720 liter Akvastabil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Nja, det finns ett och annat som kanske är roligare, men visst är det intressant. Ett helt nytt kapitel för de som aldrig testat, och inte så svårt som många fr för sig. Att det sedan är ett riktigt bra sätt att hålla nere ett pH gör inte saken sämre.
    Nu när jag fått igång mina grejer från RF Candy shop är jag riktigt riktigt nöjd, förutom det jäkla knäppandet var gång magnetventilen slår till.
    Jag vet att man kan skruva isär den för att lägga i en dämpning, men tycker inte man ska behöva göra det på nya grejer...detta är det enda negativa jag nu har med detta systemet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av ansjo
      Nja, det finns ett och annat som kanske är roligare, men visst är det intressant. Ett helt nytt kapitel för de som aldrig testat, och inte så svårt som många fr för sig. Att det sedan är ett riktigt bra sätt att hålla nere ett pH gör inte saken sämre.
      Nu när jag fått igång mina grejer från RF Candy shop är jag riktigt riktigt nöjd, förutom det jäkla knäppandet var gång magnetventilen slår till.
      Jag vet att man kan skruva isär den för att lägga i en dämpning, men tycker inte man ska behöva göra det på nya grejer...detta är det enda negativa jag nu har med detta systemet.
      Jag har ju köpt två kompletta system till denna månaden, jag kör dock den vanliga varianten med finslipande av nivåer så att ventilen är dragen under lagom tid. Ett konstant smackande vägrar jag, speciellt i vardagsrummet där jag sover mestadels av tiden (det gnisslas tänder satan i sovrummet)

      Det är löjligt roligt med high tech, samtidigt kan man bli helt stollig när det strular. Jag gillar att du kör i ett så stort kar, det kommer bli riktigt gött när allt tar sig till max.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Det absolut roligaste karet jag haft under alla år, är mitt första 960 liters med MH och trycksatt co2 samt diskus. Två av de bästa sakerna i mina ögon, växtkar och diskus i kombo var riktigt grymt!
        Det enda negativa var PMDD, körde dubbel dos var dag samt rensningen av en spann växter i veckan. Och då hade jag inga mängder med snabbväxare...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Har du ingen gammal bild av det karet nånstans så man fattar hur snyggt det är
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Tror det ligger bilder i mitt arkiv här på zoopet, men det var innan fotointresset kom igång...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Lite tjall på linjen idag, kollade in pH:t och det låg enligt controllern på 2,4...gjorde et test som visade på 7,5 som är lite mer nära verkligheten eftersom troligen inget koldioxid gåt in i karet på en stund.
              Mailade RF Candyshop och fick svar en kort stund efter då jag misstänkte att proben (den "stav" man har i karet som mäter pH och sedan är kopplad till controllern) var kass. Provade att nollställa den till fabriksinställning och även kalibrera den, men det hjälpte ingen längre stund. Så Daniel på RF skickar en ny probe till mig, snacka om service!
              Provade med en gammal probe jag hade hemma, och då funkade allt.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Ursprungligen postat av ansjo
                Lite tjall på linjen idag, kollade in pH:t och det låg enligt controllern på 2,4...gjorde et test som visade på 7,5 som är lite mer nära verkligheten eftersom troligen inget koldioxid gåt in i karet på en stund.
                Mailade RF Candyshop och fick svar en kort stund efter då jag misstänkte att proben (den "stav" man har i karet som mäter pH och sedan är kopplad till controllern) var kass. Provade att nollställa den till fabriksinställning och även kalibrera den, men det hjälpte ingen längre stund. Så Daniel på RF skickar en ny probe till mig, snacka om service!
                Provade med en gammal probe jag hade hemma, och då funkade allt.
                Jag beställde en kontroller, jag betalade en kontroller...


                Fick en probe..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Lite tjall på linjen idag, kollade in pH:t och det låg enligt controllern på 2,4...gjorde et test som visade på 7,5 som är lite mer nära verkligheten eftersom troligen inget koldioxid gåt in i karet på en stund. Mailade RF Candyshop och fick svar en kort stund efter då jag misstänkte att proben (den "stav" man har i karet som mäter pH och sedan är kopplad till controllern) var kass. Provade att nollställa den till fabriksinställning och även kalibrera den, men det hjälpte ingen längre stund. Så Daniel på RF skickar en ny probe till mig, snacka om service! Provade med en gammal probe jag hade hemma, och då funkade allt.
                  Fan, Anders... Joxigt det där! Du får göra som jag - köra på ordentliga grejer!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Jag beställde en kontroller, jag betalade en kontroller...


                    Fick en probe..
                    Ha, då kan vi ju byta grejer...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Fan, Anders... Joxigt det där! Du får göra som jag - köra på ordentliga grejer!
                      Jepp, får nog låna din controller....till TV:n;D
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jepp, får nog låna din controller....till TV:n;D
                        Då blir det alltid perfekt "bild"!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ha, då kan vi ju byta grejer...
                          Jag planerar sommarens semester efter utfallet i denna process. Jag har någon order som aldrig kommit, + denna då. Allt från Hongkong..

                          Jag vill ju ändå se kinesiska muren liksom..

                          Går det att få se en bild på detta fantastiska du har därhemma?
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Gobi112
                            • December 2011
                            • 229

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Gas är det roligaste som finns!
                            Lustgas

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Jag planerar sommarens semester efter utfallet i denna process. Jag har någon order som aldrig kommit, + denna då. Allt från Hongkong..

                              Jag vill ju ändå se kinesiska muren liksom..

                              Går det att få se en bild på detta fantastiska du har därhemma?
                              Jadå, blir lite nygammalt i karet till helgen och då kommer kameran fram!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jadå, blir lite nygammalt i karet till helgen och då kommer kameran fram!
                                spännande!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...