Knax 180-liters Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #16
    Ibland skrubbar jag av alger,då får man ta det väldigt försiktig,bra att veta .

    Tycker dock att det är undermålig produkt om roten inte går att rengöra,borde inte säljas.
    Senast redigerad av Christer5; 03 August 2015, 11:23.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1150

      #17
      Ursprungligen postat av Christer5
      Ibland skrubbar jag av alger,då får man ta det väldigt försiktig,bra att veta .

      Tycker dock att det är undermålig produkt om roten inte går att rengöra,borde inte säljas.
      Bara man tar det försiktigt, skulle det gå bra, sa Kent. Men jag kommer för min del att sätta min lit till våra caeruleus, som ju äter aufwuchs.

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1150

        #18
        Nu har det varit tyst en månad, men idag lyftes akvariet på rätt plats och hardscapen tog sakteliga form. Nu är jag lite orolig över mängden sten. Vad tror ni?

        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150912_220430.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,0 KB
ID: 2172624
        Helkarsbild.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150912_220451.jpg
Visningar: 1
Storlek: 257,3 KB
ID: 2172625
        Har försökt skapa lite olika gömställen.

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
        Senast redigerad av Knax; 12 September 2015, 21:17.
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #19
          Jag var själv nervös för all sten i mitt 900l Malawi så förutom att det har jämnt stöd under hela botten fick den en 3mm plastskiva på sig och två extraben/stöttor inne i skåpet.

          Lite synd att stenarna inte matchar bakgrunden, nåja det kanske fixas av alger.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1150

            #20
            Hmm... Juwels akvarier bärs ju upp av en plastram, där det ligger en tvärgående plastlist under akvariet plus stöd runt om alla kanter. Jag har lagt stratocell över hela botten, för att minska direkttryck av stenen mot glaset. Mitt i röset är en stor fusksten/grotta från Ekol, som sitter fast med silikon i botten.

            Ang. matchning... Jag funderade på att skaffa en massa röd granit att ha i, vilket är det som matchar bäst, men jag fick för mig att det skulle bli mer liv med lite olika stenar. Och som sagt, när algerna växer på blir det väl mer lika alltihop.

            OK, men bör jag lägga något mellan akvariet och bänken? Vad finns som inte sviktar?
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • BrigTSD
              • February 2015
              • 131

              #21
              Ursprungligen postat av Knax
              Hmm... Juwels akvarier bärs ju upp av en plastram, där det ligger en tvärgående plastlist under akvariet plus stöd runt om alla kanter. Jag har lagt stratocell över hela botten, för att minska direkttryck av stenen mot glaset. Mitt i röset är en stor fusksten/grotta från Ekol, som sitter fast med silikon i botten.

              Ang. matchning... Jag funderade på att skaffa en massa röd granit att ha i, vilket är det som matchar bäst, men jag fick för mig att det skulle bli mer liv med lite olika stenar. Och som sagt, när algerna växer på blir det väl mer lika alltihop.

              OK, men bör jag lägga något mellan akvariet och bänken? Vad finns som inte sviktar?
              Juwel-tankar ska stå på en bänkskiva utan något emellan. På insidan kan man gärna, precis som du har gjort, lägga något mellan stenarna och bottenglaset för att undvika å punktbelastningar.

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1150

                #22
                Ursprungligen postat av BrigTSD
                Juwel-tankar ska stå på en bänkskiva utan något emellan. På insidan kan man gärna, precis som du har gjort, lägga något mellan stenarna och bottenglaset för att undvika å punktbelastningar.
                Tycker mig känna igen detta från tidigare diskussioner. Så nu är akvariet fyllt med sten, grus och till och med vatten. ☺


                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1150

                  #23
                  Imorgon eller onsdag tänkte jag introducera lite djur. Vi satsar på 6-8 Labidochromis caeruleus 'Golden' att börja med. Min tanke är sedan även lika många Pseudotropheus sp. Acei, 'Marigold'.
                  Meningarna går ju isär om huruvida man bör smyga igång eller köra full belastning direkt. Jag har kramat ur 2 väl inkörda filter i filtret på malawiakvariet och hoppas därmed ha fått igång nitrifikationsprocessen. Dock är det ju en helt "ren" botten, så risken är väl rätt stor för en nitritspik, trots allt.

