Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Det var abslout inte meningen att du skulle bli retad av mitt inlägg, men som jag skrev tidigare är jag ärlig i mina svar trots att man ibland får linda in dem för att folk inte ska ta illa upp. Så gjorde du det, ber jag om ursäkt.
    Om det är ok, så svarar jag gärna på ditt inlägg.

    1. Jag läste igenom tråden i förmiddags i ett svep eftersom jag missat denna. Och läser du den på det viset så har det hänt ganska mycket på relativt kort tid, och jag tror att du hade reagerat likadant om det inte varit din tråd och du läst på det viset.
    2. Vad var det för sjukdom? Tyvärr ser man allt för ofta att man medicinerar mot något man gissar, och då finns risken att det blir fel. Nu säger jag inte att det är detta i ditt fall, men man ska veta om denna risk. Det är rent ut sagt skitsvårt att ge en bra diagnos på lite diffusa sjukdomar, och då händer det ibland att det blir fel.
    3. Det kan jag köpa, speciellt om man ger en bakteriedödande medicin som kan fara illa åt både goda som sämre bakterier i karet. Då är det läge att se karet som nystartat igen, med allt vad det innebär.
    4. Samma som punkt 1 när man sträckläste, det var många olika preparat som var mot än det ena och än det andra i både förebyggande syfte och mot ev. sjukdomar.
    5. Bra jobbat där!
    6. Där finns en risk, och det är att mata mycket till ungfisk i inredda kar. Att ha unga/små diskus i ett inrett kar har sina nackdelar, och är det mycket mat (som de bör ha) så är det även mycket utgifter. Då gäller det att ha ögonen öppna, eftersom man ligger mer på gränsen vad det gäller nivåer av skit7mulm i akvariet. Bra filtrering hjälper då till, samt att man som du gör försöker hålla rent på botten.

    Jag är inte negativ på något sätt, utan vill att du ska få en bra start inom akvaristiken så du inte tröttnar när det blir en uppförsbacke. Och det kommer det att bli, tyvärr kan jag säga...har sett allt för många gå ut stenhårt, och sedan falla pladask efter ett år.
    Och som sagt är jag ärlig när jag skriver.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av ansjo
      Det var abslout inte meningen att du skulle bli retad av mitt inlägg, men som jag skrev tidigare är jag ärlig i mina svar trots att man ibland får linda in dem för att folk inte ska ta illa upp. Så gjorde du det, ber jag om ursäkt.
      Om det är ok, så svarar jag gärna på ditt inlägg.

      1. Jag läste igenom tråden i förmiddags i ett svep eftersom jag missat denna. Och läser du den på det viset så har det hänt ganska mycket på relativt kort tid, och jag tror att du hade reagerat likadant om det inte varit din tråd och du läst på det viset.
      2. Vad var det för sjukdom? Tyvärr ser man allt för ofta att man medicinerar mot något man gissar, och då finns risken att det blir fel. Nu säger jag inte att det är detta i ditt fall, men man ska veta om denna risk. Det är rent ut sagt skitsvårt att ge en bra diagnos på lite diffusa sjukdomar, och då händer det ibland att det blir fel.
      3. Det kan jag köpa, speciellt om man ger en bakteriedödande medicin som kan fara illa åt både goda som sämre bakterier i karet. Då är det läge att se karet som nystartat igen, med allt vad det innebär.
      4. Samma som punkt 1 när man sträckläste, det var många olika preparat som var mot än det ena och än det andra i både förebyggande syfte och mot ev. sjukdomar.
      5. Bra jobbat där!
      6. Där finns en risk, och det är att mata mycket till ungfisk i inredda kar. Att ha unga/små diskus i ett inrett kar har sina nackdelar, och är det mycket mat (som de bör ha) så är det även mycket utgifter. Då gäller det att ha ögonen öppna, eftersom man ligger mer på gränsen vad det gäller nivåer av skit7mulm i akvariet. Bra filtrering hjälper då till, samt att man som du gör försöker hålla rent på botten.

