Yes, underbart att motorn inte behövde bytas ut för då hade jag antagligen köpt ett helt nytt filter.
Har ingen aning vad det vad som gjorde att flödet dämpades så pass mycket, men nu funkar det klockrent.
Återkommer med lite bilder samt klipp.
Tack för svar!
Även mindre delar?
Funderar på att köra så pass smått att kanske slangen från filtret får plats med lite tryck samt lite akvarielim på det.
Har även kikat på pvc-vinklar, lär komma om någon vecka, men pallar fan inte vänta
Sv: Projekt "Ciklidhörna" - Juwel Trigon 350L
Ursprungligen postat av Jojje_
Tack för svar!
Även mindre delar?
Funderar på att köra så pass smått att kanske slangen från filtret får plats med lite tryck samt lite akvarielim på det.
Har även kikat på pvc-vinklar, lär komma om någon vecka, men pallar fan inte vänta
De har nog bara en dimension, 32 mm, typ "vanlig" avloppsdimension.
Har pga brist på tid inte kunnat köra en update på vad som händer.
Har beställt delar till utblåset från filtret in i akvariet, och det kommer bli med de delar ni ser i föregående inlägg.
Det kommer böjas, klippas och limmas, samt fästas på sidan av karet.
Senast redigerad av Jojje_; 23 December 2013, 12:09.
Så här ser karet ut för tillfället. I väntan på de delar som troligen kommer fram idag.
Så här såg det ut tidigare..
Bild på lösningen jag tänkt mig. Dock andra rör/slangar.
Här kommer även en liten skiss som man pillat med när det inte funnits något annat att göra förutom att vänta.
Som ni kan se på bilden till vänster i mitten så kommer jag kapa en del där slangarna kommer sticka ut, på så sätt kommer inget ljus att tränga ut bak på karet.
Gällande filtreringen och belysning så har jag löst det på följande sätt.
Dvs byta slangkopplingar till nya, då de förra läckte någon droppe varje timme.
Nu är det 100% tätt. Samt silvertejp för att säkra filtrets övre del, då klipsen som håller i motorn/locket är av komisk design.
Det andra filtret åker in så fort delarna till toppen kommit.
Krukorna kommer försvinna och jag kommer enbart köra med fejksten, även en till större som kommer täcka förfiltret lite samt skapa scapen på höjden, för nu är den enbart låg.
Även ett klipp på hur det ser ut.
Tycker filmklipp är bättre än vanliga bilder när det kommer till akvarium.
Som sagt, en sten till kommer täcka förfiltren, samt krukorna skall ut.
Även strilröret skall väck.
Kommentar