från inget till 240 L till 240 + 400 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #31
    Så typiskt när man tycker allt går bra så änder där något. Jag fick vita prick sjukan i mitt 450 L kar. Det var de 2 stora malar som jag upptäckte det på. Jag fick sticka ut och köpa ett nytt Eheim 60 L på Hornback. Kollade på internet efter beg men det var knappt någon skillnad på deras pris och ett nytt så jag tyckte det var lika bra att ta ett nytt. Jag ville köpa ett för karantän och behandling men frun tyckte att 2 st kar på kort tid fick räcka, men nu fick jag iaf det jag vill men jag hade dock velat ha det utan vita prick sjukan.

    Resten av fiskarna i karet får också medicin då parasiterna tydligen ramlar av när de blir stora nog och lägger sig på bottnen och sedan simmar de iväg och hitta någon annan fisk som då kan fastna på. Jag hittar inga andra fiskar som har vita prickar men det är ju inte heller så lätt att se på alla men jag hoppas det bara var de 2 malarna som har fått det. Jag har också höjt värmen till 30 grader då det också ska hjälpa till. Jag har fått plocka ut filtermaterialet under tiden jag medicinera då det annars skulle döda bakteriekulturen. Jag har lagt en fråga under Akvarievatten för att få reda på hur jag ska uppbevara dessa under tiden så bakteriekulturen inte dör nu när jag just har fått den bra. Jag hade samma sjukdom i mitt 240 L och då saltade jag rejält men det tog död på mina växter och jag har också haft det jobbigt med att få igång bakteriekulturen och hålla nitriten nere och jag misstänker det är pga saltet och därför valde jag att medicinera denna gången. Vi får se om det fungera bättre.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #32
      från inget till 240 L till 240 + 400 L

      Trist med lite sjuka... Varför flytta på malarna? Så som jag har förstått det med vita prick (aldrig haft) så måste hela karet medicineras. Att flytta malarna (som ser väldigt stora ut om det är de bruna) kan stjälpa mer än det hjälper, genom stress etc. Ska du ha samma medicin till dem ser jag ingen anledning till att ha dem separat.

      Någon med mer koll får gärna rätta mig.

      Ang filtret så måste du hålla den igång, annars dör bakterierna ändå. Jag hade haft den kvar. De få gångerna jag har medicinerat så har jag haft kvar allt sådant för att upprätthålla balansen bl.a. När du medicinerat klart har du i aktivt kol några dagar/en vecka, eller vad som är rekommenderat. Men den slår ju inte ut hela bakteriefloran. Sedan kan du ju ta det lugnt med matning en tid, och inte stoppa i nya fiskar på ett tag, så borde inte nitriten komma.

      Har du två akvarier igång nu? Tänk på att material du har till vattenbyten etc kan föra över smittan.
      Senast redigerad av Likan; 30 August 2014, 06:08.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #33
        Läste nu i din andra tråd och har du haft dem så över natten så är det bara att göra rent dem (skölj dem noga) och stoppa tillbaka dem i karet. Det är dött nu. En del säger att bakterierna dör efter en halvtimme utan cirkulation, andra en timme, en tredje två timmar... Så det är nog svårt att säga. Jag har min maxgräns på 1,5h, för det har funkat en gång iaf. Men min generella är en timme.

        Så efter det är du tillbaka till en omstart/nystart. Jag skulle ta och krama ur ett filter från det andra karet i en hink med det karets akvarievatten och sen hälla över det i karet du medicinerar. Så får du lite bakterieflora igen.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #34
          Ursprungligen postat av Likan
          Trist med lite sjuka... Varför flytta på malarna? Så som jag har förstått det med vita prick (aldrig haft) så måste hela karet medicineras. Att flytta malarna (som ser väldigt stora ut om det är de bruna) kan stjälpa mer än det hjälper, genom stress etc. Ska du ha samma medicin till dem ser jag ingen anledning till att ha dem separat.

          Någon med mer koll får gärna rätta mig.
          Jag flyttade dem då det jag kunde läsa mig till sa att de kunde smitta de andra och det ville jag inte då sjukdomen ju kan vara dödlig och de små fisken kanske inte klara det lika bra som malarna. Jag tror och hoppas att jag upptäckte det tillräckligt snabbt för att de ska klara sig. Det är bra att man sitter några timmer om dagen fram för karen för att studera fiskarna och då ser man snabbt om något inte är som det ska vara. Har tittat på TV-n max 2 tim senaste månaden.

