Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Nattlampan verkar ha hjälpt föräldrarna med att hålla stången över natten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 202,5 KB
ID: 2165431
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 02 January 2015, 05:51.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • jozi81
      • January 2011
      • 917

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Nattlampan verkar ha hjälpt föräldrarna med att hålla stången över natten.

      [ATTACH=CONFIG]73461[/ATTACH]
      Härligt!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Så spännande med dina Fjärilar Tommy

        Sedan tycker jag som flera andra att din analys av forumet kontra FB är klockren. På FB kan du skriva något långt och viktigt och på fem minuter har det försvunnit i en flod av "likes".
        Det svåra är väl att satsa på själv skrivandet och lära sig gilla det för många eftersom de kanske är mest intresserade av svaren.
        Så för mig är forumet mycket att lära sig berätta erfarenheter för varandra mer än att få svar. Du kan ju märka själv Tommy när du klarat grundkursen och börjat få en egen bild av hur du vill göra saker att ditt eget berättande ändrar karaktär.
        Som jag förstått det så vet vi inte vad vi tycker om saker och ting förrän vi uttrycker det i tal, text eller via något annat uttrycksmedel. När man då uttrycker något viktigt eller som man själv ser intressant så blir det lite som att man hittar en bit av sig själv. När folk då bemöts med tystnad så kan det lätt bli en känsla av ett slags avvisande. Att man inte upplever sig sedd, bekräftad eller ens intressant. Märker det i alla dessa "avskedsbrev" som skrivs i trådarna att det finns en ledsen ton i det.

        Tror det svåra är att lita på att folk gillar en och ens tankar även när de är "tysta". Har man självförtroende som en dominant diskus så är väl detta inget problem. Är man som de flesta dvs. har en självkänsla som följer en slags bergochdalbanekurva och är i ett lägre läge så är det nog svårt att efter t.ex. en bildbombning mötas av tystnad.

        Så här är det väl att vara människa egentligen. Det svåra är väl att se en depp/dipp/ensamhetskänsla som just bara en känsla och inget annat. Känslor berättar ju inte alltid en sann bild av våra liv.
        Så för egen del så tränar jag på att försöka sig mig som mottagen av er andra oavsett om jag får respons av er andra eller inte. Jag är för egen del inte så robust egentligen men tränar mig åt det hållet. Nu var ju inte tanken med inlägget att gå upp i ett navelskåderi utan mera att ge ett annat perspektiv på varför folk blir sårade över tystnad runt ens aktiviteter.
        Det jag gör själv och lyckas ibland med är att mera bestämma mig för att jag är med i forumet, inte utanför eller vid sidan av och försöka gå på den linjen tills folk talar om för mig att jag är icke önskvärd.

        Så sammanfattningsvis så tror jag inte det går att komma runt detta som ständigt händer på arbetsplatser, släktmiddagar, fester etc. att utanförskapskänslor behöver hanteras av en själv och att andra inte styr detta så mycket egentligen. Tror många av oss ser oss som utanför utan att vara det egentligen. På grund av magkänslan som jag inte tror är särskilt rätt kalibrerad.
        Så allt börjar med oss själva.
        Hade tänkt ge respons över fjärilarna men det gled över i lite annat som vanligt
        Senast redigerad av Bluewing; 02 January 2015, 08:52.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          +1 Mycket bra skrivit Bluewing.

          Skickat med Tapatalk från min mobil.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • RoffePoffe

            • August 2012
            • 88

            Hej, Riktigt snyggt akvarium med snygga fiskar du fått till tycker jag. Intressant att färgvarianterna av fjärilarna verkar helt ha funnit motsvarande individ och inte blandat sig alls. Tycker den electric blue (?) hannen till vänster är ursnygg. Blir sugen på fjärilar igen.

            Kommentar

            • Wiie
              • May 2006
              • 124

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Nattlampan verkar ha hjälpt föräldrarna med att hålla stången över natten.

