Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Onekligen en vacker skapelse som gör sig väldigt väl tillsammans med Pigeon blood.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1625.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,4 KB
ID: 2165347
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Du är alltid välkommen att köra på precis som du vill även i min tråd
      Nja, det är nog ingen större mening med det...
      Du ser, att tala, orera, skriva, eller helt enkelt "bre" ut sig, som jag brukar kalla det, i andras trådar fyller ingen större funktion. Det är en sak om du tycker det är adekvat, och vi har en fruktbar konversation - då snackar jag gärna hur mycket som helst om hur man kan utveckla "ögat" för olika aspekter av inredning, hur man kan kan vrida och vända sina invanda mönster till något som kanske ger en "kick", en aha-upplevelse.
      Varför jag gärna medverkar till detta är därför att jag själv så ofta här på forumet har fått nya ingivelser, intryck och inspiration till nya funderingar.
      Nu har vi, som tur är, bytt sida och gamla inlägg är... Just gamla. Hade mitt tidigare inlägg funnits på denna sida hade jag raderat det direkt, som jag brukar göra!

      Nä, nu skippar vi detta! Ditt kar är utomordentligt, det är snyggt och mycket välskött, finns ingenting, what so ever, att ändra på eller tillföra. Discusar och övrig besättning trivs som fisken i vattnet, bara njut av det!

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Lekt lite med kameran
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1658.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,4 KB
ID: 2165367
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Kanske kan få terrorisera med ytterligare en bild?
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1656.jpg
Visningar: 2
Storlek: 119,6 KB
ID: 2165368
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Flera fina fjärilsfoton
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Flera fina fjärilsfoton
              Tack Kjell. Försöker få till en bild på L177 man hen är svårflörtad. Gillar den skarpt men den är omöjlig att fånga på bild
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Är man en L177 bland en massa icke-vegetarianer så är en stor Zucchini nära lyan en skön grej för magen. (Läs: Livsviktig)
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1666.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,8 KB
ID: 2165369
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Jag har nog lite för mycket fritid dessa dagar med tanke på alla inlägg i olika forum men stå ut jag försvinner snart igen


                  Tänkte bara kort beskriva en inredningsdetalj som säkert är självklar för det flesta men som kanske bidrar till någons funderingar kring det egna karet.


                  Har på många ställen läst om de som ”saknar” sina malar eftersom många arter är relativt skygga samt nattaktiva och därmed tillbringar den största delen av sin tid i någon form av grotta.


                  Vet inte om det är slumpen i kombination med tur men i mitten av mitt diskuskar har jag en rot som står med relativt tunna grenar ned i sanden, denna är sedan klädd med ett antal Anubias vilket bildar ett tak av växter. Framför roten, i formation som en halvmåne, står också ett antal Anubias som bildar en vägg av växter. Under roten och även till höger och vänster om roten samt bakom är det ren sand utan någon som helst form av växtlighet.


                  Just denna plats har L177 lagt beslag på som sin grotta, här känner hen sig trygg men till skillnad från en traditionell grotta så har jag insyn från ett antal vinklar.


                  Det hela blir alltså lite Win/Win. Jag kan följa malens utveckling samtidigt som malen får känna sig trygg i sin grotta.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1688.jpg
Visningar: 1
Storlek: 222,4 KB
ID: 2165374
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bobby
                    • March 2002
                    • 351

                    Jag är imponerad över hur lite alger du har i ditt kar! Supersnygga Anubias!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Bobby
                      Jag är imponerad över hur lite alger du har i ditt kar! Supersnygga Anubias!
                      Mer tur än skicklighet men lika glad är jag ändå
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Det vet jag inte om det är med sanningen överensstämmande. Det är ju du som styr parametrarna i karet och näringen i nuläget verkar ju förbrukas helt av växterna. Bra jobbat
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Alltid lika uppiggandes att få återkoppling från dig Bluewing, tack! .

                          Ser dock vissa tendenser till en förändring i karet, några gula blad. Kan visserligen vara en helt naturlig del av en växts utveckling. Kommer hålla lite extra koll för att se om en justering av parametrarna krävs.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Jag skulle tro att du ligger aningen i underkant på gödningen om växten tidigare varit grön och fin. Men vissa växter har ju olika växtsäsonger då de går ned och kommer tillbaka.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Kul att du säger så, det var nämligen min gissning också. Tycker vi båda så ja då måste det vara rätt .

                              Var ett tag sedan jag justerade näringsnivån och växterna har ju växt en del sedan dess och blivit betydligt större.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Men ett tips är att öka gödningen bara lite i taget. Du märker direkt sedan när du ligger lite högt då vissa alger kommer snabbt. Då är det bara att backa tillbaka en aning.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...