          Jag har satt malarna ett lite lugnar ställe så de inte ska bli för stressade men isf så kan jag lika bra lägga tillbaka dem. Som jag har förstått det (rätta nig gärna om jag har förstått det fel) så är det mindre risk med smitta efter t.ex. 2 dagar med medicinering och då skulle jag kunna lägga tillbaka dem imorgon...

          Ursprungligen postat av Likan
          Ang filtret så måste du hålla den igång, annars dör bakterierna ändå. Jag hade haft den kvar. De få gångerna jag har medicinerat så har jag haft kvar allt sådant för att upprätthålla balansen bl.a. När du medicinerat klart har du i aktivt kol några dagar/en vecka, eller vad som är rekommenderat. Men den slår ju inte ut hela bakteriefloran. Sedan kan du ju ta det lugnt med matning en tid, och inte stoppa i nya fiskar på ett tag, så borde inte nitriten komma.
          Ok, det var det som jag var rädd för. Då är det bara att lägga i filtermaterialet igen. Ska man lägga i det så försiktigt som man kan eller ska man t.ex krama ut dem lätt i karet innan man lägger i dem?
          Några nya fiskar har jag inte tänkt mig på ett tag nu, iaf till det stora. Det lilla går jag fortfarande och fundera på vad jag ska ha i. Måste kunna gå med mina silverhajer och öronålen och då behöver de ju vara lite större och samtidigt få plats och i mitt 240 L.

          Ursprungligen postat av Likan
          Har du två akvarier igång nu? Tänk på att material du har till vattenbyten etc kan föra över smittan.
          Ja, jag brukar efter vattenbyte osv att skölja igenom slangen (ner i vasken) med det varmaste man kan få på varmvattnet och tvätta sugen i det värma vattnet också. Finns där något annat/bättre sätt?

          Tack för att du tog dig tiden att svara. Inte lätt för en nybörjare när man inte vet så mycket än :-)
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #35
            Ursprungligen postat av Likan
            Läste nu i din andra tråd och har du haft dem så över natten så är det bara att göra rent dem (skölj dem noga) och stoppa tillbaka dem i karet. Det är dött nu. En del säger att bakterierna dör efter en halvtimme utan cirkulation, andra en timme, en tredje två timmar... Så det är nog svårt att säga. Jag har min maxgräns på 1,5h, för det har funkat en gång iaf. Men min generella är en timme.

            Så efter det är du tillbaka till en omstart/nystart. Jag skulle ta och krama ur ett filter från det andra karet i en hink med det karets akvarievatten och sen hälla över det i karet du medicinerar. Så får du lite bakterieflora igen.
            Jaha det var ju typiskt. Jag var på en annan laptop som jag håller på att installera och jag blev urloggat under tiden som jag skrev svaret till ditt första inlägg och jag fick skriva om allt igen, samtidigt som barnen ville ha lite frukost, och när jag hade skickat svaret så såg jag detta svar :-(.

            Men då var det iaf lite rätt som jag har förstått att parasiterna skulle dö rätt snabbt. Då stoppar jag tillbaka dem nu.

            Och jag fick också svar på min andra fråga om att krama ur lite filtermaterial. Dock tar jag det som hör till detta kar då jag inte tycker det andra är stabilt. Har höga nivåer av NH4 (amonian är ok). Jag hade en rejäl salt kur i det akvarium för 14 dagar sedan. Så jag litar inte på att det är så bra än och kanske skada mera än det gör nytta, eller är det som så att det är vattnet som inte är bra men filtret är ok?
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #36
              från inget till 240 L till 240 + 400 L

              Nu har du säkert redan gjort det men det är bara att sätta tillbaka filtret. Iom att du gjort rent den i kranvatten (antar jag) blir den "nollställd" och då är det bara att stoppa i. Du behöver inte smyga i den eller krama den i karet eller så. Det fixar den själv.