              [ATTACH=CONFIG]73461[/ATTACH]
              Ska bli spännande att följa detta äventyr

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Så spännande med dina Fjärilar Tommy

                Sedan tycker jag som flera andra att din analys av forumet kontra FB är klockren. På FB kan du skriva något långt och viktigt och på fem minuter har det försvunnit i en flod av "likes".
                Det svåra är väl att satsa på själv skrivandet och lära sig gilla det för många eftersom de kanske är mest intresserade av svaren.
                Så för mig är forumet mycket att lära sig berätta erfarenheter för varandra mer än att få svar. Du kan ju märka själv Tommy när du klarat grundkursen och börjat få en egen bild av hur du vill göra saker att ditt eget berättande ändrar karaktär.
                Som jag förstått det så vet vi inte vad vi tycker om saker och ting förrän vi uttrycker det i tal, text eller via något annat uttrycksmedel. När man då uttrycker något viktigt eller som man själv ser intressant så blir det lite som att man hittar en bit av sig själv. När folk då bemöts med tystnad så kan det lätt bli en känsla av ett slags avvisande. Att man inte upplever sig sedd, bekräftad eller ens intressant. Märker det i alla dessa "avskedsbrev" som skrivs i trådarna att det finns en ledsen ton i det.

                Tror det svåra är att lita på att folk gillar en och ens tankar även när de är "tysta". Har man självförtroende som en dominant diskus så är väl detta inget problem. Är man som de flesta dvs. har en självkänsla som följer en slags bergochdalbanekurva och är i ett lägre läge så är det nog svårt att efter t.ex. en bildbombning mötas av tystnad.

                Så här är det väl att vara människa egentligen. Det svåra är väl att se en depp/dipp/ensamhetskänsla som just bara en känsla och inget annat. Känslor berättar ju inte alltid en sann bild av våra liv.
                Så för egen del så tränar jag på att försöka sig mig som mottagen av er andra oavsett om jag får respons av er andra eller inte. Jag är för egen del inte så robust egentligen men tränar mig åt det hållet. Nu var ju inte tanken med inlägget att gå upp i ett navelskåderi utan mera att ge ett annat perspektiv på varför folk blir sårade över tystnad runt ens aktiviteter.
                Det jag gör själv och lyckas ibland med är att mera bestämma mig för att jag är med i forumet, inte utanför eller vid sidan av och försöka gå på den linjen tills folk talar om för mig att jag är icke önskvärd.

                Så sammanfattningsvis så tror jag inte det går att komma runt detta som ständigt händer på arbetsplatser, släktmiddagar, fester etc. att utanförskapskänslor behöver hanteras av en själv och att andra inte styr detta så mycket egentligen. Tror många av oss ser oss som utanför utan att vara det egentligen. På grund av magkänslan som jag inte tror är särskilt rätt kalibrerad.
                Så allt börjar med oss själva.
                Hade tänkt ge respons över fjärilarna men det gled över i lite annat som vanligt
                En klok och bra synvinkel på ämnet, tack
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av RoffePoffe
                  Hej, Riktigt snyggt akvarium med snygga fiskar du fått till tycker jag. Intressant att färgvarianterna av fjärilarna verkar helt ha funnit motsvarande individ och inte blandat sig alls. Tycker den electric blue (?) hannen till vänster är ursnygg. Blir sugen på fjärilar igen.
                  Tack snälla.

                  De köptes från tre olika kar eftersom handlaren inte blandar varianterna, vet inte hur mycket detta påverkar parbildningen eller om det helt enkelt är så att de inte parar sig över varianterna men du har helt rätt i din observation. De håller sig strikt till samma färgkombination.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Snart har ett dygn passerats där föräldrarna turats om att "fläkta" äggen medan den andra delvis håller vakt och delvis är på egna utflykter. Mat är är dock en livsviktighet så i samband med matning så lämnar bägge föräldrarna äggen en kort stund. Detta har än så länge inte varit något problem eftersom alla andra invånare i karet då också är fullt fokuserad på den näring som kommer ifrån ovan.

