Varför slösa bort 11 kvadrat när man göra nåt bättre med det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Kläcker du eller kör du med skalad artemia etc? Och kör du med foderautomat? : )
    350L Diskus

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      Jag kör med kläckartemia samt discus red fryst foder , foderautomaten är sambon

      Matdags hos smågrisarna
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av woodlund
        Jag kör med kläckartemia samt discus red fryst foder , foderautomaten är sambon

        Matdags hos smågrisarna
        http://m.youtube.com/watch?v=wLRUfG3PIVY
        Vilken bra storlek du har fått upp dom till på så pass kort tid .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Varför köper man en sån foderautomat?
          350L Diskus

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            Inte bara jag som är morgonpigg här i huset , här är en liten film från morgonmatningen på småttingarna 4 veckor efter att de blev frisimmare

            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              Har fixat om lite i 450 liters akvariet nu i ett para dagars tid medans mina diskusar fått hålla till i ett 240 liters akvarium , kan väl säga att de inte hade något emot att komma tillbaka till ett större akvarium igen efter det
              Nu är det bara att vänta tills dess att vallisen börjar växa för att se om den i kombination med lotusen kan skapa lite mer av ett "tak" för fiskarna här är en liten suddig bild bara 30 min efter det att de kom tillbaka till sitt hem igen .
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                Dags för en uppdatering om vad som pågår här i smålandsskogarna , de 16 småttingarna växer så det knakar men det är väl inte så konstigt då de får mat 7ggr/dag och 75% vattenbyte 5 ggr/veckan eller mer , har ingen dagsfärsk bild men de största är nog runt 3-3,5 cm i nuläget

                Här är dock lite bilder på hur mina akvarium ser ut för tillfället förutom 450 litarna som ser likadan ut som i förra inlägget .

                Vattenbyte pågår på första bilden.







                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  Dags för en liten uppdatering igen men denna gång utan bilder , 14 av ynglena är fortfarande vid god vigör och mäter från 3,5-4,5cm , 2st hängde inte med i utvecklingen och har blivit skickade till de sälla jaktmarkerna , de resterande har sedan en vecka tillbaka fått ett nytt hem då de flyttades från 96liters akvariet in i ett 180 liters och det hade de absolut inget emot .
                  Jag trodde att de nästan skulle försvinna i detta akvarium men faktum är att de börjar fylla ut detta riktigt bra .
                  Efter hur det ser ut efter morgonens matning här så förväntar jag ägg i minst en av kuberna under dagen då det putsas frenetiskt däri , med lite flyt kan det bli äggläggning i ytterligare 1 eller2
                  Jag började mata de vuxna med frystorkad artemia och frystorkad tubiflex doppad i aquakraut för ett par veckor sedan och jag måste säga att jag ser en bra effekt av det .
                  De är fruktansvärt glupska och äter bokstavligen ur min hand , de ser ut att må riktigt bra av detta foder även om de fortfarande får tetrabits granulat på morgonen men de 2 andra matningarna på dagen består av antingen en mix av tubiflex & artemia eller ibland frystorkade bloodworms som en liten muta .
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Så fint du har det!

                    Vad häftigt det måste vara att ha som du nu har, utrymme att kunna uppleva hela vägen med Diskus. Är avundsjuk på alla dina resurser du har. Så läckert med ett rum för avel Hur länge får ynglen gå med sina föräldrar? Vad gör att du håvar ut dem? Är det efter en bestämd tid eller går du efter en beteendeförändring hos föräldrarna?
                    Den fodermixen du pratar om älskas även av mina. Har jag AK på maten så blir de alldeles prilliga. Men den där Bloodworm-mixen. Var hittar du den?

                    Du är inte sugen på vildfångat ibland?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Verkligen fina fiskar du har
                      Jag såg precis att du bor i Bodafors, vet inte hur jag har lyckats missa det innan haha.
                      Mina två äldsta barn bor i Nässjö och jag är där ganska ofta. Så jag tänkte fråga dig om det finns möjlighet att få komma och se dessa fiskar live nån gång framöver

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Så fint du har det!

                        Vad häftigt det måste vara att ha som du nu har, utrymme att kunna uppleva hela vägen med Diskus. Är avundsjuk på alla dina resurser du har. Så läckert med ett rum för avel Hur länge får ynglen gå med sina föräldrar? Vad gör att du håvar ut dem? Är det efter en bestämd tid eller går du efter en beteendeförändring hos föräldrarna?
                        Den fodermixen du pratar om älskas även av mina. Har jag AK på maten så blir de alldeles prilliga. Men den där Bloodworm-mixen. Var hittar du den?

