720 liter i Vägg med servicerum bakom.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roxxor_swe
    • April 2015
    • 130

    Händer inte så mycket i tråden .. sry .. men tänkte skriva av mig lite nu iaf.

    Ang. den här historien med akvarieaffären så går det svinkasst. Pratat med olika personer på den inte allt för snabba myndigheten och de tycker inte jag ska ta det till rättegång. En av dem tyckte jag .. -skulle åka till butiken och reda ut ärendet. Undrar vad han menade med det haha .. hade jag spelat in det samtalet hade det ju bara varit o packa ner bollträt =).

    Har haft semester nu i två veckor och lyckats roa fru o barn efter bästa förmåga. Nu börjar frugan jobba och jag ska börja grejja med diverse projekt sista veckan på min semester. Kände idag att jag för en gångs skull hade det riktigt lugnt o skönt så jag o ungarna började göra iordning deras 450l balja i lugnan ro. Jojo .. slangade över lite vatten från stora baljan för att kickstarta bakterimumset osv och kände oss riktigt nöjda.

    Påväg upp för trappen tyckte jag det skvalade lite mycket i stora baljan ... SATAN .. nej .. lugn .. det va inte paj.
    Jag hade parkerat slangarna i karet efter hävert´ningen .. och tro-på-fan att häverten hade självstartat haha ... 300 liter vatten hade pumpats ut rakt ner på golvet i mitt fina akvarierum.

    .. kallsvettas .. kollar runt ..

    Lugnt .. detta funkade ju precis som tänkt ! Tur man tätskicktade allt hehe ..
    Visst det var blött på hela golvet men hela allt överskott om man säger så hade runnit till brunnen i tvättstugan.
    Fan va nöjd man blir när man gör saker rätt .. särskilt då när man sen gör fel !!
    Bara att ta gummirakan å dra ner det sista så var det klatt ..

    Kommer bilder på ungarnas balja senare ..

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Men va fan??? Har det fortfarande inte ordnat sig med de där asen på akvarieshopen.se?
      Måste nog hålla med folket du pratade med på myndigheten... Packa in dig själv och "låna" in 4 st +100 kg killar och åk ner ochhör hur ni ska lösa problemet???
      Man kan innerligt hoppas att det går riktigt åt helvete för dessa människor! Lyckades dra mig ur en affär med dessa innan allt blev klart... Och glad är jag för det!
      Gött när man tänker till innan... Inte så här hemma... Efter ett impulsköp åkte jag på att dra igång ett Rio 180 i köket i helgen... Och där finns ingen golvbrunn!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Andreas. En berg och dalbana skulle inte vara kul om det inte pirrade lite och vore lite läskigt ibland så det låter helrätt med kar i köket.... utan golvbrunn
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Andreas. En berg och dalbana skulle inte vara kul om det inte pirrade lite och vore lite läskigt ibland så det låter helrätt med kar i köket.... utan golvbrunn
          Hahaha! Korrekt Johnny min vän... Och minst ett i vardagsrummet...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Japp. Living on an edge, som min gamla mamma säger [emoji3]
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Japp. Living on an edge, som min gamla mamma säger [emoji3]
              Om du bara visste... Om du bara visste Johnny....

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Hur går det Roxxor?

                Något nytt i karet och hur går det med fisken?
                Har du börjat med akvarierummet? Gick det bra med rören du köpte och blev ljuset bra?
                Senast redigerad av Webo; 06 September 2015, 20:52.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • roxxor_swe
                  • April 2015
                  • 130

                  Oj vad tiden gick ..

                  Ja som vanligt så får man prioritera sig själv sist. Inte för man kanske har nått emot det men det är iaf så det blir.
                  Vad har hänt sedan sist då. Förutom att jag tidigare byggt ett godkänt kök i källaren till min fru som har sin konditoriverksamhet numera i hemmet så har jag även renoverat resten av källaren åt henne så hon kan ha sina kurser där. Nu börjar man nästan bli trångbodd i det som var ett mega-stort hus från början. Ska ni ha världens snyggaste tårtor så kolla in http://www.konditoributiken.se

                  Akvarierummet:
                  Detta ville jag skulle vara funktionellt och lättarbetat. Jag har brottats med att det är svårt att se vad man gör i karet när man står där inne och insåg att det är bakgrunden på karet som ställer till det. Men det tar vi längre ner ..
                  Inne bakom karet, som är själva hjärtat i modermodemet .. err .. tar en klunk rödvin .. , så har jag hunnit färdigställa golvet och satt upp lite hyllor att ha alla prylar på.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20151029_172521.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,5 KB
ID: 2173174

                  De övre spetten har jag att lägga täckglasen på. Förbaskat smidigt att trolla bort dem medans man grejjar.
                  Hyllan i mitten har jag att ställa alla saker på så som mat, sax osv.
                  Sen har jag lagt ljusrampen på spett oxo så de kommer en bit upp från karet vilket dels gör att ljuset sprids bättre i karet samt att jag slipper lyfta bort den under tiden man håller på i karet.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20151029_172511.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,8 KB
ID: 2173175

                  Och äntligen så har golvet fått ett riktigt ytskikt. Klinkrat och fogat så nu är det smidigt och lättstädat. Kanske klar in stolparna vid ett senare tillfälle eller kanske bara målar dem.


