från inget till 240 L till 240 + 400 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    från inget till 240 L till 240 + 400 L

    Ja då blev det ett llitet projekt utav ett litet intresse.

    Vi köpte ett nytt Juwel Rio 240 och fick igång det men ju mera jag läste här och på andra forum ju mera biten blev man och idag så köpte vi nummer 2 och det är ett Juwel Rio 400.

    Jag var inte riktigt nöjd med först när det gäller grus och bakgrund. Jag ville ha svart grus men kunde inte få tag på det i större mängd så det blev blandat grus som hade ljust, rött, grönt och gult i sig. Det nya Rio 400 hade ca 200 kg svart grus som följde med så det är bara en mörk bakgrund som jag ska fixa. Där fanns också med massor med växter och några träd biter med växter på och en massor växter.

    NU ska jag kunna få till ett akvarium med mycket kontraster och färger som jag ville ha.

    Så projektet går ut på att hitta de fiskar som har mycket färg också klara av att gå ihop. Jag har kollat på en del olika Malawi Ciklider då de har mycket färg. Vad går bra ihop med dessa Ciklider och har bra färger? De ska inte heller vara så såra att sköta.

    Jag kommer också att sätta mina 4 malar ( Ancistrus) och jag vill ha några flera malar.

    Skickat med Tipstack från min Android tablet.
    Senast redigerad av Webo; 02 November 2014, 05:45. Anledning: Nytt ämne
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Här kommer bilder på hur det ser ut nu här hemma. Jag blev klar med att tvättat akvarie och grus för ca 30 min sedan och det tog mig 4 tim att bli klar med det. Grabben vill vara med men kl 01 så la han sig i soffan :-)

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407721561387.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,1 KB
ID: 2162753Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407721599039.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,0 KB
ID: 2162754Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407721614749.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,5 KB
ID: 2162755

    Skickat med Tapatalk från min mobil.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      hej , har ej haft Malawi ciklider men som jag vet så är det vääldigt lite som går ihop med dem enligt alla videos/info sidor jag sett/läst om dem , kan dock rekommendera fjärilciklider då dem finns i 3 fina färger , dvärgguramis och massa tetror (kardinaler,sorgelmantel,rosentetror) har fina färger och går bra ihop !

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Ja jag har också sett det och sedan finns där köttätande och allätare/algätare plus att hanar kan vara revirhävdande och aggressiv. Såg också att det flesta vill ha fint sand och att det bökar runt i botten av akvariet. Jag har runt svart grus som är ca 2mm stort.

        Bra om jag kan ha mina silverhajer och malar också i samma akvarium också, det glömde jag skriva innan.

        Gärna flera förslag på färgrika fiskar som skulle passa ihop.

        Jag tror också att mitt akvarium är 450 liter nu när jag söker runt. Säljaren sa 400 men Juwel med samma mått står som 450 l.
        Senast redigerad av Webo; 11 August 2014, 08:49. Anledning: mera info
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Webo
          Ja jag har också sett det och sedan finns där köttätande och allätare/algätare plus att hanar kan vara revirhävdande och aggressiv. Såg också att det flesta vill ha fint sand och att det bökar runt i botten av akvariet. Jag har runt svart grus som är ca 2mm stort.

          Bra om jag kan ha mina silverhajer och malar också i samma akvarium också, det glömde jag skriva innan.

          Gärna flera förslag på färgrika fiskar som skulle passa ihop.
          hmm silverhajer , malar går nog bra ihop med ovan fiskar jag skrev , kanske inte kardinaler då dem e så små att hajerna kan svälja dem när dem blir lite utråkade tänker jag ,


          andra färgrika fiskar som skulle passa ihop påfågels goby tror jag dem hette , mycket fredliga enligt en vän och ser väldigt fina ut,
          Praktbotia kan jag nog tänka mig skulle passa ihop med , segelfens mollys , finns säkert fler fast kommer ej på just nu ,



          Detta e totaly random , men du kanske vill ha diskusar i ditt 400 liters?


          blev själv sugen på större akvarier när jag ser ditt 400liters
          Senast redigerad av blaze1337; 11 August 2014, 09:08.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Ok. ska kolla lite mera på de olika fiskarna som du skrev.

