det är otroligt trevliga fiskar. Mbuna är snabba färgklickar som kanske inte har den sj personlighet på individnivå som större fiskar, men min aulonocara har otrolig personlighet och det är helt otroligt spännande att följa livet i karet. Lika så blå delfin , har ju en familj på sju där jag inte bara kan känna igen dem på storleken utan också på beteendet .
                  så Inger jag rekommenderar Malawi starkt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #84
                    Jag kan bjuda på en bild av mitt malawikar som jag hade 2010, huvva så katastrofinrett

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 020.JPG
Visningar: 53
Storlek: 461,4 KB
ID: 2376417
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      #85
                      Underbart.....jag tänker faktiskt också ha lite växter i mina Malawi kar igen, hade det tidigare men oftast tog sig inte växter, eller så blev växterna uppätna av fiskarna. Tycker verkligen ditt kar är kanonfint, själv har jag en förmåga att alltid fylla karen med för mycket fisk, köper alltid fisken väldigt liten, ja oftast byter jag mina ungfiskar mot ny fisk, sedan tar det ju bara något halvår- år så har fisken växt så mycket så att man måste sortera ut....men det är alltid så svårt.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #86
                        Oj, det har inte blivit mycket akvarium nu för......
                        nu är det jul igen! God jul alla nyfunna vänner. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2570.JPG
Visningar: 67
Storlek: 333,5 KB
ID: 2376546Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2568.JPG
Visningar: 53
Storlek: 454,0 KB
ID: 2376547Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2572.JPG
Visningar: 60
Storlek: 458,1 KB
ID: 2376548Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2569.JPG
Visningar: 59
Storlek: 431,3 KB
ID: 2376549Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2574.JPG
Visningar: 65
Storlek: 316,7 KB
ID: 2376550Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2567.JPG
Visningar: 56
Storlek: 398,5 KB
ID: 2376551Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2576.JPG
Visningar: 58
Storlek: 307,7 KB
ID: 2376552

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          #87
                          juljul

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #88
                            Ja hoppas du haft en härlig helg Thomas!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              #89
                              Hej på er. Ja jag har haft en underbar jul.....älskar julen, från stressen dagarna innan till lugnet som infinner sig när den magiska natten, lugnet i juldagarna när man bara går runt och pysslar lite här och där, skåpsäter när man är hungrig....dagar i mysbyxor och huset fullt av söner och svärdöttrar.....
                              jag älskar som sagt julen.....och hela familjen som enhälligt bojkottar mellandagsreor.

                              Alla akvarium är rena och fungerar bra.....och jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag skall gå vidare.. Redan nu är det så att jag själv känner att mitt radhus inte klarar mer akvarium utan att bli zoo....

                              Så nu våndas jag lite, jag tycker om mina akvarium precis som det är, men alla är ju väldigt lika och jag är ju grymt sugen på ett grönt discus kar... nåväl jag får fortsätta och drömma , låte det hela ta lite tid. Jag har iallafall fått ett ledigt 60 liters, så ett litet projekt finns ju möjlighet att inleda det nya året med.

                              Tanken nu är ju att börja med lite växter och något levande..... Har ju följt flera trådar här där räkor förekommit och har sneglat lite på dessa hos en av favorit handlarna , men känner ingen direkt dragning till dessa. Vad är det jag missar? Så Johnny och ni andra som har räkor, upplys mig gärna, varför räkor?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                #90
                                Ja, en bilbomb på julmaten....en annan hobby jag har

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2605.JPG
Visningar: 53
Storlek: 486,2 KB
ID: 2376915Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2602.JPG
Visningar: 58
Storlek: 495,4 KB
ID: 2376916Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2608.JPG
Visningar: 46
Storlek: 507,7 KB
ID: 2376917Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2609.JPG
Visningar: 51
Storlek: 445,2 KB
ID: 2376918Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2606.JPG
Visningar: 58
Storlek: 421,1 KB
ID: 2376919Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2607.JPG
Visningar: 50
Storlek: 484,1 KB
ID: 2376920

                                Kommentar

                                Arbetssätt...