              Ang hur du gör med utrustningen mellan vattenbytena på karen så vet jag inte. Jag TROR inte det hjälper att bara skölja dem. Kanske kan fastna i skåror etc men jag vet faktiskt inte. Jag fick rådet en gång att desinficera med klor tror jag det var, för det var det "enda" som funkade. Men det är mycket tror nu, så gör inget förhastat där bara. :P

              Jag visste inte det om ditt andra kar. Då hade inte jag tagit gojs därifrån iaf. Så i med det så får den bygga upp på nytt igen.

              Det "bästa" med att göra misstag är att man (förhoppningsvis) lär sig av dem, den hårda vägen. Har jag gjort några gånger.

              Jag önskar att jag hade hunnit svara tidigare idag, såg att du svarade rätt snabbt efter mitt förra inlägg, men var på jobbet så.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #37
                Ursprungligen postat av Likan
                Nu har du säkert redan gjort det men det är bara att sätta tillbaka filtret. Iom att du gjort rent den i kranvatten (antar jag) blir den "nollställd" och då är det bara att stoppa i. Du behöver inte smyga i den eller krama den i karet eller så. Det fixar den själv.

                Ang hur du gör med utrustningen mellan vattenbytena på karen så vet jag inte. Jag TROR inte det hjälper att bara skölja dem. Kanske kan fastna i skåror etc men jag vet faktiskt inte. Jag fick rådet en gång att desinficera med klor tror jag det var, för det var det "enda" som funkade. Men det är mycket tror nu, så gör inget förhastat där bara. :P

                Jag visste inte det om ditt andra kar. Då hade inte jag tagit gojs därifrån iaf. Så i med det så får den bygga upp på nytt igen.

                Det "bästa" med att göra misstag är att man (förhoppningsvis) lär sig av dem, den hårda vägen. Har jag gjort några gånger.

                Jag önskar att jag hade hunnit svara tidigare idag, såg att du svarade rätt snabbt efter mitt förra inlägg, men var på jobbet så.
                Jag såg ditt svar efter jag hade gjort det och när jag skulle svara så kom annat imellan och jag glömde av det. Sorrry :-(

                Det blev iaf bra och allt är igång som vanligt och jag får se hur det går.

                Ang rengöringen så skippar jag nog det mef klorin. Jag har börjat att inte greja med både kar samtidgt så där kommer att vara 2-3 dagar mellan och då kanske det räcker som jag gör, då det mesta (helst allt) dåliga som kunde finnas borde ha dött.

                Det är lungt att du inte hann att svara innan. Har inga krav på att man måste få snabbt svar och nan ska servera mig hela tiden. Där finns ju annat som också måste skötas och detta är ju ett forum och inte en betald support 24/7 365 :-)

                Skickat med Tapatalk från min mobil.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #38
                  Kuren med Punktrol är inne på 6e dagen. Verkar som om det har stannat av och inga flera verkar vara smittade. Fick dock ta bort en guldbarb igår då den hade ett konstigt utseende och där hängde något som liknade löst skin från båda sidorna på den och färgarna var lite trista och hela fisken lite mera vitaktig istället för gul.

                  Malarna ser bättre ut dock så har den ena några vita större fläckar på fenan som liknar svamp liknar typ torkade salt fläckar) och jag håller koll på dem för att se om det sprider sig eller det går bort.
                  Vet inte om inte Antispot och/eller Medicure hade varit bättre än punktrol men vi får väl se om de inte blir bättre snart. Har sett Antispot och Medicure mycket när det gäller sjukdomar i akvarier men inte sett något med Punktrol så den medicinen är där kanske inte så många som använder och kanske för en orsak. En orsak jag kan tänka mig är att man inte vill få allt plats (sugkoppar, luftslang osv) färgat blått. Det är ju som bläck och sätter sig rejält fast och omöjligt att få bort tydligen för jag har testat och det gick inte.

                  Idag har jag lånat utrustning och vätska för att ställa in mina 2 st Seneye så att de ska ge så rätt värde som möjligt när det gäller temp och ph. Det var stor skillnad på hur mycket jag fick kalibrera.

                  Big Dream (450 L)
                  PH: -0.6
                  Temp: +-0

                  Little Dream (240 L)
                  PH: -0.4
                  Temp: +1.0

                  Nu stämmer de bättre efter denna kalibrering och nu ska nivåerna bara lugna ner sig igen så allt blir rätt.

