Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #31
    Ooh, kommer bli himla fint när vallisnerian kommer igång och fyller ut! Bra jobbat!
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #32
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Så där. Nu har jag läst ifatt! Så fint du inrett karet. Nästan så jag skulle vilja kalla det sparsmakat elegant. Spännande.
      Tack! Sparsmakat elegant, jo jag tackar jag. haha Jag förstår va du menar, jag tycker nog det också. Ovanligt för att vara jag dock, jag brukar ha mer wild and crazy, eller ja, inte crazy, men lummigt liksom. Men de fina danio rerio var frankei som jag har däri passar osannolikt bra mot färgen på boklöven och bakgrunden även om den syns dåligt i grumlet.
      Jag har inte kommit ikapp med läsningen här i projekten men jag har förstått nog för att räkna din åsikt högt. Tillsammans med Mats och Moving waves, hivemindhermit med flera för att bara nämna några. Det är himla kul att ha kommit igång igen och att ha hittat hit igen. Jag saknar verkligen att ha akvarieintresserade vänner. Förr om åren träffade jag några i alla fall, däribland min favorit guru Sonja.
      Himla kul att lära känna er som kommit hit efter att jag tog paus för typ 9 år sen.

      hivemindhermit: Ja, jag håller helt med om neonfärgerna. Men inte bara det, jag älskar riktigt små firrar och kardinalerna är för stora haha
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #33
        Jo just ja, imorgon får jag hem ett par krukor windelöv och ett par med sagittaria subulata att fylla ut en aning med. Och ja, när vallisen kommer igång blir det härligt. Tänker jag mig. Tänker också att när sagittarian bildat mer gräsmatta och när pistian förökat sig ändras intrycket med de sirliga rötterna i ytan och det gröna i grupper på botten och ett par till stenrösen med natursten kommer i så blir det mindre naket.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #34
          Snyggt ...

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #35
            Jättekul läsning , är ny på forumet och har först nu fattat vad lite jag kan och hur mycket jag missat......det här med växtakvarium med räkor och snäckor, med eklöv....ja det är ju tur att man aldrig är för gammal för att lära sig. Följer tråden med spänning...

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #36
              Jo, sitter nu på jobbet och funderar på akvaristiska tankar. Det börjar bli dags att köra vattenbyten i karen och då klurar jag lite över mina rutiner. Jag har som nybörjare testat det med att byta 50% i veckan och haft i diverse olika medel för att "säkra" vattenvärdena. Olika tester för att kolla olika niväer på det ena och det andra och massa panik när något avvikande har märkts.
              Sen fick jag en uppenbarelse. Den bestod i att jag insåg att fiskar är som andra djur och levande varelser. Dom visar tecken på att dom mår dåligt eller att vatten behöver bytas. Likaså växter i karet. Är växterna mycket gröna och växer snabbt så är det sannolikt rätt gott om N i karet(i form av nitrat), andas fiskarna snabbt kan det vara nitrit och vattenbyte kan vara bra och mindre matning framöver. Luktar det illa i karet, byt vatten, blir det mycket växtrester och sånt som tar lång tid att brytas ner, byt vatten, nedbrytning kräver mycket syre av firrarna.
              Så tänker jag. Jag följer inget slaviskt utan går på känsla. Det gör jag med alla mina djur. Känslan av att ta på ett djur (pälsdjur) gör att man känner många saker i hur dom mår. Tittar man i ansiktet på dom och på andningen ser man mer. Fiskarna tar jag dock inte i, hihi, men man ser rätt tydligt hur dom mår ändå.

              Nu får jg ge mig för den här gången. Från fisktankar tillbaka till lussebakande med barnen på jobbet// Emma
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #37
                Jag tänker lite samma. Har ju jord i mitt, och lite hela poängen är att det ska vara så low maintenance som möjligt. Massor av bakterier i substratet som omvandlar ammonia och nitrit, massor av växter som tar upp nitratet som blir över. Kollar vattenvärden då och då, ffa ammonia och nitrat. Om inget verkar konstigt byter jag inte vatten; däremot fyller jag ju på allteftersom det avdunstar. Plus att jag då och då snor vatten från akvariet för att hälla i diverse andra byttor.
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #38
                  Låter som en filosofi som passar mig, precis så har jag alltid gjort, ser fiskarna bra ut och det inte luktar så funkar allt, så vill jag ju fortsätta även om det skulle dyka upp ett växtkar i mitt hem..