                    En reflektion jag gör är att paret behöver lägga väldigt lite energi på att hålla borta övriga invånare eftersom deras behov av att få vara själv på den lilla plats som de ockuperat faktiskt verkar respekteras.

                    Tycker även att mängden ägg minskat något över dygnet, kan det vara så att föräldrar plockar bort ett antal allt eftersom som bedöms som dåliga eller kan dem helt enkelt inte hålla borta sina djuriska instinkter?

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1763.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,3 KB
ID: 2165448

                    Fortsättning följer?
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Det gör ofta andra fiskar med, har du några olika färgvarianter av diskus parar de ofta ihop sig med någon någorlunda lika. Sedan om det är tillfälle eller det verkligen är så vete tusan.
                      Fjärilsciklider är väldigt snygga, hoppas du har bättre lycka med dessa än vad jag haft. Nu har jag bara VF fjärilar, tycker de ser ut att vara lite tåligare i mitt vatten än de odlade...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Tycker även att mängden ägg minskat något över dygnet, kan det vara så att föräldrar plockar bort ett antal allt eftersom som bedöms som dåliga eller kan dem helt enkelt inte hålla borta sina djuriska instinkter?
                        Deras "djuriska instinkter" går, som hos oss, ut på att ta hand om sin avkomma så gott de kan Men ibland så slår det slint både hos fiskföräldrar och människoföräldrar, och det kan ju bero på t.ex bristande erfarenhet, eller att nå't inte står rätt till rent genetiskt.

                        Och vad det gäller kärlek över färggränserna, så tror jag, så länge de är av samma art, att den potentiella partnerns fysiska och psykiska hälsa, och hur jämnt de drar, är viktigare än vilken färgvariant de tillhör. Att de kan finna varandra oavsett färg är ju bl.a scalaren ett bra exempel på, det finns ju ett otal odlingsformer av den, och många av dem har säkert uppkommit genom "korsningar" av olika färgvarianter, och man ser ju då och då bildbevis på att de olika färgvarianterna gärna bildar par.
                        Senast redigerad av Shepard; 02 January 2015, 18:22.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Växtrådgivning sökes
                          Är lite konfunderad när det gäller mina växter. Efter en längre period där växterna mått prima så tycker jag mig nu se en negativ utveckling. Det är verkligen ingen panik och det gäller en så länge bara en handfull blad men med vetskapen om svårigheten med att justera karets parametrar eftersom det dröjer innan man eventuell ser en effekt av det man gör så söker jag nu lite råd.

                          Jag fått några blad som gulnat samtidigt som jag har en handfull blad där det bildats alger. Är inte dessa två effekter lite motsägelsefulla när det gäller om man ger för mycket eller för lite näring?

                          Ing parametrar har ändrats i karet innan dess att jag började göra dessa observationer men min känsla är att karet fått betydligt mer mat de senaste veckorna helt enkelt eftersom vi varit lediga och därmed haft möjligheten att mata oftare så rimligtvis har mer näring än vanligt producerats den senaste tiden.

                          Har än så länge inte gjort ett nitrattest men kommer göra det under kvällen.

                          Några tankar och idéer kring detta?

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1769.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,9 KB
ID: 2165449

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1770.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,1 KB
ID: 2165450
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Blad lever väl inte förevigt, det är väl bara förnyelse av bladen? jag har upplevt att gamla blad får lätt algtillväxt.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Blad lever väl inte förevigt, det är väl bara förnyelse av bladen? jag har upplevt att gamla blad får lätt algtillväxt.
                              Tanken har slagit mig men upplever att det är lite för många blad på samma gång för att det skulle vara ett naturligt utbyte. Min magkänsla säger mig att det är någon parameter i karet som inte längre stämmer.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ok, jag satsar mina pengar på att det är en naturlig process men jag är ju inte personen som skall mäta allt utan går mer på magkänsla och så, uppfatta mig nu rätt för guds skull för jag är trots allt lite smygfascinerad av er som gör det även om jag själv inte skulle orka hålla på.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...