      Jag är inte negativ på något sätt, utan vill att du ska få en bra start inom akvaristiken så du inte tröttnar när det blir en uppförsbacke. Och det kommer det att bli, tyvärr kan jag säga...har sett allt för många gå ut stenhårt, och sedan falla pladask efter ett år.
      Och som sagt är jag ärlig när jag skriver.
      Absolut inte retad på något sätt, arbetar så det blev några rader mellan andra uppgifter (många bollar i luften samtidigt) samt att jag har en tendens att skriva lite väl formellt . Som jag skrivit till andra tidigare så ser jag Zoopet och alla ni som tar er tid att skriva och kommentera som en oerhörd värdefull tillgång som hjälpt mig enormt genom min resa.

      Och ja pga okunskap från min sida så har det hänt mycket på kort tid, saker som alla borde gjorts från start men det är lätt att vara efterklok. Min förhoppning är att det inte stressat karets invånare för mycket och att resultat är ett betydligt bättre hem än vad det var från start. (sen så skriver jag nog både oftare och mer detaljerad en många varpå det kan se ut som om jag gör ännu mer än vad jag faktiskt gör). Nu sker det dock inte längre några förändringar.

      Återkommer med svar på dina övriga frågor lite senare.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Gott.
        Det är ofta svårt att skriva på ett sätt som ibland inte misstolkas, och glömmer man en smiley så kan det bli riktigt fel. I mitt första inlägg skulle det givetvis vara en efter första meningen, så man förstår ironin i meningen...

        Det finns inget sätt som är rätt eller fel i hållningen av fisk, eller jovisst finns det, men i normala fall menar jag. Diskus är ett hett ämne, och där finns ett flertal olika skolor att följa om man nu inte väljer att gå sin egen väg. I min värld är en massa preparat och mediciner i förebyggande syfte av ondo, varför ska man medicnera fiskar som inte är sjuka?
        Att man släpper i ny fisk i karet är även detta inget som jag personligen medicinerar, utan då anser jag att ett karantänskar är en bättre väg att gå. Jag tor inte det är många som har detta, (inklusive mig) trots att man kanske har dyr fisk som skulle svida på både det personliga som ekonomiska planet vid en ev. bortgång.

        Men detta är min personliga åsikt, och jag vill bara att du ska veta det finns många vägar som leder till Rom.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tommy, du skall veta att jag har fått en hel del ganska så många och även lite hårda men ärliga svar av både Anders och Mats under årens gång med Diskus. Ibland har jag faktiskt blivit lite sur, men eftersom dessa herrar har hållit på ett bra tag så försvinner sura minen snabbt, så har deras råd uppskattas hela tiden Fast tyvärr, säger jag eftersom Diskus för mig är den absoluta favoriten bland fiskar så har det gått snett ändå som du vet.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av ansjo
            Gott.
            Det är ofta svårt att skriva på ett sätt som ibland inte misstolkas, och glömmer man en smiley så kan det bli riktigt fel. I mitt första inlägg skulle det givetvis vara en efter första meningen, så man förstår ironin i meningen...

            Det finns inget sätt som är rätt eller fel i hållningen av fisk, eller jovisst finns det, men i normala fall menar jag. Diskus är ett hett ämne, och där finns ett flertal olika skolor att följa om man nu inte väljer att gå sin egen väg. I min värld är en massa preparat och mediciner i förebyggande syfte av ondo, varför ska man medicnera fiskar som inte är sjuka?
            Att man släpper i ny fisk i karet är även detta inget som jag personligen medicinerar, utan då anser jag att ett karantänskar är en bättre väg att gå. Jag tor inte det är många som har detta, (inklusive mig) trots att man kanske har dyr fisk som skulle svida på både det personliga som ekonomiska planet vid en ev. bortgång.

            Men detta är min personliga åsikt, och jag vill bara att du ska veta det finns många vägar som leder till Rom.
            Att det finns många skolor känns som en smärre underdrift . Det är en djungel att navigera i för oss nybörjare där det ibland verkar finnas lika många åsikter om hur man bör sköta diskus som det finns akvarister.