            Ja det är väl konstigt som det smittar av sig med större akvarium. Man tycker 240 L är stort men inser snabbt att det ju faktiskt inte är så stort och att man kan ha nästa dubbla mängden vatten på en marginell större yta än 240 L och sedan är det lättare att sköta också.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              ska spara lite i 2-3 månader see ifall jag lyckas hålla ihop en 10-000 och göra om mitt 240 till 400+ och använda 240 liters till annat

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Jag köpte mitt beg på blocket och fick ner priset bra också då det hade varit ute ett tag och ingen hade köpt det. Så kolla annonser och ligger de länge så testa med ett lågt bud. Det kanske lönar sig. Så kan du ju köpa mera fiskar för de pengar som blir över :-)

                400 - 450 L verkar inte gå lika lätt att sälja som 100-240 L.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  tänkte också köpa beg , får se ifall de dyker upp någon i bra skick närmaste månader lär nog göra någon galen projekt

                  Kommentar

                  • Rebah
                    • January 2012
                    • 410

                    #10
                    Ska du ha silverhajar i så funkar det nog bäst om du utgår från dom, undvik små eller långsamma och skygga fiskar etc
                    Här finns lite förslag under "Behavior and compatibility"; http://www.seriouslyfish.com/species...-melanopterus/
                    Våra 6st gick i ett 400L med lite blandade livliga större stimfiskar och malar, men det började allt se rätt trångt ut efter 2-3 år så vi gav bort dom till en med ett större akvarium istället.
                    "The trees move... do you not see it?"

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Jag kommer antagligen också att ge bort mina eftersom där är 2 kvar och en är rätt stor och det kanske är bättre stt inte ha dom om man ska en massa små fiskar.

                      Skickat med Tapatalk från min mobil.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Nu har jag fått i sten, rötter och växter samt satt en sten bakgrund och fyllt på vatten. Här kommer lite bilder. Jag måste dock fixa något som roten kan fästas i då den fortfarande vill flyta upp. Jag läste någonstans att man tog en glas skiva och fäster den med silocon (för akvarium).

                        Just nu har jag en stor sten ovanpå för att den ska stanna på bottnen.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407802678662.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,5 KB
ID: 2162764Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407802697911.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,0 KB
ID: 2162765Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407802717480.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,6 KB
ID: 2162766Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407802733320.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,7 KB
ID: 2162767Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407802747978.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,5 KB
ID: 2162768[Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407802785090.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,0 KB
ID: 2162769Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407802805278.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,0 KB
ID: 2162770Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1407802823070.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,5 KB
ID: 2162771

                        Skickat med Tapatalk från min mobil.
                        Senast redigerad av Webo; 12 August 2014, 11:53.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #13
                          I med fler växter. i övrigt gillar jag stenhögarna som du fått till! I början när du startar upp är alltid snabbväxande växter bra, så i med lite sådana typ hornsvärv. De kan du alltid ta bort senare. Svärdsplantan du har i mitten kan behöva näring vis rötterna, då har du tex JBLs näringskulor som funkar bra. Jag skulle skaffa fler sådana och plantera så de blir en lite större klump med växter. Men du gör ju såklart som du vill.

                          Ang roten så tipsar jag om att ta en nylonstrumpa med grus i att lägga på tills den drunknat helt. Brukar ta en månad eller så med den typen av rot. Eller om du kör på din idé, vet en del som använder sig av den varianten också.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #14
                            Tack. Jag ska inte har för många växter men det blev en blandning av mina växter och de som jag fick med akvariet. Den i mitte bak och till vänster bak kommer från mitt akvarie och att de ser lite tradiga ut beror mest på att de var med om salt behandlingen som mina fiskar fick och de klarade sig hyggligt men en annan sort den klarade sig inte alls, så jag hade bara dessa. Jag kommer inte att ha så många växter i detta då jag gillar kontrasterna man får. Så jag hade tänkt lite mera av samma i mitten bak (2-3 gångar det som är där nu) och sedan samma växt borta vid filtret. Om jag sedan vill ha mera grönt så tänkte jag ta den växten som växer på bottnen med små runda blad som är lite åt neongrönt. Jag ska testa det med näringskulor då den antagligen kan behöva det efter saltbehandlingen.

                            Stenen blev ett våningshus för malar. Där har de har nere och sedan ett par ställen uppe där de kan krypa in men där man fortfarande kan se dem :-)

                            Jag ska ta en nylonstrumpa från frun då det iaf blir snyggare än den stora vita stenen och det är enklare än att hålla på med glasskiva då det inte är lätt att få samma läge uppe när man ska limma som när den är nere i gruset.
                            Senast redigerad av Webo; 12 August 2014, 07:47.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • blaze1337
                              • July 2014
                              • 646

                              #15
                              Ser riktigt fint ut , e bara orolig att ifall du har några malar eller fiskar som leker i subtratet att stenarna kommer flyttas och ramla ner , sitter dem i ordentligt? (tänker på stenhögen till vänster) ser i övrigt riktigt bra ut hade gärna bott där om jag vore en fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...