                  Frun fick det lite extra jobbigt då det såklart skulle bli jättevarmt när jag vara borta i 3 dagar och båda akvarier blev för varma och hon fick hålla på med att koppla in och ur fläktar för att få tempen mera stabil i dem, men hon klarade det rätt så bra.
                  Senast redigerad av Webo; 04 September 2014, 22:53.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #39
                    Jag har just bytt vatten och bestämde mig för att se hur filtret som jag ska ha för att driva min inköpta Co2 anläggning fungerade. Det är en AM Top 2000 L filter och fiskarna verkar gilla den väldigt mycket. Jag har bara monterat den på bakglaset så den blåser fram på front glaset för att inte få en storm i hela karet. Så där finns en plats med bra fart på vattnet och sedan är det lite mera lugnt i andra änden.




                    Den verkar helt klart kunna driva min Co2 reaktor (Aqua Medic Reactor 1000) och jag ska bara hitta någonstans att gömma den då jag helst inte vill ha något externt utan allt ska vara i karet, ja utom Co2 tuben alltså .

                    Jag håller också på att automatisera hemmet lite och även akvariet ska automatiseras. Det är Tellstick Net och sedan en del Nexa fjärrströmbrytare. Jag kommer att installera 2 st dator chassi fläktar i varje av mina kar och sedan så är de kopplade till varje sin fjärrströmbrytare så när det blir för varmt så kan dessa startas. Det ska jag kunna få till att ske helt automatiskt då jag även har köpt in temp mätare som kommer att sitta i karen och sänder temperaturen till Tellstick Net och när temperaturen stiger från 26 grader till tex 26.5 grader så ska fläktarna starta automatiskt (Tellstick Net skickar en signal till fjärrströmbrytaren och den tänds) och när tempen sedan kommer ner till 26 grader så skickas en ny signal som då gör att fjärrströmbrytaren släcks och fläktarna stannar.

                    Som det är nu så är det för varmt från ca 12:00 tills vi kommer hem vid ca 18 tiden. Tempen går från 26 till mellan 27.5 och 28.5 grader) och jag gillar inte att det variera konstant. Det gör det visserligen i naturen men jag vill försöka att hålla det så nära 26 som jag kan.

                    Jag installera också fjärrströmbrytare på doppvärmare och pump så det är enkelt och snabbt att stänga av när man byter vatten. Jag glömmer ofta pump eller doppvärmare (pga jag är nybörjare) men nu ska det bli mycket lättare då man bara tar mobilen och trycker på fjärrströmbrytaren. Mera info om detta kommer imorgon.
                    Senast redigerad av Webo; 14 September 2014, 11:29.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #40
                      Det var ett tag sedan jag skrev här och mycket har hänt.

                      Jag köpte en Co2 anläggning med 2 st 5kg flaskar som visade sig inte vara så lätta att få fyllt eller utbytta. Det hade jag inte räknat med då jag inte har läst något allas om att det skulle vara svårt, men det var det. Jag bor ändå i en stor stad men närmste ställe att lämna in dem var i Malmö som är ca 1 timmes körning ifrån mig och jag hade fått reda på att det skulle bara kosta ca 300 kr att fylla på dem. Jag var inte så sugen på att köra dit och lämna dem och sen hem för att sedan köra dit igen för att hämta dem och hem igen. Det skulle dels ta en massa tid men också kosta en hel del mera. Jag kollade med alla som håller på med Co2 som AGA, Yara Praxairs, Presto osv men AGA kan bara byta ut flaskan om det är en AGA flaska och Yara Praxairs kan man bara ha om man hyr på 1 års avtal (eller mera) och inga av dessa var billiga. Sedan hade Cramo också men bara i små städerna runt om mig och de ville ha 1100 kr för att göra det. Jag lyckades till slut att få tag på en på ett företag (som jag inte vill nämna vid namn men som är en av de som jag har nämnt innan) som kunde fylla på dem för runt 300 kr st men bara till 70-75% då han kopplade en flaska till min och förde över i den. Några dagar efter så var det dags och såklart så fanns den killen inte där som jag hade pratat med och det var absolut inget som de höll på med mera då där har varit olyckstillbud där flaskor har farit iväg och skadat personer och material. Så nu stod jag där tillbaka till ruta 1. De kunde hjälpa mig att byta in de 2 tomma mot 2 fulla med det skulle kosta 1100 kr st och jag tyckte det var lite väl att ta i eftersom jag hade fått reda på 300 kr st och Cramo som jag tyckte var dyra tog 1100 kr för att byta ut dem så detta var dubbelt. Jag lyckades till slut att få dem till att ge mig 2 st för 1100 kr.

