200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Whoooh! Dom är riktigt fina!
    Visst är de!
    Men varför blev bilden så liten måntro?!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Jag funderar på att handla en flaska svartvattensextrakt, har ni någon erfarenhet av detta?
      Anledningen är att jag byter en hel del vatten, och mitt akvarium bryter ner catappablad i en sådan rasande fart att det knappt känns värt att lägga i några...

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        Ursprungligen postat av Mr Woods

        Visst är de!
        Men varför blev bilden så liten måntro?!
        Välj A som är understruket och avancerad editor. Klicka på bildikonen bland knapparna. Din bild kommer då bli större än om du bifogar den


        Klicka på bilden för större version

Namn: image_71176.jpg
Visningar: 88
Storlek: 249,7 KB
ID: 2350348
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Tack Christian!

          Jag skall försöka att komma över min aversion mot det nya forumet och börja posta lite i tråden igen!

          Härom dagen var jag och handlade en stor flaska Tropical Torfin (högvärdigt torvextrakt) eftersom jag vill ha mer färg på vattnet. Till min förvåning kan jag konstatera att detta inte färgar vattnet speciellt mycket, trotts att jag tillsatte en kraftig överdos...
          Däremot tycker jag mig se att jordätarna verkligen uppskattar detta och att vattnet dessutom blev kristallklart, så jag kommer sannolikt att tillsätta en rejäl skvätt vid vattenbyten!

          Eftersom jag inte fick den färg jag vill ha på vattnet slängde jag i en myckenhet eklöv som rivits sönder för att inte ge ett så uppenbart svenskt intryck. Detta bör göra susen och om det inte räcker så blir det till att leta alkottar!

          Skall se om jag lyckas ordna några bilder vad det lider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ser fram emot bilder Woods! Så jag får se vad som händer i dina kar.
            När det gäller din fråga om svartvattensextrakt så funkar det kanon faktiskt. Har kört med Torumin i flera år. Det som är så läckert med extrakt är ju att du kan få precis rätt mörker med doseringen.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Ursprungligen postat av Bluewing
              ...När det gäller din fråga om svartvattensextrakt så funkar det kanon faktiskt. Har kört med Torumin i flera år. Det som är så läckert med extrakt är ju att du kan få precis rätt mörker med doseringen.
              Hmmm, hmm hm hm...
              Då färgar Torumin mer i så fall? När jag tillsatte Torfin så doserade för 1200L i mitt 310L och jag tyckte inte vattnet färgades speciellt mycket!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Hur stort kar har du till dina cupidos, är det 310L och hur många har du nu?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Är nämligen grymt sugen på en grupp om åtta men tror att jag har för litet kar..
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Är nämligen grymt sugen på en grupp om åtta men tror att jag har för litet kar..
                    Jag förstår det, de är oerhört fina!

                    Jag lyckades klara åtta stycken!
                    En av dem som såg dålig ut dog nästan direkt, en hoppade ur det kraftigt saltade karet där två stycken behandlades, en dog under mystiska omständigheter ett tag senare och när ytterligare en såg dålig ut på samma sätt så slog jag ihjäl den. Med facit i hand skulle jag kanske låtit bli det, för ett tag senare visade en annan samma symptom (flämtande andning, rodnad över hela kroppen och slemlager som lossnade från fisken) men den repade sig!

                    De har med andra ord varit lite krångliga, men nu har jag som sagt åtta stycken i mitt 310L, det är nog på gränsen egentligen och jag kommer antagligen att få möblera om lite. De har inte börjat leka på allvar än, även om jag sett tendenser, men de är liksom inte fullvuxna ännu så det är svårt att avgöra hur det kommer att bli...
                    De växer oerhört långsamt, verkar ställa ganska höga krav på vattnet och är mycket skygga. Jag ångrar inte att jag skaffade dem, men de var lite besvärligare än vad jag förväntat mig. Vi får se hur det ser ut sedan, men jag kan säga att jag hade definitivt inte velat ha fler i mitt kar, samtidigt skall de ju gå i grupp... Vi får se, jag har inget bra svar att ge ännu egentligen. Enligt uppgift tar det tre år för dem att bli fullvuxna.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ok, skulle kanske kunna satsa på 4-6 stycken i mitt kar då? De som jag är sugen är på är mellan 8-10 cm typ.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ok, skulle kanske kunna satsa på 4-6 stycken i mitt kar då? De som jag är sugen är på är mellan 8-10 cm typ.
                        Kan du se skillnad på könen? Jag är osäker...

                        Kanske om du kunde få tag på två säkra hanar och tre, fyra honor!?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Hmmm, hmm hm hm...
                          Då färgar Torumin mer i så fall? När jag tillsatte Torfin så doserade för 1200L i mitt 310L och jag tyckte inte vattnet färgades speciellt mycket!
                          Flera av de ämnen som säljs har ämnena från svartvatten utan "färgen". Testa Torumin i en mindre flaska. Så vet du. Tycker du det är lika dåligt Swishar jag över pengarna till dig. Så säker är jag Tror EasyLifes är lika dvs. nyttiga ämnen men knappt någon färg.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Flera av de ämnen som säljs har ämnena från svartvatten utan "färgen". Testa Torumin i en mindre flaska. Så vet du. Tycker du det är lika dåligt Swishar jag över pengarna till dig. Så säker är jag Tror EasyLifes är lika dvs. nyttiga ämnen men knappt någon färg.
                            Jag skall testa det! Det finns ju kanske trotts allt en gräns för hur mycket löv man kan tippa i ett akvarium...
                            Däremot vill jag säga att Tropical Torfin verkar vara rejält verksamt. Jordätarna blev helt vilda och färgar bättre än någonsin!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ja gulfärgningen är ju i sig inget tecken på att det är verksammare. Med tillräckligt mycket Torumin blir det 50 nyanser av brunt i karet.....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Hum, här lär man sig saker hela tiden - Torumin, vad innehåller det?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...