                  Bakgrund:
                  Jag har brottats med hur jag ska göra med bakgrund på karet. Svart .. Vit .. Mönstrad plansch osv .. men inget av alternativen har riktigt funkat så som jag ville. Av en händelse trillade bakgrundsplanschen jag använde ner och då fick jag uppenbarelsen .. Jag ska inte ha nån alls !! .. Helt plötsligt kunde jag ju stå o kika in i karet bakifrån servicerummet när jag stod o grejjade .. WoW va smidigt. Och jag fick då idén att om jag istället fixxar iordning väggarna i servicerummet så de är bakgrunden får jag ju ett riktigt härligt djup i akvariet. Jag har hittills bara trixxat lite med det i väntan på att jag hittar nån som kan trycka 2x2m plansch med SA tema till ok pris. Knasbild men kanske visar ungefär vad jag menar .. man ser ända in i tvättstugan just nu hehe ..

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20151029_172457.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,7 KB
ID: 2173176

                  Detta får tyvärr räcka för dagen .. i nästa inlägg blir det text om ungarnas akvarie och vilka invånare som numera bor i karen .. Tjingeling !!

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Kul med en uppdatering. Har väntat länge på den ☺

                    Roligt att se att du har fått iordning allt (inte för att jag trodde du inte skulle få det för du är ju hantverkare och har bra fart på det du gör hemma).

                    Ang bakgrunden så har jag ingen i 3 av mina utan det är vitt tapet bakom och jag tycker det fungera bra. Ska du ha sån bakgrund som tapet så är det kanske billigast att titta på det från utlandet. Jag kan söka lite senare ikväll och se vad jag kan hitta.

                    Väntar spänt på fortsättningen ☺

                    Skål !
                    Senast redigerad av Webo; 30 October 2015, 21:38.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Hittade direkt ett ställe man kan skicka upp sin bild och sen fixar de bilden. De har just nu halloween rabatt på 20%: http://pixers.se/fototapeter?gclid=C...b-inspirations
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Här kanske du kan få lite nyttig info: http://www.techlicious.com/tip/best-...art-wallpaper/
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Roligt att folk börjar komma tillbaka och uppdatera sina trådar

                          Kommentar

                          • roxxor_swe
                            • April 2015
                            • 130

                            var det dax att skriva av sig lite, blir förvånad varje gång hur fort tiden rinner iväg.

                            I sén-sommras blev mina två turq-red Discusar mörka o sjuka så satte dem i karantän med 34gradigt vatten, i det som senare skulle bli ungarnas akvarium, i källaren.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20150816_202144.jpg
Visningar: 2
Storlek: 105,5 KB
ID: 2173519
                            fiskarna såg redan efter några dagar finare ut men tänkte att jag låter de gå kvar där tills jag ser att de äter bra igen. Lyckades inte se att de åt något alls, så dagar blev till veckor. De smalnade inte av så jag fick väl anta de åt bra när jag inte tittade på och började då förbereda flytten till stora akvariet. Den kvällen kom livet i vägen med besök, dammsugning osv. så det fick bli flytt dagen efter istället.

                            Men
                            NeHe det skulle det inte alls bli .. dom hade lagt rom !!! .. antar dom hade ätit bra då iaf =)
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20151112_213007.jpg
Visningar: 2
Storlek: 132,9 KB
ID: 2173520
                            Gladare akvarist/er får man leta efter och jag fick det där ungdoms-sprittandet i hela kroppen. Hade jag verkligen lyckats få dessa majestäter inom akvaristiken att lägga rom !!
                            Efter att man sansat sig så insåg man ju att det säkert inte skulle bli nått av rommen. Nu har det gått några veckor sedan första romläggningen, och de har lagt ny varje vecka. De har inte lyckats behålla dem till kläckning utan de har varit borta efter en eller två dagar. Övning ger färdighet och hoppas på att den senaste rommen iaf ska hinna kläckas eftersom den nu är kvar efter tredje dagen. Tänk va kul om man kunde få lite sprattel.

                            Akvarieprojektet har nu kommit till den nivån där jag anser att jag kan säga till "folk" att det är klart. Den som är akvarist begriper ju att man aldrig blir det för i planerna finns redan sump, auto-vattenbyte, ytavrinning o en massa annat med i funderingarna =)
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20151119_171029.jpg
Visningar: 2
Storlek: 120,8 KB
ID: 2173521

                            Nästa gång jag hinner skriva (Läsa gör jag ofta här) så kanske och förhoppningsvis så kan man visa lite smådiskusar.

                            Bonusmaterial:
                            Love has no Color !
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20151127_064455.jpg
Visningar: 2
Storlek: 164,4 KB
ID: 2173522
                            Senast redigerad av roxxor_swe; 09 December 2015, 18:30.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Kul att du uppdaterade oss med byheterna och inte minst bilder. Jätte kul att läsa att du ha lek samt att det har gått bra för dina fiskar. Jag tycker du har fått till det stora riktigt bra och ljuset ser också bra ut. Riktigt fint ☺
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Roligt med uppdatering och att det går bra. Bara ett problem!
                                För lite bilder

                                Kommentar

                                Arbetssätt...