                      Så ett tips till de som ska köpa in ny eller beg Co2 anläggning är att man ska kolla vart man kan på fyllt på/utbytt flaskorna och kolla också vilket märke det är på flaskorna då det spelar stor roll och det begränsar också vart man kan få gjort detta.

                      När jag väl hade fått kopplat allt så fungera det inte alls. Där kommer ingen Co2 ut och jag testar allt och byter flaska men inget hjälper så jag ringer han som jag har köpte det av och han ber mig ta loss slangen och blåsa i den och jag gjorde det men inget gick igenom. Vi kollade då backventilen och den hade kalkat igen så den släppte inte igenom något. Sedan var där vatten i slangen också så jag fick dra lite Co2 igenom allt och till slut så var allt vatten ute. Jag fick då ta backventilen från mitt luft system (som jag stängde av) och då fungerade det mycket bättre. Jag fick med en bubbelräknare men denna kunde jag inte koppla in då den krävde en större slang än den som följde med. Jag kan dock se bubblarna i min Aqua Medic 1000 reaktor och jag har ställt in den så den hr en bubbla varje 1,5-2 sek. Jag fick med en Dennerle Evolution Deluxe PH-controller i paketet som ska styra allt. Aqua Medic 1000 reaktor verkar upplösa Co2'n bra och jag driver det med en Eheim Compact 1000 pump (den AM Top 2000 pump som jag fick med dels låter för mycket men är också lite väl stor) och jag har vald att ha allt inne i akvariet (mitt 450 L kar) och jag har lite rötter runt så det stör inte så mycket. Jag ska dock byta slangen som jag fick med då den är grön och jag vill ha en genomskinlig slang så den inte syns så mycket.

                      Ska bli kul att se hur växterna kommer igång då de inte riktigt verkar trivas när de får lite stryk av mina 2 stora malar som oftast river upp växterna och jag får plantera dem gång på gång.

                      Jag har även beställt en Fluval FX6 pump som jag tänkte köra ihop med mitt inbyggda Juwel filter där jag dock byter ut den gamla 1000 pumpen mot en ny 1500 pump och jag passar även på att byta den 600 pump som sitter i mitt 240 L kar (som bara är några månader gammal) då jag inte tycker där är tillräckligt tryck i pumpen.

                      Jag har också skaffat en UV Steriliser för att köra den lite då och då när det behövs vid t.ex. alg blomning, grumligt vatten eller sjukdom. den renar vattnet vid att döda alger och parasiter och andra bakterier i vattnet. Den kommer att sitta efter FX6 på ut slangen.

                      Jag har kört den AM Top 2000 pumpen lite i karet och fiskarna verkar gilla lite mera fart i vattnet plus att det blev renare vatten.

                      Mina sniglar i 250L karet har lagt ägg. Ett stort avlångt rosa paket ovan för vattnet på insidan av karet. Ska bli kul att se om där blir något av dem. Blir där för många så är det ju bara att slänga över lite i 450 karet då guldbarbarna tydligen giller sånt.

                      Förhoppningsvis så får jag FX6 i helgen och kan koppla in allt.

                      Som notis så kan jag lista det som följde med i mitt inköpta Co2 paket för 2500 kr.
                      Dennerle Evolution Deluxe PH-controller
                      Magnetkontakt och manometers
                      Aqua Medic 1000 reaktor
                      AM Top 2000 pump
                      2 st 5kg flaskor
                      Bubbelräknare
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #41
                        Mycket teknik där. Inget för mig haha. Men jag blev nyfiken på vad för UV Steriliser du skaffat till FXan? Tips på märke etc så att jag kan googla lite?
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #42
                          Det är en Aqua Nova 36w. Jag har haft en del svamp och vita pric sjukan och det är ju ett beg akvarie så för att bli av med så mycket otyg som möjligt valde jag att köpa in den. Man kan klara sig med minder också men för att ta död på parasiter osv så måste man tydligen ha minst 36w. De under är inga sterilisators utan clearfying dvs bara gör vattnet klart men dödar inte alla dåliga bakterier och paraasiter.

