Rufus hörna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #16
    Tio liter växter senare..så ni var hemma fiskarna
    Senast redigerad av Rufus; 02 December 2016, 19:28.
    // Annicka

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #17
      Ja måste verkligen byta bakgrunden som följde med karet..har bara gått två år..
      // Annicka

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #18
        Det ser ju riktigt bra ut
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #19
          Ursprungligen postat av KJE
          Det ser ju riktigt bra ut
          Tack! Ja jag tycker om det. Mossorna börjar växa till sig lite och roligt med småfisk. Vill gärna ha fler räkor så småningom. De räkor du beställde från Rendo är de friska och krya?

          Funderar också på Otocincinclus affinis eller Corydoras hastatus.
          En parfisk som Chokladgurami vore roligt men verkar känsliga och de lämnade kanske inga räklingar kvar. Eller en liten Apistogramma? Det styrs ju lite av vad man kan få tag på också.
          De Endlers som jag köpte av JJ Akvariefisk här i Katrineholm är så fina och roliga att titta på när de "fjädrar" sig för honorna.
          // Annicka

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #20
            Ursprungligen postat av Rufus

            Tack! Ja jag tycker om det. Mossorna börjar växa till sig lite och roligt med småfisk. Vill gärna ha fler räkor så småningom. De räkor du beställde från Rendo är de friska och krya?

            Funderar också på Otocincinclus affinis eller Corydoras hastatus.
            En parfisk som Chokladgurami vore roligt men verkar känsliga och de lämnade kanske inga räklingar kvar. Eller en liten Apistogramma? Det styrs ju lite av vad man kan få tag på också.
            De Endlers som jag köpte av JJ Akvariefisk här i Katrineholm är så fina och roliga att titta på när de "fjädrar" sig för honorna.
            Mm, alla förutom dom röda Körsbären, men det beror mest på att dom var så små att dom blev uppätna Jag gissar att det är väldigt ovanligt att paketen fastnar i tullen som mitt gjorde så det är nog ingen fara att beställa därifrån, dom packade ju så bra att dom överlevde en vecka i breathing bags. Sedan går det tydligen bra att reklamera och få kompensation om någon är död. Dom kräver dock att man fotar påsen oöppnad med döda räkor i för att dom ska gå med på reklamation.

            Dom andra var det bra storlek på, Amanoräkorna är väldigt aktiva och dom gula Körsbären också Nu har dom förresten Julkampanj såg jag, blev lite sugna på blåa körsbär för 1,99 euro styck I det nya akvariet ska jag köpa blåa, gröna och röda räkor fast av arter som inte kan korsa sig då
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #21
              Låter bra, inte helt lätt att få tag på räkor här överhuvudtaget och inte till så bra pris. Nitriten är inte riktigt på noll än, 0,05, och småräkor är ju känsliga sägs det. Hur känsliga vet jag dock inte.
              // Annicka

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #22
                Ursprungligen postat av Rufus
                Låter bra, inte helt lätt att få tag på räkor här överhuvudtaget och inte till så bra pris. Nitriten är inte riktigt på noll än, 0,05, och småräkor är ju känsliga sägs det. Hur känsliga vet jag dock inte.
                Det är samma här, alla sorter kostar mellan 3 och 4 gånger så mycket som på Rendo-Shrimp.
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #23
                  Fungerar fint än så länge, nya små vänner i karet.
                  Senast redigerad av Rufus; 06 January 2017, 20:14.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #24
                    Riktig utrensning av växter. Blir lite mer att simma på.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #25
                      Snyggt, Nu är jag för lat att läsa igenom hela tråden, vilken skötsel kör du med, vattenbyte? vattenkvalite? PMDD? etc
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #26
                        Tack . Jag har två modeller för skötsel, sommar och vinter. På sommaren tar odlingen utomhus över och då blir det vattenbyten 1/månad och nerdragning av ljusmängd. Har inte båda armaturerna tända lika länge och ingen gödning. Anubias och cryptocoryner tycker det är ok förtstås men "vinterväxterna" tynar.
                        Nu när det är vinter byter jag vatten oftare 10-14dgr mellan 15-30% varje gång. Ökar på mängden ljustiden och göder med PMDD, nu när det också tillförs CO2, 2 gå/ vecka om jag kommer ihåg, främst K2SO4 och Mi+. Mitt brunnsvatten är hårt och innehåller en del så resten är jag försiktig med. Tillsätter också EC då och då. Detta gäller Riot, Räkkaret har ingen CO2 och sparsamt med gödning. Försöker byta ca 25 l vatten i veckan. 9-10 tim tänt.

                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #27
                          Konkurerar med karen sommartid..
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #28
                            Tackar för beskrivningen. Det var ingen dum ide att skruva ner tempot på sommaren, den ska jag ta med mig.
                            Det är nog inte ovanligt för akvarister att akvariumen har konkurrens på sommaren
                            Din beskrivning av ditt hårda brunnsvattnet ger mig hopp att Trelleborgsvattnet inte är helt hopplöst
                            När du kör PMDD, vilka nivåer siktar du på?
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #29
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3071.JPG
Visningar: 102
Storlek: 143,4 KB
ID: 2364968 Test, suddig bild men nu fattar jag hur man kan lägga in bilder. Red Sakura. De är ju inte speciellt stora än och besvärliga att fota. Men räkor är ju roliga att titta på. Dröjt alldeles för länge innan de fick flytta till Krämbol.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                #30
                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Tackar för beskrivningen. Det var ingen dum ide att skruva ner tempot på sommaren, den ska jag ta med mig.
                                Det är nog inte ovanligt för akvarister att akvariumen har konkurrens på sommaren
                                Din beskrivning av ditt hårda brunnsvattnet ger mig hopp att Trelleborgsvattnet inte är helt hopplöst
                                När du kör PMDD, vilka nivåer siktar du på?
                                Nivåer på PMDD, ja du jag har läst kors och tvärs på olika forum, både svenska och engelska. Det är inte helt enkelt då det är många parametrar. Ett lätt överskott på alla ämnen utom PO4 som kan ligga i underkant fungerar för mig. I praktiken tillsätter jag nästan aldrig PO4 då det redan ligger högt. Prick och kiselalger talar ju om det börjar bli lågt. Jag kollar hur det ser ut och göder efter det. Det är min tanke i allafall Hur det blir i ppm har jag inte alltid koll på. Men utgår från Haacks. EI tror jag inte jag skulle palla med i längden, bor i ett gammalt hus och akvariet står så långt bort från vatten som tänkas kan. Är rätt frikostig med K2So4 (2tsk k2So4 ger i mitt 350 l 20 ppm enligt Chuck)då det inte verkar ge alger men att det lätt blir för lite K när man är snål med KNO3 flaskan, då det redan i kranen finns nitrat i mitt vatten. Fe tar ju fort slut så det ger jag också alltid. Ca och Mg misstänker jag att jag har tillräkligt redan med ett Gh på 17 dgh. Har inte så mkt snabbväxande förutom shinnersia rivularis. Så man får ju tänka sig för lite. Har nyss växlat upp igen så får se hur det blir.
                                Men tillsätter jag inte CO2 är jag betydligt försiktigare med allt då kolet ofta då blir den begränsande faktorn. Viktigare med tillgång till kol än ljus i överflöd. Jag tror inte det var några nyheter för dig, du verkar vara en erfaren akvarist, men så här gör jag, just nu, är alltid öppen för förkovring
                                Senast redigerad av Rufus; 07 January 2017, 21:42.
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...