Nybörjare har köpt Akvarium, behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #16
    Angående fjärilar läs inlägg 5003: http://www.zoopet.com/forum/showthre...41971&page=251
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • turismo
      • November 2013
      • 21

      #17
      Ok!

      Det verkar vara besvärliga fiskar. Får strunta fjärilscikliderna och hitta någon annan art som är lättare för nybörjaren.

      /turismo/

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #18
        Njaeeee nu har du nog blandat ihop oss med några andra!

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #19
          Kan absolut rekommendera bolivianska fjärilsciklider, precis som jag fick som svar när jag ställde samma frågor. Nästan lika vackra, men mycket tåligare.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0365.jpg
Visningar: 2
Storlek: 93,0 KB
ID: 2154749
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • turismo
            • November 2013
            • 21

            #20
            Jo, Det blev helt fel av mig, ursäkta! Helene&Andreas

            /turismo/
            Senast redigerad av turismo; 20 November 2013, 15:35.

            Kommentar

            • turismo
              • November 2013
              • 21

              #21
              Ursprungligen postat av HWH
              Kan absolut rekommendera bolivianska fjärilsciklider, precis som jag fick som svar när jag ställde samma frågor. Nästan lika vackra, men mycket tåligare.
              [ATTACH=CONFIG]65530[/ATTACH]
              Perfekt! Får titta om den arten finns i butiken. Tycker fjärilsciklider är vackra fiskar och vill gärna ha dom i mitt akvarium.

              /turismo/

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #22
                Ursprungligen postat av turismo
                Tackar!

                Kul att du har fått stort intresse för akvarie hobbyn och redan investerat i fyra akvarier med spännande fiskar.

                10-15 Kardinaltetror får det bli och lite mer växter behövs också.

                L 134 såg riktigt fin ut. Men jag ska inte köpa några malar nu. Det får vänta ett tag tills akvariet har gått ett tag, så att malarna har något att jobba med.

                Jag funderar på att köpa en hane och en hona av Fjärilsciklider. Otroligt vackra fiskar och dom verka fungera bra tillsammans med tetror?

                Idag har jag hällt i 4 kapsyler med preparatet "Easy-life" i mitt akvarium. Vattnet blev helt vitt först, men nu har det klarnat och verkar vara helt klart och fint.

                På Lördag ska jag iväg och köpa fiskar och lite fler växter, om mitt vattenprov är ok! Affären ska testa mitt akvarievatten och bedöma om det är bra eller inte. Hoppas att allt är ok, så man får hem fiskarna!

                /turismo/
                Om du vill ha en L-mal som L-134 behöver du inte vänta på att det ska bli alger.. Jag lovar att min grupp på 5 st har aldrig rört en alg i akvaret. De simmar mest runt och är vackra...

                Malar har man för de är fina och inte för att städa, ett välskött akvarium behöver ingen algätare om allt stämmer. Alla malar ska stödmatas precis som fiskar och de alger som bildas blir som lördagsgodis för malarna.
                Senast redigerad av henrikl; 20 November 2013, 17:39.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • turismo
                  • November 2013
                  • 21

                  #23
                  Ursprungligen postat av henrikl
                  Om du vill ha en L-mal som L-134 behöver du inte vänta på att det ska bli alger.. Jag lovar att min grupp på 5 st har aldrig rört en alg i akvaret. De simmar mest runt och är vackra...

                  Malar har man för de är fina och inte för att städa, ett välskött akvarium behöver ingen algätare om allt stämmer. Alla malar ska stödmatas precis som fiskar och de alger som bildas blir som lördagsgodis för malarna.
                  OK! Det visste jag inte. Vad för slags foder matar man malar med?

                  /turismo/

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #24
                    Ursprungligen postat av turismo
                    OK! Det visste jag inte. Vad för slags foder matar man malar med?