                          Skickat med Tapatalk från min mobil.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #43
                            Har läst en del om de olika UV's och många håller inte så hög kvalitet inkl Eheim's. Andra som är lite bättre om man har många kar är av modellen "allt i ett" vilket betyder att de har pump och UV i ett och samma men dessa är inte så kraftiga (watt) eller också är kvaliteten inte bra och de läcker in vatten eller lamporna håller kort tid. Så det var därför jag valde denna då den stod där mest positivt om och den var lagom i pris. Det är ju dock en som klara av att ta hand om en damm så den är lite större än många andra. Tror det var 52 cm lång :-) Så den passar inte alla.

                            Skickat med Tapatalk från min mobil.
                            Senast redigerad av Webo; 29 September 2014, 01:48.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #44
                              Jaha. Då fick man att göra igen. Där var ett Juwel Vision 400 till salu i stan , och det var billigt. Med den följde där ett helt nytt Juwel Lido 120 som ägaren hade haft i gång 1 vecka när han hade fått ancitrus yngel. Jag kunde inte låta bli så jag ringde för att kolla åldern på 450 l karet och vi pratade och han sänkte priset direkt utan jag ens sa något och då var det så billigt så jag fick bara köpa det. i Vision 400 finns där en snygg slim bakgrund och en hel del fillter material och där fanns också med till det lilla. Där följde också med 15 ancistrus malar, 2 kardinsltetror samt 1 räka och han snackade om en krabba också men den har jag inte hittat än. Så nu ska här möbleras om. Mitt Rio 400 ska lämna plats för Vision 400 och Rio 240 får lämna plats för Rio 400. På en liten vägg kommer Lido 120 att stå. Jag börjar med att göra klart Lido 120 så att jag kan få i de nya malar i detta så jag slipper blanda dessa med mina fiskar. Sedan ska jag skrubba Vision 400 så det blir rent och när det är klart så får fiskarna flytta över i 240 karet medan jag flytter runt på de två 450 karen och tar grus; röttter, sten och växter ut och gör rent för att sedan ha det i Vision 400. När allt är klart där så flyttar fiskarna till det och jag tömmer 240 karet och sätter mitt gamla 450 kar där och 240 karet åker ut i garaget och kommer att säljas... så småningom. ... kanske blir det ett växtkar för att kunna odla fram växter själv. Till de 3 andra.

                              Nu hinner jag inte skriva mera eftersom nu ska här jobbas för fullt med att få igång Lido 120 karet.

                              Skickat med Tapatalk från min mobil.
                              Senast redigerad av Webo; 29 September 2014, 01:49.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                #45
                                Den största silverhajen har dött. För 2 dagar sen så fick den tuppjuck och for rakt upp i täcklocket 2 gångar i ena ändan och sen direkt 2 gångar i andra ändan. Sen sjönk den ner på botten vänt upp och ner. Jag trodde den var död då men när jag ville vända den så sprallade den till lite. Jag vände den och där gick ca 1 tim innan den förflyttade sig. Sedan så har de inte ätit något (som jag har sett iaf) och på morgonen idag så kallade sonen på mig och sa att den stora var död.

                                Så den måste ha skadat sig eller också stressat ihjäl sig som följd av det den gjorde. Så nu har jag bara en mellan stor silverhaj kvar och jag flyttade den till det stora akvariet så den inte skulle vara ensam i 240 akvariet. Den verkar trivas då den simmar mycket mera nu än innan samtidigt som det stora kar har några ställen som där är bra drag i vattnet och det verkar den också gilla. Vi får se hur länge den klara sig ensam (av samma art alltså). Jag har inga planer på att köpa någon till då jag inte riktigt tycker om deras sätt när de får dessa ryck och vill hoppa ur karet. Det har hänt ett antal gångar att de har hoppat upp i täcklocket men då har det bara varit en gång och sen har de lugnat ner sig igen.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...