Rufus hörna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #31
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1531.JPG
Visningar: 86
Storlek: 263,9 KB
ID: 2364974 Riot medan grus och sand visste sin plats. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0386.JPG
Visningar: 76
Storlek: 241,1 KB
ID: 2364973 Lidot innan omvandling till räkkar.
    // Annicka

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #32
      När det gäller att ha algfritt så känner jag mig som en nybörjare. Så jag uppskattar att läsa hur andra akvarister ser på skötseln. Jag inser att det är många parameters som ska samlira och lär mig ännu hur det påverkar i baljan när de varierar.
      Jag ser på bilderna på dina snygga baljor att jag kan lära mig mer av dig
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #33
        Ursprungligen postat av flygrc
        När det gäller att ha algfritt så känner jag mig som en nybörjare. Så jag uppskattar att läsa hur andra akvarister ser på skötseln. Jag inser att det är många parameters som ska samlira och lär mig ännu hur det påverkar i baljan när de varierar.
        Jag ser på bilderna på dina snygga baljor att jag kan lära mig mer av dig
        Tack! Sedan jag börjat sköta karen på det sätt jag beskrivit har det fungerat bra med det vatten jag har i min kran(brunn)
        // Annicka

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #34
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3083.JPG
Visningar: 80
Storlek: 254,0 KB
ID: 2364984 Ny växt, Nesaea crassicaulis, får se hur det går vill ha mkt som den inte får i mitt kar. Också en Ludwigia glandulosa. I hopp att få lite rött i karet.


          För mig har det varit bra att skriva ner vad jag gjort, status i karet, tips jag hittat osv. Den lilla gröna började jag med 1/1-94, de första årens tabbar är inte dokumenterade. Den stora är den senaste.



          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3084.JPG
Visningar: 72
Storlek: 219,7 KB
ID: 2364985
          // Annicka

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #35
            Ursprungligen postat av Rufus
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3083.JPG
Visningar: 80
Storlek: 254,0 KB
ID: 2364984 Ny växt, Nesaea crassicaulis, får se hur det går vill ha mkt som den inte får i mitt kar. Också en Ludwigia glandulosa. I hopp att få lite rött i karet.


            För mig har det varit bra att skriva ner vad jag gjort, status i karet, tips jag hittat osv. Den lilla gröna började jag med 1/1-94, de första årens tabbar är inte dokumenterade. Den stora är den senaste.



            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3084.JPG
Visningar: 72
Storlek: 219,7 KB
ID: 2364985
            Jag för också akvariejournal, just nu bara för Lidot men har en klar för det lilla akvariet också Jag har också en liten kvar sedan mitt första akvarium, fast en blå, lite kul att läsa hur man tänkte på 90-talet
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #36
              Kör journalen i era projekttrådar så kan vi andra läsa det På köpet får ni sökfunktion och färdigskrivna datum å lätt att lägga till minnesbilder, bra va
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #37
                Ursprungligen postat av KJE

                Jag för också akvariejournal, just nu bara för Lidot men har en klar för det lilla akvariet också Jag har också en liten kvar sedan mitt första akvarium, fast en blå, lite kul att läsa hur man tänkte på 90-talet
                Ja det är det! Sedan brukar jag skriva in lite annat också,det som händer i familjen och den "hjälp" man fått genom åren t ex från 941202: Lagt om Jenns akvarium J(lillebror) tömde vattnet ur hinken med fisk samt knäckte täckglaset.En tid senare var akvarievattnet rosa av alla plastdinos som simmade där. Han var kvick och hjälpsam den pojken..
                // Annicka

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #38
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Kör journalen i era projekttrådar så kan vi andra läsa det På köpet får ni sökfunktion och färdigskrivna datum å lätt att lägga till minnesbilder, bra va
                  Haha ja det skulle ha sina fördelar onekligen men kan emellanåt bli ganska "ospännande" läsning. ( nerflyttad norrlänning )
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #39
                    Ursprungligen postat av Rufus
                    Konkurerar med karen sommartid..
                    Oj, vilket växthus , hur stort är det? Nu fattar jag hur du kan ha så snygga växter i dina kar, du kan liksom det där med växter . Fin hund också, vilken ras?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #40
                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Oj, vilket växthus , hur stort är det? Nu fattar jag hur du kan ha så snygga växter i dina kar, du kan liksom det där med växter . Fin hund också, vilken ras?

                      //Inger
                      Hunden är en blandning Jack Russell och strävhårig tax och heter Daisy. Hon står precis framför mig och skuttar det är väl ngn boll som hon inte får tag på. Tunnelväxthuset är 3x8 m. Och tack Inger ! Gillar växter men är väldigt mkt amatör
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #41
                        Ursprungligen postat av Rufus
                        Tack . Jag har två modeller för skötsel, sommar och vinter. På sommaren tar odlingen utomhus över och då blir det vattenbyten 1/månad och nerdragning av ljusmängd. Har inte båda armaturerna tända lika länge och ingen gödning. Anubias och cryptocoryner tycker det är ok förtstås men "vinterväxterna" tynar.
                        Nu när det är vinter byter jag vatten oftare 10-14dgr mellan 15-30% varje gång. Ökar på mängden ljustiden och göder med PMDD, nu när det också tillförs CO2, 2 gå/ vecka om jag kommer ihåg, främst K2SO4 och Mi+. Mitt brunnsvatten är hårt och innehåller en del så resten är jag försiktig med. Tillsätter också EC då och då. Detta gäller Riot, Räkkaret har ingen CO2 och sparsamt med gödning. Försöker byta ca 25 l vatten i veckan. 9-10 tim tänt.
                        Jag glömde matningen, nog så viktigt. När akvariet går på sparlåga betyder det diet för fiskarna, matar mindre alltså. Jag har mkt växter inte lite fisk men inte överbefolkat heller och bra balans i mina kar, då kan man tillåta sig lite för att förenkla. Det kan bli större katastrof i karen om ngn ovan ska sköta om dem när man är borta eller lite för upptagen med annat.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #42
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3196.JPG
Visningar: 92
Storlek: 151,3 KB
ID: 2365188 Corydas Schwartzi
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #43
                            Ursprungligen postat av Rufus
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3196.JPG
Visningar: 92
Storlek: 151,3 KB
ID: 2365188 Corydas Schwartzi
                            Fina! Kul att se Corydoras med lite annorlunda färgsättning
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #44
                              Han ser lite stympad ut den främre med det är bilden ...
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                #45
                                Buffeln i akvariet, men fin

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3239.JPG
Visningar: 123
Storlek: 135,5 KB
ID: 2365201
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...