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #39
                    Det är därför jag har mkt grus, mkt växter och inte knökafullt med fisk som dessutom inte matas av ngn annan än mig=mindre bekymmer och vattenbyten mer sällan. Men en sak har jag grunnat på, hur mkt syre förbrukas av nitrifikationsbakterier av olika slag förrutom de som ligger djupare och är anaerobiska. Precis som fisk så behöver de ju syre och avger CO2. Kan de med tiden (år)bli för bra med bakterier? Speciellt om det är mkt mulm. Jag lägger nämligen inte om mina akvarium särskilt ofta..
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • hivemindhermit
                      • September 2017
                      • 214

                      #40
                      Så länge du har nån form av rörelse i vattnet, så att det steering ytvattnet blandas ned i resten, tror jag inte det är någon fara, spontant. Det är ju inget slutet system; syre kommer hela tiden tillföras från luften.
                      /Alex
                      375 + 112 liter drömmar

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #41
                        Tänker att det är så speciellt med många krya växter som gör sitt dagtid. Men skulle vilja veta
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #42
                          Jag har funderat på malar. Jag ska nog släppa min idé m grönlingar, dom kommer helt enkelt inte att trivas i mitt kar. För lite cirkulation och för lite naturliga alger.
                          SÅ då går tankarna till andra asiatiska malar eftersom jag vill ha en sydostasiatisk typ biotop. Problemet är att jag också älskar snäckor och ev även räkor som jag vill ha i karet och då går botior bort också tyvärr. Det finns roliga små botior men jag offrar inte snäckorna i karet för att få ha enbart asiatiska firrar. :o
                          Därför har jag nu börjat tänka på att göra ett undantag för just malar. Jag har tidigare haft corydoras venezuelan black. Riktigt snygga corys. Dessutom är dom så där härligt roliga och underhållande att titta på.

                          Gör jag rätt i att ändra i listan för ”köpa firrar”?! Ja, det är ju bara jag som kan avgöra det men jag behöver nog övertala mig själv att inte bli besviken på att jag inte fixa att hålla biotopen typ ”hel”.
                          Så fort jag har dom hemma kommer jag att vara nöjd, det vet jag. Men såhär innan jag har införskaffat dom så gnager det inuti.

                          Nu har jag fått hem windelöw och mer sagittaria subulata men inte planterat dem än. Jag drar mig lite för det eftersom jag måste stå på en stol för att kunna nå ner. Karet är så högt att det når till min hals typ.
                          Alltså, man måste vara beredd på att bli rejält blöt vid inredning av just det karet.
                          I alla fall, här kommer en uppdatering om läget i karen just nu. Min femårings kar har varit igång i dryga veckan och hon är exeptionellt duktig på att vara snål med maten så allt mår prima i det karet. Med allt menas zebrasnäckor, körsbär och 3 endlers. För mycket på en vecka såklart, men det blev så eftersom vi köpte en hög räkor förra helgen på auktionen och hade inget annat kar där vi kunde peta i dom.

                          Mitt 60 liters vid sängen puttrar på. 10 danio margaritatus som är så fina i sina snygga lekdräkter. 5 svarta sakura räkor, men har sannolikt bara hanar av dm för dom simmar mest runt som om dom letade honor. Ingen vila ingen ro. Måste komplettera dom med fler vid tillfälle. Häri bor också röda posthorn, svarta hjälmsnäckor och ett par jätteposthorn.

                          Det andra 60 liters blev silikonat igår. Väntan på uppstart är olidlig för 12 åringn som ska ha det i sitt rum. Planer på kardinaler och crystal red här.
                          8åringen har ett 8kantigt 132liters som står på plats och är klart för uppstart. Förutom den lilla detaljen, o-ringen till ytterfiltret saknas. Filtermassa inköpt i en udda kombo för filtret då det är gammalt och jag nte tror att det finns specifika grejjer till det lägre i butik. Inga problem dock, jag har köp kolfilter, blå filtermassa och makaroner. Bara att peta i och starta. Räkor (okänd sort) och ancistrus bestämda här.

