Projekt "Ciklidhörna" - Juwel Trigon 350L
Kollaps
X
-
-
En liten update på karet.
Allt flyter på fint.
De fiskar som nu samsas är:
1st Placidochromis Sp. "Blue Otter" - hane
1st Placidochromis Sp. "Blue Otter" - hona
1st Tropheus sp. Ilangi - hane
1st Aulonocara Jacobfreibergi "Otter Point" - hane
1st Aulonocara "Fire Fish" - hane
1st Labotropheus Trewavasae - hane
11st Pseudotropheus Saulosi - blandat honor & hanar
4st Synodontis Multipunctatus - oklart gällande kön
1st Malawikrabba - oklart gällande kön
..samt två fiskar till som jag inte minns namnet på.
Alla lever i harmoni och jag märkte att efter de sista två fiskarna åkt i så har allt lugnat ner sig.
Låter det nu vara som det är då jag misstänker att gränsen snart är nådd för hur mycket som egentligen får plats.
Fiskarna verkar trivas, äter bra och är lugna generellt.
Fiskarna jag inte kan namnen på är dessa två:
Någon som kan hjälpa mig med detta?Kommentar
-
Den övre är en Korallzebra hane och den undre är en Otopharynx Lithobates också hane.
Du har väldans många ensamma hanar i akvariet. Försök att skaffa honor till iaf några av dom. Det kan lätt bli korsningar med en massa leksugna ensamma hanar och du kan allt klämma i några fler fiskar däri.Kommentar
-
Den övre är en Korallzebra hane och den undre är en Otopharynx Lithobates också hane.
Du har väldans många ensamma hanar i akvariet. Försök att skaffa honor till iaf några av dom. Det kan lätt bli korsningar med en massa leksugna ensamma hanar och du kan allt klämma i några fler fiskar däri.
Var nere hos grabbarna och köpte nya lysrör, fick då mina svar gällande fiskarna också.
Angående honorna, så var min första tanke att jag ville ha de snyggaste fiskarna i karet och så många "neutrala" honor i. Syftar då på färgen..
Tycker allmänt att honor är väldigt tråkiga i sina färger. Tyvärr.
Angånde korsningsrisken så går väl en hane alltid till en hona av sin egen sort innan han är otrogen med andra arter eller hur? hahaKommentar
-
Kommentar
-
Mathias har helt rätt.
Och det finns mängder med olika malawiciklider med färggranna honor.
Med så många ensamma hanar skulle jag tex endast våga ta vara på en kull yngel om jag hade sett hela leken.
Visst kan ensamma hanar leka med andra honor, men det vanligaste är att doom lägger sig i en lek. Om tex två av dina saulosi leker så kan en eller fler andra hanar blanda sig i och så blir det en salig blandning. Jag har själv sett detta ett par gånger när jag hade malawi.
Och visst kan detta hända ändå, men risken är störst med ensamma hanar.
Tycker du inte att det finns några fina honor så är mitt råd att endast ha hanar i akvariet.
Men då förstår hag inte ens poängen med att ha malawi.
Det finns olika beteenden hos de olika arterna och detta uppmärksammas ju lättast om man har fisk av båda könen.Kommentar
-
Då blir det att skaffa honor också. =)
Hur blir det med Trewawasen och Ilangin? Kan de korsa sig med Malawiciklider? Kanske dum fråga men ställer den ändå. =)Kommentar
-
-
Kommentar
-
-
Jag är nyfiken på hur det går med Crusty?https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.Kommentar
-
Hen mår skitbra, äter fint och är väldigt aktiv hela tiden. Nu även på dagarna är han ute på vift, tidigare var han gömd tills det var matdags.
Snäll mot fiskarna och fiskarna är snälla mot krabban. =) Helt underbar liten varelse som ger akvariet en helt annan dimension.Kommentar
-
Jag har missat ditt svar, kul det fungerar bra. Ska se när jag fått igång karet om jag hittar en med.https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.Kommentar
-
Det slutgiltiga rådet är ändå att tänka om helt angående troffarna, du vore den första som lyckasOm du nu vill ha dem, köp 30
Lite kvällslektyr: http://www.ciklid.org/forum/archive/...p/t-66716.html, Nybörjarguide: http://www.ciklid.org/nyborjarguide-...us-troffar.php
Har ju enbart en st Tropheus Moori "Ilangi" samt en st Labeutropheus Trewavasae "Chilumba" i karet.
Och till en början var Chilumban extremt elak mot samtliga fiskar. Drog iväg ruscher varje kanske 10 sekunder.
Detta var dock första månaden. Nu har den lugnat ner sig och beter sig väldigt fint mot samtliga fiskar, speciellt efter att jag lade till flera fiskar i karet.
Ilangin har från första början varit karets gosis. Hellugn och aktiv, simmar hela tiden runt hela akvariet och naffsar på alger som växt på stenen i mitten.
Samtliga fiskar trivs riktigt bra med varandra, och det märks. Inga fenor är avbitna, det ser harmoniskt ut i karet.
Ett par Saulosihonor tuggar, Firefishhanen har nu fått sin hona som han fint simmar omkring med tillsammans.
Även Placidochromis Sp. Blue otter-paret ser ut att trivas bra, hanen är helt utfärgad, något som inte hade hänt om han inte hade någon hona som han kan visa upp sig inför, samt något han inte hade gjort när han köptes.Kommentar
-
Första dödsfallet idag.
Kommer till jobbet och ser en liten gul Saulosi som flyter och är halvt uppäten där både ögon och fenor saknas.
Såg extremt undernärd ut och verkar inte ha fått käka mkt pga resterande fiskar som kanske hållit den undan.
Funderar på att kanske klippa upp den och mata krabban? =)Kommentar
Kommentar