            Vad gäller diverse preparat så har min resa sätt ut som följer:

            Easy-life filtermedia blev jag rekommenderad av zooaffären där jag köpte mina diskusar att använda vid vattenbyten. Detta har jag gjort sedan dess. Med undantag för vid medicinering då Easy-life försämrar medicinens effekt.

            När jag och diskusarna flyttade ihop med min sambo så gick vi i från ett kranvatten på 7,0 till 7,8 på vår nya adress. Fick då smärre panik varpå jag började med PH-buffert 6,5 i samband med vattenbyten. Valde ganska snart att inreda karet och införskaffa ett CO2 system vilket gjorde PH-buffert överflödigt. Använder alltså inte detta längre.

            Vid samband med instruktion av städpatrullen (pansarmallarna) så behandlas karet med Multicura och Anti-spot, detta på rekommendation av blåvinge som i sin tur fått denna rekommendationen av Tonys diskus (tror jag det var). Har sedan dess köpt in ett karenskar.

            Upptäckte vitskit på vår hona, skriver vår hona eftersom hon bildat par och lekt några ggr med vår hane (övriga har jag inte kunnat könsbestämma). På rekommendation av Blåvinge påbörjade vi en behandling med anti-spot som han vid ett antal tillfällen använt framgångsrikt för att bota vitskit. Tyvärr så hjälpte inte detta utan jag upptäckte att istället så fick ytterligare två diskus vitskit plus att en av våra Ancistrus svullnade upp ordentligt. Tog därför till starkare medicin i form av Octozin. Tanken var först att flytta honan till karenskaret men eftersom jag såg att det var flera individer som var sjuka så bestämde jag mig för att medicinera hela karet. Medicineringen var framgångsrik, tog kål på parasiterna, alla fiskar är nu till synes friska men tyvärr så överlevde inte vår Ancistrus. Alla fiskar mår nu bra, det är hög aktivitet i karet men vår hona är tyvärr fortfarande tillbakadragen och paret verkar för tillfället ha separerat.

            Utöver Easy-Life filtermedia så använder jag regelbundet PMDD, här är jag ärligt talat inte riktigt hemma när det gäller dosering och det verkliga behovet. kan bara konstatera att växterna mår prima och att jag inte har hög nitratvärden.

            Riskerna med behovet av mycket mat kontra diskusarnas behov av bra vattenkvalitet är något min hjärna brottas mycket med. Även här får man rekommendationer både högt och lågt. Allt från att man måste ha en rent kar så att man kan städa ordentligt till att man inte skall bry sig om det hamnar lite skit på konstiga platser som man inte kommer åt. Här har jag försökt jobba fram ett kar som kan hantera mängden skit genom invånare som pansarmalar som rör upp botten så att så mycket som möjligt sugs upp av filtren till räkor som faktisk delvis livnär sig skiten. Rent tekniskt så kör jag med dubbla filter, det inbyggda Juwelfiltret samt ett "överdimensionerat" JBL ytterfilter. Till det sistnämnda använder jag strilrör längs med hela bakglaset både för att få en bra ytcirkulation men också för att rikta utrströmmen mot frontglaset så att jag får en bottenström från fram glas till bakglas som i sin tur trycker så mycket skit det går till ytterfiltrets utsug. Utöver detta så byte jag 50% av vattnet två ggr per vecka. jag mäter vattenvärdena minst en ggr per vecka för verkligen veta att jag har bra vattenkvalitet.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Inger H
              Tommy, du skall veta att jag har fått en hel del ganska så många och även lite hårda men ärliga svar av både Anders och Mats under årens gång med Diskus. Ibland har jag faktiskt blivit lite sur, men eftersom dessa herrar har hållit på ett bra tag så försvinner sura minen snabbt, så har deras råd uppskattas hela tiden Fast tyvärr, säger jag eftersom Diskus för mig är den absoluta favoriten bland fiskar så har det gått snett ändå som du vet.