                  Hur ska jag göra?

                  Bilder på akvariet kommer när jag är vid en dator.

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #24
                    Nu är jag nybörjar när det gäller det akvatiske så kolla vad andra också skriver.

                    När det gäller Malawi så är det bäst att slänga i allt på en gång fick jag höra. Detta för att få det lugnar i karet. Risken är att de man stoppar i först tar sina revir och sätter rangordningen och när man tillsätter flera sen så får de nya det lite svårt även om man möblera om.

                    Jag startade iaf mitt 450 l med 43 st malawi (yngel) (https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1714221) och det har gått bra. det har även gått bra att slänga i lite mera efter några föll bort men jag har också mycket sten och gömställen som antagligen är anledningen till det har gått bra. Sedan bytte jag ca 50% vatten i veckan och jag har UV lampa efter filtret (om det nu har någon större inverkan på vattenkvaliteten i början när man kör in karet, men skulle tro det).

                    Så det borde inte vara problem men man får ju alltid hålla lite extra koll när det är nytt och sedan beror det också på hur mycket man matar och de skiter ner, som t.ex. om man har större malar som kan skita ner mycket oh såklart även hur filtreringen ser ut:-)
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • BrigTSD
                      • February 2015
                      • 131

                      #25
                      Du kan smyga igång eller köra full belastning direkt. Inget av alternativen är fel, men de kräver olika arbetssätt.

                      Smyger du igång så är det viktigt att du börjar med lugna fiskar som inte går i taket av att det kommer nya individer. Det är generellt den bästa och säkraste metoden men inte då det gäller malawiciklider. Med golden, som är lugna, så går det oftast bra men även dom kan bete sig som arslen mot varandra om man har otur. Man kan få möblera om stenarna rätt ofta så reviren "nollställs".

                      Kör du full belastning direkt så är det viktigt att du håller koll på ammonium- och nitrithalten dagligen. Det kan krävas 2-3 vattenbyten i veckan den första månaden beroende på fiskarnas storlek.

                      Jag föreslår att du tar en medelväg och börjar med en grupp och tillsätter nästa grupp om typ en månad då nitrifikationen har kommit igång. Både golden och acei är snälla så det spelar nog ingen roll vilka du börjar med.

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1150

                        #26
                        Ursprungligen postat av BrigTSD
                        Du kan smyga igång eller köra full belastning direkt. Inget av alternativen är fel, men de kräver olika arbetssätt.

                        Smyger du igång så är det viktigt att du börjar med lugna fiskar som inte går i taket av att det kommer nya individer. Det är generellt den bästa och säkraste metoden men inte då det gäller malawiciklider. Med golden, som är lugna, så går det oftast bra men även dom kan bete sig som arslen mot varandra om man har otur. Man kan få möblera om stenarna rätt ofta så reviren "nollställs".

                        Kör du full belastning direkt så är det viktigt att du håller koll på ammonium- och nitrithalten dagligen. Det kan krävas 2-3 vattenbyten i veckan den första månaden beroende på fiskarnas storlek.

                        Jag föreslår att du tar en medelväg och börjar med en grupp och tillsätter nästa grupp om typ en månad då nitrifikationen har kommit igång. Både golden och acei är snälla så det spelar nog ingen roll vilka du börjar med.
                        Tack för svar! Ammonium har jag aldrig tänkt på att testa förr, men nitrit brukar jag däremot hålla koll på.
                        Jag tror att vi startar med golden och så får det bli marigold om några veckor.

