Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Det är bara jag som inbillar mig att resistans kan utvecklas eller att fiskarna på sikt tar skada av det. Det är helt taget ur luften dock, bara en känsla jag har att medicin undviker jag helst när det går.

    Men hur som helst! Isåfall är det ju antagligne jätteeffektivt att låta maten ligga i antispot om fiskarna fortfarande äter. Kanske inte ska ligga i ren antispot men åtminstone utspädd i något annat. Några droppar i aqua kraut kanske sen blötlägga mat i.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jag blandar antispot i lika delar vatten och låter tetrabits granulat dra in det innan servering= kanonbajs
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        kanonbajs, ett ord man inte hör ofta.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Lite som Havrefras....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Haha är inte det ett vanligt kraftutryck?
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jag blandar antispot i lika delar vatten och låter tetrabits granulat dra in det innan servering= kanonbajs
              Jag har antispot direkt i karet eftersom hon inte äter så värst mycket just nu, min tanke var först att låta det dra in i fodret för att inte belasta karet för mycket. Doserar enligt anvisning. Hur doserar du när du har det i fodret? Finns det en risk för överdosering?
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Om du nu ska skona karet lite och så ha hellre antispot ett tag på fodret men ... Ditt akvarium - ditt upplägg. Jag fick bort vitskiten senast med antispot i vattnet i 14 dagar då jag hade en matvägrande hane (som efter det äter som en utsvultet vildsvin).

                Men då ger jag Aqua-Kraut dagligen också på fodret.

                Vill ge dig maximalt stöd för att släppa Phbuffert.

                Gällande växtnäringen så regerar Pmdd stort, så där tycker jag du ska släppa den gröna lyxgödningen som inte är bättre än Pmdd på en enda punkt förutom doseringsenkelheten.

                Tycker du är otroligt duktig på dina Diskusar. Du har helt rätt attityd, magkänsla och respekt för dina Diskusars välfärd. Du kommer att gå långt som Diskusfantast, Tommy. Mvg!
                Dina ord värmer, tack!
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag blandar antispot i lika delar vatten och låter tetrabits granulat dra in det innan servering= kanonbajs
                  Hur gör du med vattenbyten under en Anti-spot behandling? Byter du mer sällande under denna en till två veckor? Använder dessutom alltid Easy-life vid vattenbyten med detta bryter ju ned Anti-spot. Hur tänker du här? Även nyfiken på hur du doserar när du medicinerar genom fodret.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • ElinR
                    • September 2014
                    • 370

                    Håller tummarna för att hon blir frisk snabbt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Hur gör du med vattenbyten under en Anti-spot behandling? Byter du mer sällande under denna en till två veckor? Använder dessutom alltid Easy-life vid vattenbyten med detta bryter ju ned Anti-spot. Hur tänker du här? Även nyfiken på hur du doserar när du medicinerar genom fodret.
                      Om jag kör antispot i vattnet byter jag varannan till var 3:e dag 30% vatten och tillsätter antispot efter VB. Mixa inte med easylife under behandlingen. Antispot ska ju tillsättas varannan till var 3:e dag.

                      Vid tillsats på fodret gav jag 3 ml antispot och lika mycket vatten på granulatet som dick dra in I 30 sek. Fodret ska precis suga upp. Inte bli blött utan mättat.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Måste bara säga att diskuskaret blev kanonsnyggt efter lite ommöblering. Läckert.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Måste bara säga att diskuskaret blev kanonsnyggt efter lite ommöblering. Läckert.
                          Tack snälla!
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Film: Bråk i hemmet, inte en helt ovanlig företeelse än lördag eftermiddag

                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Helt naturligt beteende - vem är störst bäst och vackrast .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Precis bytt ca 40% vatten i karet. För första gången utan PH-buffert utan nu skall istället CO2 systemet få bekänna färg. Vågar mig på denna övning nu eftersom dropcheckern visat mer grönt än blått de senaste dagarna. Vår hane gör allt han kan för att få igång honan till lek efter vattenbytet men hon är fortfarande svårflörtad.

                                Anti-spot behandlingen fortsätter för hennes skull, vitskiten kvarstår men hon verkar aktivare och är inte längre helt ointresserad av sin hane. Lite obekvämt att byta vatten utan eayslife men medicinen måste få verka.

                                Passade även på att glesa ut valisneria "skogen" på vänstersidan genom att flytta några Gigantea till höger och vänster om mittenroten. Gjorde detta så att fiskarna fortfarande kan simma och gömma sig i "vassen" men också för att säkerställa cirkulation i skogen. Som en bieffekt tyckte jag att det även hade en positiv effekt på det estetiska.

                                OK då; jag tog en St Eriks Organic till arbetet också
                                Senast redigerad av Tommy Vestlie; 20 September 2014, 23:15.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...