Akvarieställning för odling av räkor och malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Faltaren
    svarade
    Ser bra ut 😄

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Nu har jag fått igång en av de större karen också för räkorna :-)

    Klicka på bilden för större version

Namn: MLN_1767.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,3 KB
ID: 2173306

    ten ser numera så här ut:
    Klicka på bilden för större version

Namn: MLN_1771.jpg
Visningar: 1
Storlek: 366,7 KB
ID: 2173300
    Klicka på bilden för större version

Namn: MLN_1770.jpg
Visningar: 1
Storlek: 343,7 KB
ID: 2173301
    Klicka på bilden för större version

Namn: MLN_1769.jpg
Visningar: 1
Storlek: 367,2 KB
ID: 2173302
    Klicka på bilden för större version

Namn: MLN_1768.jpg
Visningar: 1
Storlek: 257,9 KB
ID: 2173303
    Klicka på bilden för större version

Namn: MLN_1766.jpg
Visningar: 1
Storlek: 375,3 KB
ID: 2173304
    Klicka på bilden för större version

Namn: MLN_1765.jpg
Visningar: 1
Storlek: 460,5 KB
ID: 2173305
    Klicka på bilden för större version

Namn: MLN_1772.jpg
Visningar: 1
Storlek: 217,8 KB
ID: 2173299

    Jag har fått en hel del alger i det översta i mitten men jag har inte orkat att rengöra rutan idag i samband med veckans akvarieunderhåll.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag fick min leverans från ebishop idag. De är snabba för jag beställde det i lördags och fick det idag.

    Jag beställde bland annat 20 kg EBI Gold Shrimp Soil från dem så tanten på utlämningsstället fick putta lådan fram på golvet och sa att den var tung (vilket jag sa till henne när hon skulle hämta den) och när jag sedan bara lyfte upp den så blev hon lite snopen och sa att den är ju tung . Det hör till att lådan som allt kom i är bara är 40 x 30 x 30 så den är rätt liten för att väga 22 kg men lätt att få tag i så inga problem att lyfta en sån.

    Jag beställde lite av varje nu när de hade 20% halloween rabatt så där har kommit i lite Alkottar, AT White-Balls och Vuka trä / Cholla Trä i karen ikväll. Jag köpte också lite olika räkmat och jag slängde i en liten bit av Shirakura Ebi Dama Special och de blev som tokiga, så det blir nog bra mat för dom. Det är dock lite dyrt så jag variera nog med annan mat också såsom de mindre alg tabletter som jag märkte de också gillar. Utöver det så blev det lite Tantora Banan löv, Tantora Guava löv, Tantora Mineralsten men det kommer jag att lägga i lite pö om pö då jag inte kan slänga ner allt på en gång få då påverkas vattnet antagligen för mycket och för snabbt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151103_003051.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,1 KB
ID: 2173210

    Raden längst nere är olika sampels som de skickade med. Några vet jag vad det är medans andra behöver jag kolla upp.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag har just gjort en större beställning på www.ebishop.se och sparade ca 500 kr då de just nu ger 20% rabatt på deras sortiment. Inte bara för de som har räkor utan alla som t.ex. vill ha naturprodukter i sina kar som olika löv, kottar osv.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Tack.

    Nu ska jag bara få igång de 3 ändra större karen också. Kan inte bestämma mig om jag ska ha räkor där eller jag ska ha malar. Jag behöver dock flera kar för att kunna dela upp räkorna bättre för att utvalsodla de som har bästa färgerna. Jag har lagt annons ut för att köpa en ställning till med 6 kar på 30-40l (max 73 cm i bredden). Jag kan dock inte vänta för länge 😟

    Lämna en kommentar:


  • Knax
    svarade
    Mycket prydligt!

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag har nu gjort iordning de 2 sista också så de ser lite bättre ut och inte bara har en massa guppygräs.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151029_185308.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,2 KB
ID: 2173154
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151029_185317.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,6 KB
ID: 2173155

    Jag har även bytt de 4 luckorna som var i träd som var målat. Detta pga de satte sig fast om där var lite blött i spåret och det var rätt jobbigt. Så ut på Bauhaus och köpa vit plastskiva på 100x70cm (4mm tjock) och sedan såga ut nya luckor. Nu kan man dra dem hur enkelt som helst.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151028_185654.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 2173156

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag har planterat lite nya växter och tagit bort gyppygräset då det delade sig i småbitter som lägger sig på botten. Det ser så stökigt ut.

