Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Igår gav två gamla Aquarelle T8 upp i ett växtakvarium efter exakt 10 års trogen tjänst med att skapa växtbubbel.



    Jag känner mig väldigt omodern som har en massa T8-rör och endast T5 i mitt nyaste kar. Verkar som alla kör led nuförtiden.

    Philips Aquarelle finns ju tyvärr inte längre men på Hornbach hittade jag Sylvania Aquastar som också är så kallade trifosfor-rör, vilka förhoppningsvis håller växterna glada i 10 år till. Sen led?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ska bli roligt att följa!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hur går det med sonens kar?
    Det går fint med fiskarna men vi har inte fixat inredningen ännu. Har haft fullt upp med skolstart, Spaniensemester och renoveringar, men snart så!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur går det med sonens kar?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Okej, då förstår jag!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Ja det är så kul att han är med i hobbyn! Det är hans befintliga 240l som ska få lite grenar. Kanske några i andra kar också om det fungerar bra med dessa från skogen.

    Några nya kar blir det inte nej, här har det tvärtom varit fokus på att avveckla. Har ju fru och fler barn som ska få plats i huset också
    Allt har sin tid , men innan man vet ordet av är barna försvunna och man har både plats och tid, det är då det kan bli farligt

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ja det är så kul att han är med i hobbyn! Det är hans befintliga 240l som ska få lite grenar. Kanske några i andra kar också om det fungerar bra med dessa från skogen.

    Några nya kar blir det inte nej, här har det tvärtom varit fokus på att avveckla. Har ju fru och fler barn som ska få plats i huset också

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tråkigt med fiskdöd men det låter ju härligt i övrigt med hans kar och intresse!

    Ska grenarna in i ett befintligt kar eller är du på gång att starta upp något nytt?

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hur går det med grenar och annat? Vilka sorts fiskar har din son i sitt kar?
    Några av grenarna ligger i vår regntunna i trädgården och blir blöta

    Vi var bortresta under de absolut varmaste veckorna i somras och hans akvarium som står på övervåningen hade nog blivit allt för varmt... söderrum med stängda fönster och 30C utomhus! Så tyvärr kolavippade en massa fisk. Men just nu har han i alla fall kakaduaciklider, kopparbarber, svärdbärare, guppys och räkor (amano och sakura red)... kanske något mer. Han älskar sitt kar och vill ha belysningen på varje kväll så han kan somna till akvariets lunk. Ständigt med en tjock akvariebok i sängen som han snart kan utantill Så nu lär han mig saker... "Pappa, vet du hur många romkorn en palettciklid kan lägga?"...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur går det med grenar och annat? Vilka sorts fiskar har din son i sitt kar?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att han är intresserad! Min sjuåring är minst sagt ointresserad.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Sonen 8 år har önskat sig en rot med växter på och som formar en mörk "grotta" under. Denna blir nog kanon, bara den sjunker

    Just nu är det mest alger som växer i hans kar så vi ska även pyssla ihop ett litet CO2-system av petflaskor etc tillsammans. Det gäller ju att smida så länge intresset är varmt.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Oj, den ser maffig ut

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det där är en häftig rot!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Idag skrubbade vi och sågade lite på den grövsta ekroten. Tippar att den legat något år i naturen eftersom all bark är borta, så det lär val bara vara att tuta och köra?

    Funderar på att lägga direkt i karet. Gör ju inget om den flyter där någon månad innan den vattenmättas. Om den visar sig sabba vattnet är det ju bättre att upptäcka det direkt, än efter att ha vattenmättat i tunna under lång tid och bundit fast en massa växter.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...