L-malens magiska värld nere i grottorna....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #16
    Såg mina två Leporacanthicus cf. galaxias simma fint på botten idag när akvariet tändes upp lite tidigare på grund av att hantelcikliderna bråkade så vattnet skvätte ut ur akvariet. Mina två par hantelciklider bråkar aldrig när ljuset är tänt men när det släcks kan de ryka ihop.

    Någon som har koll när det går se könsskillnad på Leporacanthicus cf. galaxias ?? med tanke på att de ska bli ca 24cm kanske det tar ett tag innan könsskillnaden syns... inte för det spelar någon roll vilket kön det är men det känns alltid bättre på någotvis att ha ett par....
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #17
      Idag ska jag bygga några stengrottor till mitt par av Ancistrus Ranunculus - L034 så de kan flytta till ett nytt akvarium. Jag tror de har kommit upp till längden av könsmognad så nu ska jag se om de vill leka lite. Om de får rätt förutsättningar ska de vara lika lättlekta som vanlig Ancistrus Sp. Nu låter detta förmodligen mycket enklare än vad det troligtvis är....
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #18
        Idag upptäckte jag att det ligger 8 st malägg utanför en grotta där min Peckoltia Compta har legat ett tag. Jag vet inte om äggen tillhör denna grotta för en bit ifrån bland lite rötter ligger en albino ancistrus i en grotta. Kanske är albinomalens ägg som kan ha följt någon ström i vattnet och åkt förbi lite rötter och hamnat utanför den andra grottan...

        Nu ska det bli spännande och se om det blir några yngel av äggen som ligger löst och om det finns fler i någon av grottorna. Blir en spänd väntan på vilken sort malar som kan dyka upp...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #19
          Idag har maläggen blivit små simmande malyngel med en stor gulsäck under sig. Än går det inte avgöra vilken sort det är så det blir att vänta lite till...
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #20
            Nu planeras det hur jag ska kunna starta en liten L-mal odling till våren. Till våren kommer vi byta hus och jag kommer då få ett rum i garaget som förre ägaren har dragit in vatten till. Passar bra att få ett litet hobbyrum som det går att odla lite i. Planerna är att ha 3-4 akvarier igång med en mal grupp i varje samt eventuellt olika sorter av räkor som utfyllnad i karen.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #21
              Det kommer bli 4 akvarium i mitt vår projekt. 1 mal sort i varje tillsammans med 2 sorter räkor. 1 neocaridina samt en caridina sort för att undvika korsningsrisk.

              Malarna som jag tänkt mig i karen än så länge är Peckoltia Compta (L-134) lekgrupp på 5 st. 2 st Ancistrus Ranunculus (L-034). Ancistrus Albino och Ancistrus Röd. Två enklare och två svårare.

              Ska bli intressant om det går att få lite yngel från samtliga. Mitt albino par har redan ett 70 tal yngel i sitt akvarium idag, tre kullar.

              Någon som har uppfödning av malar eller är det bara övriga fiskar som intresset finns för här på forumet??
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #22
                En bild när albino yngel äter mat...Börjar bli ganska många i karet nu, har försökt räkna men tappar bort mig när jag kommer över 50 st.

                http://www.ladda-upp.com/bilder/82986/albino
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #23
                  Hur går det med dina malar?

                  Du får fortsätta att skriva om hur det går med uppfödningen.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #24
                    Ursprungligen postat av Likan
                    Hur går det med dina malar?

                    Du får fortsätta att skriva om hur det går med uppfödningen.
                    Jag upptäckte att det kommit röda ancistrus yngel i ett av mina kar och sedan länge är det fullt med albino ancistrus yngel i karet bredvid. Mina L134, Peckoltia compta är på uppväxt och borde snart kunna få yngel, om allt går som jag vill. Likaså med L034:orna som jag tänker försöka odla på. De lever nu i ett 126 liters kar med ett utblås på 1000 liter för de gillar drag.

                    Men än så länge är det lite på sparlåga på odlingen tills jag flyttar i vår och kommer inreda ett odlingsrum i nya garaget. Ser dock inte fram emot att få flytta 8 akvarium.....
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...