Tanganyika 240 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Tanganyika 240 l

    Har inte alls varit aktiv här inne på länge. Våra två kar bara går på, händer inget speciellt, då blir det inte mkt att skriva om. Har idag ett 125 l Tanganyika och ett 240 l SA-kar, och ett par torrlagda kar i förrådet. Vi tänker gå ned på bara ett kar ett tag, hinner inte med mer just nu. Närmast till hands ligger att stänga det mindre karet, men fiskarna där i har blivit riktigt fina så dem vill vi ha kvar. Funderar därför på att göra om det större till ett Tanganyika. Bakgrunden är rätt, en BTN Rocky tror jag den heter.
    Har börjat kika på filmer av TA-kar i samma size är att hitta en bra fiskmix. De vi har idag som vi vill behålla är fyra st Calvusar, tror det är 2+2 av storleken att döma, och en gökmal.

    Då kommer den klassiska frågan till er: vad mer tycker ni vi ska ha? Inte prinsessor.

    Hoppas nu på många goda idéer och kanske bilder på hur era TA-kar ser ut!

    Happy Saturday ☺️
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Varför inte Julidochromisar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Fler gökmalar. Blir de typ 4 så blir de väldigt aktiva och roliga att se på. Snäckskalslekare är kul.

      Någon Leptosoma som går överst kanske kan vara snyggt? Ett stim på 10 st eller så?
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Tack för tips! Aha, fler gökmalar, absolut 👍. Kommer ha kvar några ancistrus också, tror mig ha förstått att de klarar TA-vattnets värden.

        Juliochromis, ja de tror jag får följa med och stanna, vi hade ett par där hanen dog så honan får nya kompisar tänker jag.

        Leptosoma hade jag gärna haft, roligt med munruvare, men de vill väl ha 500 l?

        Fler tips? Finns det nåt som funkar som inte är grått/vitt? Nån annan munruvare?
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          Paracyprichromis nigripinnis - vad tror ni om dem?
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Jag har bara haft Paracyprichromis nigripinnis en gång och var då lite besviken på dem. De var väldigt lugna hos mig och färgade dåligt. Men det är ju bara en erfarenhet.

            Du hade helt rätt om Leptosoma. Kolla in Cyprichromiszonatus - den ser ut att kräva mindre.

            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag tycker att P. nigripinnis https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=552&SOK=1 är riktigt trevliga och dessutom lättlekta. Det är dock viktigt med en dämpad belysning annars är de inte snygga
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                #8
                Hm lite skiftande om nigripinnis m a o. Belysning - i dagsläget har jag Juwels egna ramp. En tanke är att byta den mot en glasskiva och placera annan belysning på. Men vad kan ni tipsa om där?
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  Den finns ersättningsledrör som du kan montera in från Juwel om du tycker rampen är snygg och bara vill ha starkare belysning
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ännu bättre är att använda rejält med flytväxter i en del av akvariet eller om man vill ha mer "biotopriktigt" använda typ "BTN-moduler på ytan.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11220

                      #11
                      Kjell hade en gång ett stort hörnakvarium med flera moduler som gjorde skuggade områden. Har du inte en bild kvar på det?
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        #12
                        Skuggande BTN-moduler? Låter intressant, men hur? Flytväxter, jag har haft förr men det slutade alltid med att de var samlade i nåt hörn dit de förts av cirkulationen, och merparten av ytan var öppen ändå. Tips på sorter?
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Anne, du kan lägga en rostfri tunn tråd längs ytan. Jag har gjort så att jag bockat till den och hängt den där insuget går ner. Den ligger på ytan snett från bakkant till mittstaget (om man nu har ett sånt). Mmm, undrar om du fattar min dåliga beskrivning .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            #14
                            Inger - vilken god idé, tack!

                            Ojojoj nu har jag hittat ett 450 l med mått som skulle funka hos oss.... Vi har länge suktat efter ett större, men får inte in ett m standardmåttet för 540... Detta vi nu hittat är ett Juwel Rio, de går ju knappt att få tag i! Åh måste tänka tänka......
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Anne Gisela
                              Skuggande BTN-moduler? Låter intressant, men hur?
                              Man kan limma fast dom så att de täcker en del av vattenytan
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...