Bygga Akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #16
    Ursprungligen postat av TurtleBoss
    En till bild på riktning med hjälp av bil underifrån..

    Rickning ab

    Påsvetsat platt järn för att kunna skruva fast den överliggande skivan

    Fäste Skiva

    Ek skiva utsågad 40mm tjock..klass A/A

    Ek skiva

    En bild som visar hur tjockt hela skivan 40mm + 50mm stålbalk ser ut..

    Tjocklek
    Tänk på att en massiv skiva slår sig ganska kraftigt med årstiderna.
    Jag hade en 40mm askskiva under mitt Rio 180L och den slog sig så kraftigt att den slet loss skruvarna ut bänken och sprack i lamellerna. Det är bättre att änvända spånbänkskiva eller MDF. Jag bytte till en 30 mm laminatbänkskiva.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av TurtleBoss
      Stockholm men är inte främande för att åka en liten bit men vill helst slippa typ släp och bil till och från Tyskland typ..!
      Då är det Akvarielagret som gäller!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #18
        Bygga Akvariebänk

        Eller Triton och Södra Glas.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • TurtleBoss
          • October 2014
          • 20

          #19
          Tack för tipsen!
          akvarielagret var ganska dyra 6500kr, var där och frågade om akvarium men då hänvisade man till deras e-post låda.
          Titon ska ha 7500kr
          södra glas har inte svarat en

          mail draget om offert till alla 3 butikerna!
          Men det känns svårt att slå tyskarnas priser om bara frakten är human!
          200euro skulle frakten gå på till Stockholm
          Senast redigerad av TurtleBoss; 13 October 2014, 15:19.

          Kommentar

          • TurtleBoss
            • October 2014
            • 20

            #20
            Funderar fortfarande på att köpa från Tyskland någon som gort något liknande förut?

            Kommentar

            • TurtleBoss
              • October 2014
              • 20

              #21
              Södra glas 5000kr nu återstår och se om dom kan leverera i tid..!

              Kommentar

              • Karl Holm
                • November 2011
                • 223

                #22
                Beställde mitt kar från Södra glas för ett par år sen. Billigt, bra och trevlig personal även om det inte gick jättesnabbt. Rekommenderas!

                Kommentar

                • TurtleBoss
                  • October 2014
                  • 20

                  #23
                  Södra Glas

                  Hej

                  Tråden har stått sill ett tag på grund av strul med södra glas som levererat akvarium av tvivelaktig kvalitet.
                  Drar hela historien kort..
                  1.
                  Betalar handpenning till södra glas..

                  2.
                  3 veckor senare ringer södra glas och medlar att akvariet är färdigt men att man fått en mindre färgskillnad och en av fogarna men man drar av 500kr om jag godkänner färgskillnaden..

                  3.
                  Åker till södra glas med bil och släp för att hämta akvariet. När jag kommer fram så är det fortfarande vatten i akvariet, och massor av silikonrester och skit på rutorna.. Har lite bråttom och inspekterar karet lite snabbt och konstaterar att alla fogar inte var raka och prutar lite till..

                  4.
                  Bjuder alla kompisar på pizza och får hjälp och bära in akvariet på rätt plats.. och märker nu att det finns betydligt flera brister i limningen och att man försökt att dölja det grövsta misstaget med hjälp av silikon..

                  Mittenstag


                  När jag tog bort silikonet på undersidan av förstärkningslisten ser man bristerna i limningen


                  Det borttagna siliconet


                  Ett av hörnen i nederkant, kolla luften som smugit sig in i limningen..


                  Ett annat hörn


                  Ett tredje hörn


                  En översiktsbild över hela karet, vatten som är i akvariet är kvar sedan provtryckningen..


                  4.
                  Kontaktar södra glas och dom erbjuder om limning av akvariet om jag betalar fullt pris.
                  Vi kommer överens om att dom ska föröka limma om det inom 1vecka.
                  3dagar senare ringer jag och frågar om man har möjlighet att fixa det inom den utlovade tiden, inga problem fick jag till svar..
                  1 vecka går då ringer jag upp södra glas och frågar hur det går, jo då man skulle limma akvariet samma kväll.
                  2 veckor går (Totalt 5te veckan sen beställning) jag ringer upp södra glas och frågar hur det går man lovar att limma akvariet denna kväll eller ge pengarna tillbaka..
                  Jag vill kunna sova lugnt om natten så jag valde att pengarna+utläggen jag har haft i samband med transporter..

