Sumpbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.nockner
    • April 2015
    • 77

    Sumpbygge

    Har ett borrat akvarium (200x70x70) där vattnet rinner ner till en sump (125x50x50).

    Jag skulle vilja ha lite råd om hur jag skall bygga facken/kamrarna i sumpen och vad de skall innehålla för olika media mm

    Tanken är att akvariet skall bli ett Tanganyika , troligen Troffar o hästnosar kanske någon snäcklekare.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Grov filtermatta tycker jag är ett bra filtermaterial som även passar i en sump
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Det beror ju på hur mycket kärlek du vill lägga.. eehm.. moving bed är ju nice men orkar inte gå in på det innan jag vet var du vill lägga ribban..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • peter.nockner
        • April 2015
        • 77

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Grov filtermatta tycker jag är ett bra filtermaterial som även passar i en sump
        Okej, tack för svaret

        Kanske två fack med filtermatta, med en grov först och en finare i fack nr 2.

        Funderar också på en kammare med K1 media som man ser en del reklam om, om det nu är så bra som de påstår.
        Senast redigerad av peter.nockner; 17 April 2015, 15:55.

        Kommentar

        • peter.nockner
          • April 2015
          • 77

          #5
          Tack för svaret

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Det beror ju på hur mycket kärlek du vill lägga.. eehm.. moving bed är ju nice men orkar inte gå in på det innan jag vet var du vill lägga ribban..
          Kan tänka mig att lägga ner mycket kärlek dvs ett så effektivt som möjligt. Moving bed antar jag är tex när man använder syrestenar eller pumpar för att hålla mediet rörligt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Allt är egentligen "överkurs" - dvs vad du än väljer så blir filtret bra mycket bättre än vad fiskarna kräver.
            Så jag hade bara kört grov filtermatta (PPI 10) och om det inte skulle ta de allra minsta partiklarna (vilket det nästan alltid gör) så lägg i lite filtervadd.
            Ett sådant filter kommer att gå i 10 år utan att behöva rengöras (med undantag för filtervadden förstås) i ett normalskött akvarium
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              ... kom också ihåg att ett moving bed filter låter och förstör hela harmonin när man sitter och myser framför akvariet!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • peter.nockner
                • April 2015
                • 77

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Allt är egentligen "överkurs" - dvs vad du än väljer så blir filtret bra mycket bättre än vad fiskarna kräver.
                Så jag hade bara kört grov filtermatta (PPI 10) och om det inte skulle ta de allra minsta partiklarna (vilket det nästan alltid gör) så lägg i lite filtervadd.
                Ett sådant filter kommer att gå i 10 år utan att behöva rengöras (med undantag för filtervadden förstås) i ett normalskött akvarium
                Okej, hur stor del av sumpen (125x50x50) skall jag fylla med mattan ? kanske 2 fack 50x30x10 vardera eller fler ?
                Senast redigerad av peter.nockner; 17 April 2015, 17:45.

                Kommentar

                • peter.nockner
                  • April 2015
                  • 77

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  ... kom också ihåg att ett moving bed filter låter och förstör hela harmonin när man sitter och myser framför akvariet!
                  Jo det är riktigt, men akvariet och sumpen är inbyggt i väggen. Så det stör inte så mycket.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Plus att moving bed gjort rätt inte låter mer än någon annan lösning.. men som sagt överkurs.. däremot finns det ju vissa (Hej, jag heter ettfettbranamn och är akvarist) som knarkar filterlösningar.. ish.. bygget kan vara halva grejen..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • peter.nockner
                      • April 2015
                      • 77

                      #11
                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      Plus att moving bed gjort rätt inte låter mer än någon annan lösning.. men som sagt överkurs.. däremot finns det ju vissa (Hej, jag heter ettfettbranamn och är akvarist) som knarkar filterlösningar.. ish.. bygget kan vara halva grejen..
                      Jo det är alltid kul att planera och bygga

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Plus att moving bed gjort rätt inte låter mer än någon annan lösning.. men som sagt överkurs.. däremot finns det ju vissa (Hej, jag heter ettfettbranamn och är akvarist) som knarkar filterlösningar.. ish.. bygget kan vara halva grejen..
                        Såg inte dig på senaste mötet "anonyma akvarister" Problemet är väl med moving filter att du har luftpumpar och de är ju sällan särskilt tysta...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Man behöver ju inte driva dem med luft..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • peter.nockner
                            • April 2015
                            • 77

                            #14
                            "Anonyma akvarister"

                            Moving filtret går väl att driva med en pump också antar jag. Men för mig spelar det ingen roll att det låter lite, eftersom allt är inbyggt i väggen med ett eget akvarierum bakom.

                            Kommentar

                            • Spook
                              • March 2015
                              • 39

                              #15
                              Jag är i liknande situation men har bara 100 cm längd. Min idé är att ha grov filtermatta i bitar de första 25 centimetrarna och därefter en överrinning. I mitten är det stora facket med K1 moving bed. Ingen luftpump utan en streamer för cirkulationen. Slutligen en filtermatta 20ppi innan returpumpen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...