    3 av 6 räkkar har ändras om och de övriga 3 ska jag fixa närmste dagarna då jag har höstlov med barnen. Så här ser det iag ut just nu i ställningen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151025_161331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 204,9 KB
ID: 2173132
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151025_161322.jpg
Visningar: 1
Storlek: 202,0 KB
ID: 2173133
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151025_161345.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,8 KB
ID: 2173134

    Skönt att ha ett par tomma kar nära tillhands som man kan stoppa ner växter i som man inte har hunnit sätta i karen eller som man inte vet vad man ska göra med. Har slängt lite PMDD i de 2 större med växter då jag inte har något bottenmaterial i dem än och de inte är igångsatta.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151025_161406.jpg
Visningar: 1
Storlek: 220,8 KB
ID: 2173135

    Jag hade besök av Faltaren idag då han behövde ett nytt manometer som jag skulle sälja. Mycket trevligt att träffa någon från forumet och få en lite snack en likasinnad.
    Senast redigerad av Webo; 26 October 2015, 00:50.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag hade slängt ner 2 små malar i varje av de 4 karen jag körde igång för att de skulle hjälpa till med att hålla rent när det gäller överbliven mat som räkorna inte åt på dagen tills jag hade fått mina petriskålar. Nu på förmidagen så upptäckte grabben att i ett kar längst nere så hade en mal fylld hela skålen med soil och den hade grävt ner sig under en lite rot. Jag tömde petriskålen och skulle lyfta roten för att jämna till under så där inte var ett så stor hål. malen ville inte släpa så jag vände roten lite oh såg en massa gult där. det visade sig vara ägg från malarna. Jag trodde inte så små var könsmogna men det är de tydligen så nu kommer där att bli ännu flera mal småttingar. Lite roligt för jag tänkte igår att jag skulle ta ut en mal från varje nu när jag har lagt i petriskålen för då behövs de ju inte vara 2 stycken.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151025_111915.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,9 KB
ID: 2173113

    Ett par minuter efter jag hade lagt ner roten igen som kom båda tillbaka.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151025_113027.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,4 KB
ID: 2173114

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    jag glömde skriva att jag håller på att lödda ihop kablarna från nätdelarna till LED listorna. Jag har bara tejpat den just nu och det fungera lite si och så och därför ska jag nu göra det bra. Jag köpte DC pluggar men de fungerade inte ihop med de som satt i änden av nätdelarna. Storleken var rätt men när man satte ihop dem så fick jag ingen ström, så jag misstänker att spetsen inte när ner och ger ström. De var ju inte billiga dessa kontakter och jag köpte en hel hög då jag tänkte att sätta på alla. Nu blev det inte så och jag löddade dessa kablar istället och satte sedan krympslang över. Så alla kontakter ska tillbaka till Kjell o Co.

    Jag testade att lägga 4 st LED's över mitt 450 kar med malar och ljuset blev riktigt bra så jag ska se om jag kan få tag på flera LED listor från han jag köpte av och sedan lägga 6 st på varje 450 kar.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Faltaren
    Vill du bli av med räkor har jag hungriga hoplarchus 
    Jag sorterade ut dem och slängde ner de jag inte ville ha till mina guldbarbar då där finns en del mossa där och jag var inte säker på att guldbarbarna skulle äta dem eller iaf låta de största vara kvar men jag hittar inga när jag kollar idag så de åt nog alla
    Senast redigerad av Webo; 14 November 2015, 16:01.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag har köpt lite växter idag på Arken Zoo då de har 3 växter för 99 kr, som jag dock inte hade någon nytta av då de växter jag hade bestämt mig för tydligen inte ingick i det erbjudandet men de hade ett annat som var ta 4 växter och betala för 3 så det blev det erbjudande istället. de växter jag köpte var Limnophila sessiliflora och Eleocharis sp. 'parvula' och jag ska ha dem till räkkaren. Jag ska ta bort lite av de andra flytväxter jag har då dessa blockera ljuset lite väl mycket. Guppy gräset ska jag dock ha en del kvar av då räkorna gillar det om jag nu inte får tummarna loss och får ner flaming mossan jag har köpt som jag ska sätta fast på en rot.

    Jag har också fått de petriskålar jag har köpt i glas som jag ska ha om matskålar till räkorna. Så slipper man att få gammal matrester ner i soilen så om de inte äter upp så är det lätt att ta upp och man ska få en bättre vattenkvalitet. Det var inte helt lätt att hitta petriskålar som var 60mm i diameter och i glas. Om någon annan behöver så kan man få tag på dem här: http://zenit.winbasonline.se/SE/Cata...02-150220.html

    Jag har fått ut så många räkor jag kan från 240 karet så nu får de som är kvar (vilket väl är ett par 100 st) och blir det för många så kan jag ju alltid släppa ner mina guldbarbar där. De blev helt tokiga när jag slängde ner en hög blandras räkor.

    I växtkaret ska jag odla växter istället. Jag har köpt in en del som behöver växa till sig och sen kan jag ta skott från dem till andra kar.

    Nya bilder kommer sen då jag inte är helt klar med karen och där händer något hela tiden. Så håll tillgodo

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag har fortsatt med sorteringen av räkor och det är ganska drygt. Jag har dock lyckas att få ut i stort sett alla som har lite värde. Dock så finns där massor räkor kvar då en hel del är väldigt små räklingar och dessa är svåra att hitta.

    Jag slängde ner de flesta av de räkorna, som jag hade tagit ur och som är blandras och väldigt tråkiga, till mina guldbarber. Det såg ut som om att de gillade dem.

    Lämna en kommentar:


  • Faltaren
    svarade
    Haha gött

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Faltaren
    Vill du bli av med räkor har jag hungriga hoplarchus 😝
    Ja vi kan kolla här jag har fått sorterat ut räkorna.
    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Jag ska nog fasiken ha räkor snart jag också.
    Tycker jag också ☺

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...