                  Som ni märker har jag ingen större tilltro till södra glas kan också meddela att andra kunder också var missnöjda med andra kar, detta tros bero på att den ordinarie glasmästaren är pappaledig och man har kastat in någon annan på dess position

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Tror du gjorde helt rätt där, riktigt dåligt silikonat av en fackman...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • TurtleBoss
                      • October 2014
                      • 20

                      #25
                      Nu ligger Bollen hos Akvarielagret i Bromma När akvariet är färdigt så kommer en jämförelse hoppas att det blir till det bättre!

                      Kommentar

                      • TurtleBoss
                        • October 2014
                        • 20

                        #26
                        El Central + Ehim 2080*2 ombyggnad insug

                        Hej

                        Har jobbat med att plocka i hopp lite tillbehör..


                        Så här blev resultatet..

                        Det är en 2 kanals timer som sluter både på och av på varje kanal..
                        Utagen räknar jag från vänster till höger
                        ch1 uttag 1 Balast till metallhalogen uv sollampa uttag 2 Värmelampa (Keramisk ir) som slår på när uv lampan slår av ch2 uttag 3 För lysrör vatten del..
                        uttag 4 skarvdosa pumpar värmare mm


                        Nu har även min andra Eheim 2080 landat från Tyskland
                        Hoppas filtreringen ska räcka bättre för dessa bajsmaskiner..
                        Har klurat ett tag på om det är nödvändigt med 4 insug känns lite mycket..

                        Kom fram till att jag vill bara vill ha ett insug per pump och har byggt en konverter från 2*16/22 till 1*25/34 +Några monster insug!


                        Bjuder också på en bild på den nya lysrörsarmaturen


                        Väntar nu med spänning på att få det nya akvariet från akvarielagret i Bromma kan knappast bärga mig!

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #27
                          Mycket tråkig resa du har haft med ditt akvarium,av detta kan man lära sig att billigast är inte alltid bäst.

                          Hoppas att det nybeställda akvariet blir perfekt,lycka till med nya akvariet

                          Kommentar

                          • TurtleBoss
                            • October 2014
                            • 20

                            #28
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Mycket tråkig resa du har haft med ditt akvarium,av detta kan man lära sig att billigast är inte alltid bäst.

                            Hoppas att det nybeställda akvariet blir perfekt,lycka till med nya akvariet
                            Det blir nog bra till slut lite motgångar på vägen brukar nog alla ha .. men jag är ju så fruktansvärt otålig efter 6 veckor ...

                            Har nu provkört el centralen och armaturerna värkar till synes fungera bra..
                            Fruktansvärt bra tryck i metallhalogenen på 50watt..
                            Observera att uppsättningen av armaturerna är högst temporär och ska göras om med rostfri vajer..

                            Kommentar

                            • TurtleBoss
                              • October 2014
                              • 20

                              #29
                              Hej hopp!!!

                              Nu är det nya karet på plats..


                              Blev förvånad över hur mycket kraftigare akvariet var i alla förstärkningar..
                              Ganska påtagligt även på vikten, då alla förstärkningar är i 12mm glas och är dessutom mycket kraftigare till dimensionerna.. Södra glas använde typ 8mm i sina förstärkningar..

                              Spana in det här mitten staget (Gamla lånekortet är lika stort som ett standard kreditkort)
                              Här har man inte snålat på varken material eller lim..!!!!!!!!!!!


                              Även hörnorna är brutalt förstärkta


                              Detta kostade 6500kr från Akvarie lagret i Bromma i mitt tycke helt klart värt dom 1500kr extra det hela kostade jämfört med södra glas!

                              Nu ska det sågas plexiglas, låt plasten spruta!

                              Kommentar

                              • TurtleBoss
                                • October 2014
                                • 20

                                #30
                                Hej nu händer det saker...

                                Har dragit slang 25/34 något småbökig att handskas med (Ska aldrig mer klaga på 16/22 slang)
                                Även monterat dit bottenfilter och trimmat inloppet något.. Det följde med nån slags vattenreglering i form av nån ventil,och rör historia som skulle regleras över vattenytan..men den nådde ju inte upp 70cm så jag hivade i väg påsen med delar och byggde en variant där vi kör fullt hela tiden 1700 liter i timmen.
                                Gärna några kommentarer på vad som kan gå fel här..känner att jag cyklar i det blå här...

                                Har jag gjort bort mig totalt här se bild?


                                1 pump på plats denne ska driva bottenfiltret...


                                Börjar att fylla upp akvariet med grus och sten men blev inte nöjd så det blev till att handplocka upp det något större gruset till höger


                                >Efter en timmas plockande så ser det nu ut så här

                                Några närbilder






                                Kunde inte låta bli att skaffa en cirkulations pump också


                                Solbryggan är under konstruktion


                                Det var alt för den här gången..!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...