Jord i lillen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Jord i lillen

    Sitter med tre tomma kar...ett 540l, ett 160l och så lillen på ca 30l.

    ...och nu har första dagen på semestern infunnit sig!

    Tanken är ett jordbottenakvarium med Endlers (Poecilia wingei) och kanske en Otto (Otocinclus vittatus) i den lilla minibaljan. Måste se vad det blir för värden på vattnet innan jag bestämmer mig för vad den ska få innehålla. Ser det riktigt bra ut så kanske det får bli lite fina räkor.

    Har aldrig haft ett akvarium (med vatten i) förut, men har läst mig blå. Nerverna krullade ihop sig av allt som kan gå fel...så jag skaffade lite mer kunskap...och lite mer grejer innan jag satte igång. Resultat: massor av akvarietillbehör som står och samlar damm, massor av blå drömmar om vackra oaser fyllda av liv...och så nu: ett beslut om att köra igång minstingen. (Trots att den är svårast att få rätt balans i när den är så liten...men det kändes lättast känslomässigt och praktiskt...och ekonomiskt...he, he.)

    Torv i ett tunt lager på botten toppades med lera och över det blomjord. Allt packades så hårt jag förmådde. Kontrollmätte och hade packat för mycket. Justerade tills det var 2,5cm tjockt. Här ska det bli low-tech enligt Dianas recept är det tänkt. 2-3mm sjösten ska fylla 2,5cm ovanpå i samband med planteringen som sker så fort växterna kommer.

    Har beställt:
    HYGROPHILA POLYSPERMA, ROSANERVIG
    ANUBIAS BARTERI NANA PETITE
    VALLISNERIA SPIRALIS, TIGER

    Nu är spänningen olidlig...och typsnitten utom min kontroll. Ser fram emot fortsättningen! Hoppas du hänger med!
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Ska bli roligt att följa. Jag hade tänkt något liknande i mitt 220 L men gick sedan på annat underlag, Fluval Stratum, då det verkade krångligt och jobbigt (var lite otålig och lat av mig och lera osv är inte bara att få tag på upptäckte jag).

    Så det ska bli roligt att se det hur det kunde ha blivit hos mig :-)
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Otocinclus lever på multnande växtdelar (och går gärna i stim på 1000 individer). Ska du få den att överleva utan att koka spenat åt den hela tiden rekommenderar jag ett betydligt större akvarium.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Ursprungligen postat av LightDisciple
        Har aldrig haft ett akvarium (med vatten i) förut, men har läst mig blå. Nerverna krullade ihop sig av allt som kan gå fel...så jag skaffade lite mer kunskap...och lite mer grejer innan jag satte igång. Resultat: massor av akvarietillbehör som står och samlar damm,
        Det är jättebra att läsa på och bekymra sig, men det är de praktiska experimenten man lär sig av. Det är bättre att göra fel och lära sig samt titta på hur andra gör om man har möjlighet till det. Internet är bra, men det löser inte alla problem . Sedan bollar du problemen här så finns så många som kan ge goda råd.

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Ja, det är så sant, Erik!
          Mycket får helt klart märkas och läras på vägen! He, he. Man får ta det med lite humor!
          Jag får säga att jag blev förvånad redan när växterna anlände. De var större och fler i varje kruka än jag hade trott. Lillen räckte inte till på långa vägar.
          Det var bara till att tänka om. Den packade jorden i lillen fick kastas ut och 160l fick tvättas ut snabbt som...
          Hade inte växter för att täcka hela ytan (eller 95%) eller ens till 30% till 160l, som rekommenderas å det starkaste i jordakvarium...så det fick bli Tropicas Plant Growth Substrate, som jag hade hemma, under växternas tilltänkta placering och så sjösten (2-3mm) på det.
          Hade ingen armatur som passade men ett begagnat 150 cm armatur (egentligen till 540l som även det ståt och gapar tomt) med två gamla aquastar T8 rör på 10000K. Om det bara är halva spruttet kvar i rören så är det ändå nog tänkte jag.
          Dock var växterna som kommit slemmiga och med ca hälften av bladen lösa i förpackningen på Hygrophilian och massor av bruna, genomskinliga och halvlösa blad.
          Även Vallisnerian hade genomskinliga, bruna och slemmiga blad. Vissa till 100% andra till 50%.
          Tog bort allt dåligt. Sköljde växterna i en mjuk stråle tills slemmet var borta. Ansade rötterna så att de längsta kom att bli 4 cm. Alla gamla (nedersta) bladen togs bort enligt Tropicas instruktioner.
          De delades försiktigt och alla glasull togs bort.
          Hemplockade roten som var tänkt till lillen (30l), med Anubias Berberi Nana Petite fästade lite "naturligt" på, hade ...tja.. Ruttnat?
          Den var stinkande som en nedkissad gammal gubbe som inte sett en dusch på lääänge. Även den var slemmig i sin hink, där den legat för att sjuka så fint. He, he.
          Ja, experimenterande är sannerligen lärorikt!
          Kastade den efter att ha försökt avhjälpa det hela genom att skrubba, skölja och hälla kokande vatten på den vackra skapelsen i flera omgångar. Det hjälpte inte alls.
          Lät en kruka Anubias (som luktade mögel) få befrias från glasfibret och fästas på några mindre stenar. Alla Anubiasplantorna såg jättefina ut! Man får glädjas åt det goda i livet!

