Akvariebakgrund med landdel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mira-Ju
    • June 2013
    • 2

    Akvariebakgrund med landdel

    Hej jag hade tänkt att bygga egen bakgrund med landdel.. Jag hade tänkt ha vatten ca 15-20 cm upp i akvariet och tänkte göra eget.
    Jag vet dock inte om exakt vad jag bör använda som material. Jag fundera på frigolit som jag formar som jag vill, använder silikon för att bygga själva landdel, måla och sedan lackera. Men hade det blivit fint med t.ex. fogskum?

    Men vet inte hur jag ska göra för att bygget inte ska flyta? Kan man kanske använda något annat än frigolit eller lägga t.ex. grus så det tyngs ner?

    Jag kommer att ha slamkrypare i för den som undrar tack
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Frigolit är nog att föredra, som du silikonar fast. Grus orkar inte hålla frigolitbakgrunden nere.
    Här finns en hel del trådar i ämnet på Zoopet, så gör en sökning så finner du säkert vad du letar efter.

    Välkommen hit, förresten!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mira-Ju
      • June 2013
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Frigolit är nog att föredra, som du silikonar fast. Grus orkar inte hålla frigolitbakgrunden nere.
      Här finns en hel del trådar i ämnet på Zoopet, så gör en sökning så finner du säkert vad du letar efter.

      Välkommen hit, förresten!
      Tack för vänligheten

      Jag tyckte också att frigolit skulle va bra fast tänkte det kanske finns bättre alternativ.. Jag har sökt en hel del på forumet och det finns en del kring ämnet fast de är endast om bakgrunder. Skulle kolla med folket om det finns annat man behöver tänka på med byggen som denna..
      Jag hade ju tänkt att landdelen ska vara rätt så stor, kanske täcka ca 30 % av akvariets yta

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du bygger den på samma vis, men silikonar fast den i bottenrutan istället. Vete sjutton om det inte är enklare att bygga den på det hållet istället för stående.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Skumgummi

          Kommentar

          Arbetssätt...