Nåt nytt i köket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Två guppyhonor packade ihop och reste inatt. En av dem har hängt uppe vid ytan ett par dagar, men ätit som vanligt och verkat pigg. Den andra har jag inte sett något konstigt med. Nu är 2 guppy kvar, apistogramma-paret, 1 molly och 2 corydoras panda. Förfäras ej, du lilla hop...

    Har satt ny mäsk ikväll, eftersom bubblandet upphörde idag. Fortfarande bara 1 flaska mäsk, men det ska jag råda bot på om 2 veckor. Tänker sedan gå omlott med de båda flaskorna. Tack Jesper för receptet på mäsk.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Inget att tacka för
      Hoppas du slipper förlora fler fiskar nu.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Inget att tacka för
        Hoppas du slipper förlora fler fiskar nu.
        Hear! Hear!! Jag vet inte var felet är nu. Inga konstiga värden, bortsett från att pH *kan* ha stigit lite nu när jäsningen bromsade in. Syns dock inte på mitt test.

        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Ja det verkar va lite märkligt.
          Men jag kan ju säga att jag har provat på guppy i alla olika former många gånger, och det har alltid slutat med att dom har dött undan för undan.
          De enda guppy som jag har lyckats få att överleva är endlers.
          Så att några guppy har dött för dig är nog inget du behöver oroa dig för.
          Man köper dom, tittar på dom ett par dagar för att sen se dom dö. Så har det alltid varit för mig och jag kommer aldrig köpa guppy igen, möjligen nån endlersvariant i så fall

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Köpte lite räkor för att trösta mig, men fick höra att röda körsbär behöver växa till sig i ett eget akvarium för att ha en chans att överleva i konkurrensen. De jag köpte var förvisso röda, men inte så starkt färgade. Vad säger experterna?

            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Dom skiftar i nyans beroende på humör så du får nog några knallröda om ett tag.
              Hanarna hos mig har också mindre färg än honorna.
              Honorna brukar ha en gul äggfläck bakom huvudet och det är ett bra sätt att se skillnad.

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                Men ligger det nåt i att de är för små för att klara sig i konkurrensen?

                Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Det kan nog va så men är dom inte allt för små så borde det kunna fungera tycker jag..
                  Men när du väl släpper i dom så kan du ha dom i en håv och släppa ut dom i en växt så borde dom klara sig.
                  Om jag släpper i räkor ifrån ytan till mina fjärilciklider så uppfattas dom som mat och blir uppätna direkt, men räkorna som finns i akvariet kan simma omkring fritt i akvariet utan att fiskarna bryr sig det minsta.
                  Därför har jag släppt i räkor med håv nära botten i en växt, och då har ingen räka blivit mat

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    Räkorna fick bo i mitt lilla nano så länge, tillsammans med några kolglödstetra (äntligen!) och drottningrasbora.

                    Åter till köket: Har konstaterat att guppy nuförtiden nog inte är en fisk man bör fästa sig vid, då de har kort livslängd och är sköra. Det får bli en annan störfisk på sikt. Just nu ser det ut så, att listan från förra veckan är lite ändrad. Dessa bor i lilla 54-liters akvariet:
                    2 guppy. 1+1.
                    1 envis jävla molly (som får simma för glatta livet)
                    4 corydoras panda
                    2 apistogramma viejita

                    Låter det som om 5 otocinclus får plats?

                    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Njae det är väl kanske lite väl och du får byta en massa vatten. Men har du ett stort ytterfilter så fungerar det nog

                      Jag har 4 fjärilar, 1 dvärggurami, 3 små zebrafiskar och en handfull amano i mitt och det känns fullt.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        Uppdatering av läget i köket. Det är dystert. Det enda som lever i akvariet utöver fina växter är 2 apistogramma viejita, den envisa black mollyn och en guppyhanne. Minst 7 corydoras panda har gått åt, en efter en. Ofta med ganska långt mellanrum. 5 guppy dog under loppet av två-tre veckor.

                        Jag antog först att det var nitrit-skador, men det konstiga är dels att nitriten aldrig var särskilt hög och dels att 2 corydoras panda, som nu dött, introducerades efter att nitriten hade gått ner. Jag är handfallen.

                        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          Ursprungligen postat av Knax
                          Uppdatering av läget i köket. Det är dystert. Det enda som lever i akvariet utöver fina växter är 2 apistogramma viejita, den envisa black mollyn och en guppyhanne. Minst 7 corydoras panda har gått åt, en efter en. Ofta med ganska långt mellanrum. 5 guppy dog under loppet av två-tre veckor.

                          Jag antog först att det var nitrit-skador, men det konstiga är dels att nitriten aldrig var särskilt hög och dels att 2 corydoras panda, som nu dött, introducerades efter att nitriten hade gått ner. Jag är handfallen.

                          Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                          Har haft exakt samma problem med corydoras panda! Mina stimmade jättefint, åt och såg ut att trivas. Dog en efter en med olika långa mellanrum.
                          Någon som kan förklara?

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Knax
                            Uppdatering av läget i köket. Det är dystert. Det enda som lever i akvariet utöver fina växter är 2 apistogramma viejita, den envisa black mollyn och en guppyhanne. Minst 7 corydoras panda har gått åt, en efter en. Ofta med ganska långt mellanrum. 5 guppy dog under loppet av två-tre veckor.

                            Jag antog först att det var nitrit-skador, men det konstiga är dels att nitriten aldrig var särskilt hög och dels att 2 corydoras panda, som nu dött, introducerades efter att nitriten hade gått ner. Jag är handfallen.

                            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                            Så tråkigt att höra, hoppas att det löser sig.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              En orsak varför jag inte har vare sig C.panda eller Fjärilsciklider är just detta...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                Jag får väl också ge upp. Cikliderna trivs, liksom mollyn och den sista guppy jag har. Antagligen inte något större fel i karet, men det finns fler värden att kolla än pH, NO2 och KH. Har inte ekonomi till fler tester eller fler fiskar just nu.

                                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...