              //Inger
              Uppskattar verkligen både dessa herrars men också alla andra medlemmar av Zoopet som tar sig tid att läsa och tycka. Nej jag visste inte att det gått snett för dig med diskus, det måste ha varit före jag anslöt till Zoopet?
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                Jag är så imponerad av hur du funderar och fixar för att fiskarna ska ha det bra. Discus verkar absolut inte vara lätt och det finns många olika sätt att sköta dem som är "rätt". Jag kollade på Stendkers hemsida, de får det att låta hur lätt som helst att ha discus! Bevisligen är det en berg-å-dalbana. Jag tror många läser din tråd och uppskattar att du delar med dig så otroligt frikostigt av både med- och motgångar.

                /Elin

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mycket intressant dialog och jag förstår dig verkligen Tommy hur du tänker och sliter för att få ihop alla dessa råd (ofta motsatta dessutom). Själv tycker jag diskus är spännande just för att det är så svårt. På köpet får man en extremt uppmärksam blick som man sedan använder sig av på alla sina fiskar. Så diskushantering är en av de bästa utbildningar man kan få inom akvaristiken.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Mycket intressant dialog och jag förstår dig verkligen Tommy hur du tänker och sliter för att få ihop alla dessa råd (ofta motsatta dessutom). Själv tycker jag diskus är spännande just för att det är så svårt. På köpet får man en extremt uppmärksam blick som man sedan använder sig av på alla sina fiskar. Så diskushantering är en av de bästa utbildningar man kan få inom akvaristiken.
                    Det finns massor att förkovra sig i, många som tycker massor samtidigt som vi alla har olika förutsättningar att utgå ifrån när det gäller såväl vattentyp, kvalitet, budget, kunskap etc.

                    Kombinationen levande varelser, vattenkemi, uppgiften att hitta den optimala balansen mellan växter och djur. Bakterier och växter som effektivt förbrukar djurens utgifter där växterna i gengäld leverera en bra och syrerik miljö åter till djuren. Allt detta i kombination med nödvändig och onödvändig teknik och placering av den för bästa effekt är ju en del av det som gör detta så oerhört stimulerande. (Sen så kan man ju göra det extra svårt för sig genom att införskaffa unga diskus )

                    Sen så finns det ett väldigt enkelt sätt att undvika kritik och andras synpunkter genom att helt enkelt att låta bli och skriva om allt man gör och tänker. Den vägen valde inte jag
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Dessa omdiskuterade varelser, deras kompisar och alla andra ber nu att få önska eder alla en riktigt skön helg!

                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Din avslutning är något jag känner igen mig i. Detta att göra sina misstag inför öppen ridå. Det gör din tråd till en underbar tråd för alla som funderar på diskus eller som startat men inte vågar berätta om sin ambivalens. Kör på som du gör
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Uppskattar verkligen både dessa herrars men också alla andra medlemmar av Zoopet som tar sig tid att läsa och tycka. Nej jag visste inte att det gått snett för dig med diskus, det måste ha varit före jag anslöt till Zoopet?
                          Allt finns att läsa i min tråd "Mot nya mål...

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av ElinR
                            Jag är så imponerad av hur du funderar och fixar för att fiskarna ska ha det bra. Discus verkar absolut inte vara lätt och det finns många olika sätt att sköta dem som är "rätt". Jag kollade på Stendkers hemsida, de får det att låta hur lätt som helst att ha discus! Bevisligen är det en berg-å-dalbana. Jag tror många läser din tråd och uppskattar att du delar med dig så otroligt frikostigt av både med- och motgångar.

                            /Elin
                            Tack snälla!
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Kvällens tester gav ett litet utslag på nitrit (0,1). möjligen detta som gör att fiskarna är lite stressade? Möjlig orsak den senaste tidens medicinering som försvagar karets nedbrytningsförmåga?
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Allt finns att läsa i min tråd "Mot nya mål...

                                //Inger
                                Skulle jättegärna vilja läsa om dina utmaningar och erfarenheter när det gäller diskus men ser nu när jag tänkte läsa att din tråd består av över 5219 inlägg. Du kan inte guida mig lite mer specifikt var jag borde läsa?
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...