          De köpta rötterna som tänkt till 160l hade ju inte lagts i blöt än, så de flöt förstås som korkar. Löste det genom att låta resterande Anubiaskrukor stå på botten helt enkelt i väntan på sina kommande boplatser (rötterna, sjukna och klara).
          Den här gången tänker jag försöka komma mig för att byta vatten i rotsjukarhinken varje dag för att undvika en ny gubbpissstank (ammoniak?).
          Ljuset fick 6h aktion dagen efter planteringen. Ville låta växterna vila efter transport, hård ansning (bladborttagning) och plantering. Klockan var dessutom efter tilltänkt släckningstid när planteringen var färdig.
          Nu är timern inställd på 7h ljustid.
          Hade i Happy Life Evolution (Flytande Filtermedia & Vårdande Tonikum, som ska ge ökad tillväxt på akvarieväxter och motverka alger m.m.) enligt doseringen på flaskan för att ge växterna ett härligt välkomnande i tanken. <3
          En liten pluttpump på 5W med ett lika miniatyraktigt filtermedia. Den hängde med på köpet med 30l.

          Har två härliga värsting filter på g i snickarboden. Blåmatta formskuren som trädstammar doppade i svart akvariesilikon och supertorkad torv (i ugn 100 grader i 2h). Det verkar ta evigheter (...har ju gått flera dagar ju...he, he) för silikonet att torka... Det luktar lösningsmedel så de blivit bannlysta inomhus.
          Måste ju tänka på de små lungorna som bor här.

          Kommentar

          • LightDisciple
            • April 2015
            • 162

            #6
            Dagen efter planteringen var det genomskinliga som setts på de nyinköpta plantorna (vallisneria Spiralis 'Tiger' och Hygrophilia Polysperma 'Rosanervig') där igen!
            När jag tittade närmare såg jag en massa flytande blad på ytan också.
            ...jag hade ju varit så noga med att ta bort allt dåligt innan planteringen!
            Tog bort alla lösa simmare...en del av dem var helt fina blad, andra med lite genomskinligt och/eller lite brunt och några med mycket genomskinligt.
            Tog bort de blad som ff satt kvar på stjälkarna men som var genomskinliga eller bruna någonstans. Undrade om "gamla blad" som Tropica skrev skulle tas bort innebar alla blad... He, he. ...men slog bort den tanken som helt orimlig.
            Skrev ett mejl till försäljaren (petworld.se) och berättade läget. De ville ha bilder, så jag flingade iväg några sådana...och väntar nu på svar.
            Hoppas på nya friska och glada plantor, men det vi vi se.
            Idag, dag 3 i 160l så var det ännu fler flytande blad, nya genomskinliga även på blad som ff sitter kvar på Hygrophilian och Vallisnerian har fått flera bruna blad och slemmar. Planterade dem enligt konstens alla regler...så vitt jag förstår. Sköljde noga och planterade Vallisneriarötterna i gruset men resten fick bo ovanför substartet.
            Vad beror genomskinligheten och bladlossningen, slemmet och det bruna på???

            Kommentar

            • LightDisciple
              • April 2015
              • 162

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1010059.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,4 KB
ID: 2172240 Tropica Plant Growth Substrate i botten på 160l (100x40x40cm).
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1010069.jpg
Visningar: 1
Storlek: 313,6 KB
ID: 2172241Sjösten 2-3mm ovanpå det. Kollar rötternas placering inför planteringen (tänkte att de skulle kunna ligga där och visa mig vart det skulle bli fint att sätta de nyinköpta små liven...men de ville hellre simma högre upp så fort det kom i lite vatten). He, he.
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1010081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,5 KB
ID: 2172242Det blev ungefär lika mycket växtmassa i slasken som i akvariet efter rensningen av allt som var dåligt. En del glasfiber blev det i fingrarna också under resans gång.
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1010074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,2 KB
ID: 2172245Lite svårt att fotografera genomskinligt och lösa blad mitt bland alla blad. ...men så här såg det ut i förpackningen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1010073.jpg
Visningar: 1
Storlek: 224,6 KB
ID: 2172246Såg inte så farligt ut...tills jag sköljde av de och bladen bara rann av.
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1010087.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,1 KB
ID: 2172247I akvariet.
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1010084.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,0 KB
ID: 2172248...och bortplockade blad som lossnat och flutit upp till ytan efter den noggranna planteringen...både första andra och tredje dygnet.
              -Why?!?
              ...nu blir det lära av!