                        Vi står redo med mer sten om behovet uppstår. [emoji4]

                        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • BrigTSD
                          • February 2015
                          • 131

                          #27
                          Ammonium är sällan ett problem eftersom nedbrytningen till nitrit kommer igång lätt. Men rivstartar man med en massa fiskar så kan det komma en spik. Eftersom de flesta har pH ~8 i sina kranar så kommer en stor andel att vara ammoniak och det är dödligt giftigt för fiskarna.

                          Det luriga är att ammoniumspiken kommer snabbt. Efter några dagar bara. Nitriten kommer senare efter typ 2-3 veckor.

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1150

                            #28
                            Ursprungligen postat av BrigTSD
                            Ammonium är sällan ett problem eftersom nedbrytningen till nitrit kommer igång lätt. Men rivstartar man med en massa fiskar så kan det komma en spik. Eftersom de flesta har pH ~8 i sina kranar så kommer en stor andel att vara ammoniak och det är dödligt giftigt för fiskarna.

                            Det luriga är att ammoniumspiken kommer snabbt. Efter några dagar bara. Nitriten kommer senare efter typ 2-3 veckor.
                            Det där med ammonium är ju intressant. Nu har jag inte tillsatt något bikarbonat alls, utan tagit vanligt kranvatten, tillsatt lite grums från gamla filter och fyllt botten med kalkhaltigt grus. Min förhoppning är ju att gruset ska se till att trycka upp PH-värdet, men hur blir det vid vattenbyten? Bör jag tillsätta bikarbonat för att höja PH vid vattenbyte? Eller är det för riskabelt just med tanke på ammonium, som då kan omvandlas till ammoniak och döda fisken? Det kan som du skriver gå ganska snabbt, har jag förstått. Kanske bättre att leva med tillfälligt sänkt PH just vid vattenbytet?
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1150

                              #29
                              Inredning innan grus:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20150912_220433.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,4 KB
ID: 2172634

                              Inredning efter 25 kg grus:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20150913_103423.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,2 KB
ID: 2172635

                              Inser nu, efter att ha kikat runt på lite andra malawi-kar på Zoopet att jag inte alls har mycket sten i. Ska därför plocka fram lite mer att kunna dratta i när det hela kommit igång.
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • BrigTSD
                                • February 2015
                                • 131

                                #30
                                Ursprungligen postat av Knax
                                Det där med ammonium är ju intressant. Nu har jag inte tillsatt något bikarbonat alls, utan tagit vanligt kranvatten, tillsatt lite grums från gamla filter och fyllt botten med kalkhaltigt grus. Min förhoppning är ju att gruset ska se till att trycka upp PH-värdet, men hur blir det vid vattenbyten? Bör jag tillsätta bikarbonat för att höja PH vid vattenbyte? Eller är det för riskabelt just med tanke på ammonium, som då kan omvandlas till ammoniak och döda fisken? Det kan som du skriver gå ganska snabbt, har jag förstått. Kanske bättre att leva med tillfälligt sänkt PH just vid vattenbytet?
                                Du har förmodligen ett pH på runt 8 om du använder kommunalt kranvatten så kalk kommer inte att göra någon skillnad. Bikarbonat kan vara bra att tillsätta för att stabilisera pH:t men det är bara nödvändigt om vattnet är väldigt mjukt. Har du ett KH på runt 4-6, som många har, så tror jag inte att det är nödvändigt. Man bör ju byta vatten i en malawi-tank en gång i veckan så försurningen hinner aldrig ta fart.

                                Bikarbonat kan du vänta med under de första veckorna då ammoniumhalten är förhöjd. När du sen börjar med bikarbonat så ska det alltid tillsättas direkt efter vattenbytet.

                                Doseringen av bikarbonat är 0,03 g per liter och KH. Ska du exempelvis höja KH från 1 till 6 i 100 liter vatten ska du alltså tillsätta 15 g bikarbonat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...