                    /turismo/
                    Det finns olika tabletter för bottenätande fiskar, vegetariska för algätande och Carnivore för köttätande malar. Sedan finns det malar som är omnivore och de äter både kött och vegetariskt. vill du veta exakt om malar kan du alltid kolla upp malen på planetcatfish
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • turismo
                      • November 2013
                      • 21

                      #25
                      Ursprungligen postat av henrikl
                      Det finns olika tabletter för bottenätande fiskar, vegetariska för algätande och Carnivore för köttätande malar. Sedan finns det malar som är omnivore och de äter både kött och vegetariskt. vill du veta exakt om malar kan du alltid kolla upp malen på planetcatfish
                      Suveränt! Det var var bra information och intressant länk.

                      /turismo/

                      Kommentar

                      • turismo
                        • November 2013
                        • 21

                        #26
                        Jaha. Då har man varit och investerat i lite akvariefiskar. Efter test av vattnet i butiken, fick jag grönt ljus för inköp av fisk. Jag köpte 10st Neontetror, 4st Kerri tetra super blue och 3st Pansarmalar. Nu är det full fart på Pansarmalarna och Kerri tetrorna. Neontetrorna står mest still i mitten av akvariet och dom är verkligen små och syns knappt från köksbordet.

                        Det ser verkligen tomt ut i akvariet. Men butiskbiträdet tyckte inte att jag skulle köpa fler nu i början. Så jag får snällt vänta tills akvariet har gått ett tag till. Innan ytterligare fiskar införskaffas. Funderar på att köpa några fler Kerri tetror. Tycker mycket om dom tetrorna.

                        En ny växt blev det också. Jag kan inte växtnamn och sådant. I butiken talade dom om vad det var för sort. Men det har jag redan glömt. Dom ser inte ut som gullvivor eller maskrosor, som jag brukar ha i trädgården i alla fall.

                        Jag klippte sönder kartongen som akvariet levererades i och gjorde en egen bakgrund. Mätte baksidan och klippte ut en passande bit kartong. Som jag målade med mörkblå akrylatfärg och tejpades fast på baksidan. Det blev ok och jag slipper se den vita panelen genom akvariet.

                        Verkligen trevligt med ett akvarium. Lite liv och rörelse, samt rogivande på samma gång. Blir spännande att se vad barnbarnen tycker.

                        /turismo/

                        Kommentar

                        • turismo
                          • November 2013
                          • 21

                          #27
                          Hej!

                          Nu har akvariet varit igång i fyra dagar och fisken ser ut att må bra. Full fart på de på de pyttesmå Neontetrorna. Pansarmalarna letar ivrigt på botten av akvariet. De större Kerritetrorna simmar omkring högre upp i akvariet. Om man sätter sig vid främre glaset och tittar, så kommer dom fram och kikar nyfiket.

                          Är det något som man måste kontrollera eller hålla noga koll på under dom närmaste veckorna, fiskarna, vattnet eller annat?
                          Kanske behövs det något slags vattentest eller flera, tips mottages tacksamt!

                          /turismo/

                          Kommentar

                          • Fissure
                            • July 2013
                            • 153

                            #28
                            Bildeeeeeeeer !!!!
                            Projekt : Rötter (450L Omstart)
                            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #29
                              Köp test för PH och NO2 (nitrit) till att börja med. Även KH-test kan vara intressant. Det finns många fler tester, såsom ammoniak/ammonium osv, men du får koll på grunderna med PH och NO2.

                              Och ja, bilder!!
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • turismo
                                • November 2013
                                • 21

                                #30
                                Ursprungligen postat av Knax
                                Köp test för PH och NO2 (nitrit) till att börja med. Även KH-test kan vara intressant. Det finns många fler tester, såsom ammoniak/ammonium osv, men du får koll på grunderna med PH och NO2.

                                Och ja, bilder!!
                                Tack för svaret, Knax!

                                Då får jag fixa PH och NO2 tester.

                                Jag har ingen kamera för tillfället. Kompisen försökte ta någon bild med sin telefon. Men alla fiskarna vill vara med samtidigt, det blev så röriga bilder. Vi ska försöka igen till helgen. Hoppas det funkar bättre då.

                                /turismo/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...