                        Du är inte sugen på vildfångat ibland?
                        Tackar Johnny du får stanna till om du har vägarna förbi smålands regionen någon gång .
                        Jag måste säga att jag haft flyt då det gäller att ha utrymmet till förfogande som jag har , det är inte alla som har en sambo som låter en hålla på som jag gör och dessutom involverar sig lika mycket när det kommer till matning ,leta info och hålla koll på älsklingarna , så jag måste säga att jag haft en himla tur .
                        Jag låter ynglen gå med föräldrarna 3-6 veckor efter att de blivit frisimmande , allt beror på hur föräldrarna trivs , ta ynglen som är på bilderna tex de fick lämna föräldrarna efter 3 veckor då hanen är en känslig farbror och hatar att få partiklar i gälarna så han trivdes inte alls bra med nykläckt artemia då han fick in dessa i sina gälar, annars skulle jag nog låta småttingarna gå med föräldrarna runt 6 veckor men efter det skulle jag definitivt plocka ur dem då de kan ta för mycket energi av föräldrarna .
                        Bloodworm är faktiskt detsamma som det som felaktigt kallas röda mygg här i sverige , det är inga mygg utan i själva verket en larv från en slags icke bitande mygga i släktet "chironomidae" , det sägs att dessa så kallade rödamygg inte är tillräckligt proteinrika för att vara bra som foder till diskus men i själva verket har de samma proteinhalt som tubiflex , Tony har detta som frystorkat och jag tar bara enn nypa och lägger i akvariet och fiskarna blir som tokiga .

                        På din fråga ang vildfångat så är det en liten dröm jag har och hoppas kunna genomföra när ekonomin tillåter , tanken ligger redan nu i att göra om 450 liters akvariet och byta alla invånare till vildfångade tetror, pansarmalar och diskus minst 10st då jag har tillräcklig filtrering för att kunna klara ett 1000liters kar däri
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Verkligen fina fiskar du har
                          Jag såg precis att du bor i Bodafors, vet inte hur jag har lyckats missa det innan haha.
                          Mina två äldsta barn bor i Nässjö och jag är där ganska ofta. Så jag tänkte fråga dig om det finns möjlighet att få komma och se dessa fiskar live nån gång framöver
                          Tackar Jesper .

                          Ja det är frågan hur du kunnat missa att jag bor i Bodafors

                          Självklart är du välkommen hit och ta en titt o en kopp kaffe , alltid kul att få prata lite om våran hobby , hojta till innan så ska vi försöka se till att vara hemma .
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av woodlund
                            Tackar Johnny du får stanna till om du har vägarna förbi smålands regionen någon gång .
                            Jag måste säga att jag haft flyt då det gäller att ha utrymmet till förfogande som jag har , det är inte alla som har en sambo som låter en hålla på som jag gör och dessutom involverar sig lika mycket när det kommer till matning ,leta info och hålla koll på älsklingarna , så jag måste säga att jag haft en himla tur .
                            Jag låter ynglen gå med föräldrarna 3-6 veckor efter att de blivit frisimmande , allt beror på hur föräldrarna trivs , ta ynglen som är på bilderna tex de fick lämna föräldrarna efter 3 veckor då hanen är en känslig farbror och hatar att få partiklar i gälarna så han trivdes inte alls bra med nykläckt artemia då han fick in dessa i sina gälar, annars skulle jag nog låta småttingarna gå med föräldrarna runt 6 veckor men efter det skulle jag definitivt plocka ur dem då de kan ta för mycket energi av föräldrarna .
                            Bloodworm är faktiskt detsamma som det som felaktigt kallas röda mygg här i sverige , det är inga mygg utan i själva verket en larv från en slags icke bitande mygga i släktet "chironomidae" , det sägs att dessa så kallade rödamygg inte är tillräckligt proteinrika för att vara bra som foder till diskus men i själva verket har de samma proteinhalt som tubiflex , Tony har detta som frystorkat och jag tar bara enn nypa och lägger i akvariet och fiskarna blir som tokiga .

                            På din fråga ang vildfångat så är det en liten dröm jag har och hoppas kunna genomföra när ekonomin tillåter , tanken ligger redan nu i att göra om 450 liters akvariet och byta alla invånare till vildfångade tetror, pansarmalar och diskus minst 10st då jag har tillräcklig filtrering för att kunna klara ett 1000liters kar däri
                            Kul att få veta dina planer. Tycker det är något helt fantastiskt du byggt upp hemma. Ska jag ta en motorcykeltur neråt så tittar jag gärna in. Det känns ju som om vi känner varandra redan
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              Ett par bilder och en liten filmsnutt såhär på Fredagen





                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Vad kul att se hur dom har vuxit - runda å goa magar har dom också . Tänk att jag hade mina småttingar i nästan tre månader, men dom var inte ens i närheten av den storleken som du har på dina.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...