Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Bluewing
    När du går ner i PMDD så kolla vad NO3 hamnar på då, så att värdet inte blir för lågt.
    Yes.

    Mailade även med leverantören av PMDD idag. Började fundera på kombinationen PMDD och Easy-life filtermedia. EL bryter ju ned ett antal oönskade ämnen i vattnet och rekommenderas tex av Multicura för att bryta ned medicinrester efter en avslutad medicinering (Vad jag förstått så bör det heller inte användas med Nitrivec då EL försvagar Nitrivecs effekt). Funderade därför över hur EL påverkar PMDD. Enligt leverantören så skall dessa två fungera bra tillsammans men han rekommenderade ändå att PMDD tillsätts en dag efter det att EL tillsatts. Har läst att även du börjat använda EL så jag tänkte att du kanske ville veta detta.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing
      När du går ner i PMDD så kolla vad NO3 hamnar på då, så att värdet inte blir för lågt.
      Vad tycker du är ett bra NO3 värde? Även här så kan ju vara invånare vara lite känsligare än andra arter.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Kan man inte göra ett litet test med de olika varianterna och sedan mäta vad som händer?
        Jag tänker inte i karet utan i små behållare.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Du behöver nog ligga på 25 i varje fall.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Kvällens fundering: Är det skillnad på olika växters förmåga att bidra med syre?, kan det tex vara så att långsamtväxande växter också bidrar med mindre syre än snabbväxande växter?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Kvällens andra fundering: Tänker att jag borde utöka från 2 till 3 vattenbyten per vecka, åtminstone fram tills dess att diskusarna klivit in i tonåren.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                Tänker att formeln 6 H2O + 6 CO2 = C6H12O6 + 6 O2 inte säger så mkt om växtens massaökning/tillväxt, utan bara om hur mkt tillgänglig energi växten får ut/ 6 enheter syre den producerar. Om växten omvandlar majoriteten av druvsockret/energin till att bilda biomassa borde det vara så att långsamväxare har en lägre metabolism och därför en lägre syreproduktion. Så tänker jag, men jag är inte vidare insatt i det där.

                Någon annan som vet och inte bara tror?

                Kommentar

                • ElinR
                  • September 2014
                  • 370

                  Tråkigt att din ancistrus inte klarade sig. Jag läste att du gillade Golden nugget, kanske gillar du zebravarianten också? Just nu finns det en kille i Kungälv som säljer lite yngel av L-333. Annonsen ligger på Blocket.

                  /Elin

                  Kommentar

                  • ElinR
                    • September 2014
                    • 370

                    Ursprungligen postat av ElinR
                    Tråkigt att din ancistrus inte klarade sig. Jag läste att du gillade Golden nugget, kanske gillar du zebravarianten också? Just nu finns det en kille i Kungälv som säljer lite yngel av L-333. Annonsen ligger på Blocket.

                    /Elin
                    och enligt Zoopet blir den bara 15 cm?

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Jag har L333, två stycken och jag har bara sett stjärtfenorna på dem nån enstaka gång sen jag släppte i dem så vill man ha en mal som syns är detta inget bra val Dessa kanske vågar sig fram om ett tag men de är ju främst nattaktiva.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Varför inte ett gäng zebror?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Billigt med ett gäng sånna, ligger väl på 1000:- centimetern
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Men Tommy är nog rik
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              2035kr 4-5cm på IMAZO:s fisklista

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ElinR
                                • September 2014
                                • 370

                                En liten fråga bara, såhär i Tommys tråd. 100kr/ st för L333, är det konstigt billigt?Är det ngt skumt eller ojuste konkurrens mot handlarna? Förlåt Tommy.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...