                          Mitt 240liters har fått 3 små tjejer till de 2 ensamma fembandsbarberna. Varför det bara blev 3 var för att resten i butiken var så små att silverhajarna hade slurpat i sig dom direkt. Sållning pga storlek alltså. I alla fall håller det gamla paret på att dressera tjejerna att vara mer skygga för hajarna. Tjejerna är dock dumdristigt modiga och villar bort sig då och då. Paret kämpar för att hålla alla samlade haha. Så gulligt att titta på.
                          Hajarna är en hona, en hane på 20 cm ca och en mindre hona som är superkvick på att sno mat fastän hanen försöker regera i det karet vid matning. Dom här får mat 2 ggr per dag för att hålla huller och hungern på avstånd. Det går åt massor med käk till dom. Stora firrar. Dom får också 2 ggr för att dom är passivt aggressiva när dom är hungriga och det verkar onödigt stressande eftersom dom bor för litet. Andra planer finns. Skriver snart om dom.

                          Så, 400 liters kuben som har varit igång exakt en vecka imorgon. Leoparddanios är så himla underhållande. Jag trodde att jag hade köpt en fisk som höll sig i mellanskiktet i karet men den beskrivningen har inte dom här firrarna läst. Dom är ÖVERALLT. Inne bakom bakgrunden, under löven på sanden, fastän dom får ligga på sidan och sprattla för att komma ut på andra sidan. Dom är i flytväxterna, i stengrottorna ja, precis överallt! Så roliga! Och glupska! Å pigga! Det är här corysarna kommer att få flytta in om ett tag.
                          Det sista är den där planen för hajarna. Det dök upp ett 720 liters på fb i en köpochsäljgrupp häromdagen. Min man skämtade om att vi skulle köpa till hajarna så dom slipper flytta. Han gillar verkligen dom nämligen. Fast han låtsats att han inte bryr sig det minsta. Det ärockså han som silikonat och köpt specialskurna täckglas och monterat ytterfilter mm. Jag kan ju göra det själv såklart, men ju mer jag låtsas att jag behöver hjälp med tekniken desto roligare inser han att akvaristiken är i verkligheten.
                          Så vi har utsett en plats till ett minst 720 liters efter helgerna. Det blir det 7e karet för oss. Sjukt kul!

                          Okeeej, det där blev en hel roman! skrev i Word igår när Zoopet låg nere... haha
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            #43
                            Oj, här satsas det, kul! Ja det gäller att få med sig gubbarna (eller gummorna) på tåget. Jag har bara två kar men är så sugen på ett till, får passa på när kära maken inte är på sin vakt mot kvinnlig list . Nä han tycker också om akvarium även om han inte blöter ner händerna så ofta.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #44
                              Om du vill ha nåt asiatiskt som är rejält underhållande så kan jag rekommendera Garra Flavatra.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Garra Flavatra_mini.jpg
Visningar: 285
Storlek: 328,1 KB
ID: 2375855
                              Nu är jag osäker på vilket av dina kar du vill ha någon bottenlevande art från asien. Men är karet i rimlig storlek så är det en av de roligaste arter du kan ha.
                              Så här skrev jag om den tidigare:


                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                #45
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Om du vill ha nåt asiatiskt som är rejält underhållande så kan jag rekommendera Garra Flavatra.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: Garra Flavatra_mini.jpg
Visningar: 285
Storlek: 328,1 KB
ID: 2375855
                                Nu är jag osäker på vilket av dina kar du vill ha någon bottenlevande art från asien. Men är karet i rimlig storlek så är det en av de roligaste arter du kan ha.
                                Så här skrev jag om den tidigare:

                                Du den med lite smör på... Haha, den sålde du in effektivt! Det är i 400 kuben dom ska vara. Tar nog å beställer hem en 12-13 stycken tror jag. Dom låter nästan mer underhållande än corys, som jag älskar. TACK för tipset!!
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...