              Kommentar

              • LightDisciple
                • April 2015
                • 162

                #8
                Ursprungligen postat av Webo
                Ska bli roligt att följa. Jag hade tänkt något liknande i mitt 220 L men gick sedan på annat underlag, Fluval Stratum, då det verkade krångligt och jobbigt (var lite otålig och lat av mig och lera osv är inte bara att få tag på upptäckte jag).

                Så det ska bli roligt att se det hur det kunde ha blivit hos mig :-)
                Blev lite ändrade planer...men kanske till det bättre...om man tänker att större är bättre. Är ju trots allt inne på mitt första akvarieförsök.
                Blev jord i 160l...fast färdigblandad med bakterier och allt, från Tropica. Hann inte fixa med jordpackning till så stort när nya plantorna stod framför mig och ville plumsa i ögonaböj.
                Hoppas du hänger med på utvecklingen ändå!

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Jag kommer absolut att följa projektet ;-)
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • LightDisciple
                    • April 2015
                    • 162

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Otocinclus lever på multnande växtdelar (och går gärna i stim på 1000 individer). Ska du få den att överleva utan att koka spenat åt den hela tiden rekommenderar jag ett betydligt större akvarium.
                    Ja, nu blev det större i alla fall...men 160l rymmer då inte 1000 otocinclus... Hoppas de kan trivas fast de får bli färre än 1000 men fler i a f än i 30l!
                    Härligt med fina tips!!!
                    ...spenatkok...
                    Hm...
                    Vill ju att de ska ha det bättre än superbra hemma hos mig! ...men vet inte om jag har hur mycket energi som helst varje dag för matlagning till firrarna också.
                    Kanske får jag titta efter en annan liten en. Kanske en sorts pansarmal.
                    ...men tycker o. vittatus är så fin!

                    Tackar och bockar för delad info om otton!

                    Kommentar

                    • LightDisciple
                      • April 2015
                      • 162

                      #11
                      Dagens lite tråkiga skörd...
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1010105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,6 KB
ID: 2172249
                      Känner du igen det här? Berätta gärna!

                      Kommentar

                      • LightDisciple
                        • April 2015
                        • 162

                        #12
                        Ursprungligen postat av Webo
                        Jag kommer absolut att följa projektet ;-)

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Bladen på bilderna ser ut som jätte bra mat åt Otocinclus... (Och man kan ha dem ensamma eller några få, men ju fler desto roligare att titta på.)

                          Det ser ut som växterna lagrats för länge i mörker eller olämpligt på annat sätt. Postorder? Fördelen med att köpa levande växter och djur över disk är att man kan själv bedöma konditionen. Det kan gå bra ändå, fast det där ser inte så bra ut.

                          När det gäller roten så gäller det att ha tålamod och helst ett folktomt utrymme utomhus. Förvaring utomhus i vatten tills allt (bakterier, svamp, protozooer) slutat växa. Kan ta några månader eller mer beroende på volym och "färskhet". Själv använder jag grenar från trädgården - till och med gran- och tallrötter som annars är bannlysta pga terpener och andra gifter - efter att låta dem ligga ute (inte i vatten) några år. Sedan i vatten till de sjunker. Men sedan håller de ett tag. Några rötter plockade jag i en torvmosse i mitten av 1970-talet och använder fortfarande.

                          Kommentar

                          • LightDisciple
                            • April 2015
                            • 162

                            #14
                            Nu börjar det bli åka av...
                            ...in i algträsket???
                            De fruktade algerna har kommit!

                            Vips så var de bara där. Ett tunt, brunaktigt, hårigt fjun på några mm täcker några av vallisneriabladen högst upp vid ytan. Inga tussar eller klumpar. Lite som en silkeslen päls.
                            Vad gör man nu???

                            Har 2x 36W T8-rör till 160l. De står på 7h/dygn. Har näring via jordbotten, perfekta värden på vattnet så vitt jag förstår:
                            0 mg/l NO3
                            0 NO2
                            >7 dGH
                            6 dKH
                            pH 7
                            0 mg/l CL2

                            Har skrivit en fråga på avdelningen för Växt och Alg-frågor här på forumet.

                            ....all min förkovring verkar vara till ...INGEN nytta...

                            Letar i mina tjocka buntar med anteckningar och snurrar runt över cyberrymden men hittar inte svar...

                            Tur att alla ni finns som har varit med ett tag!

                            Det ger både hopp och lite trygghet i det okända.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Kiselalger, inte alls så bedrövligt, kommer i dom flesta nystartade kar och brukar försvinna med tiden. Små Ancistrus älskar dessa alger .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...