720 liter Akvastabil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jajamen, det står så fint på skithuset numera...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av ansjo
      Du kan få se på vatten på golvet om du vill...Tro fan att ytterfiltret läckt ut vatten, (o)flytet fortsätter.
      Näää, nu får det väl ändå vara slut på eländet!! Det kan inte vara som så Anders, att du kanske bara tror att du ser vatten från filtret - kanske dom när nojorna har satt sina spår på nåt vis.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Nja, om vattennivån sjunkit 0,5 cm i karet över en natt, nederkanten på de stående spånskivorna på möbeln svullnat och jag fick torka både där filtret står och under bänken så har jag mina misstankar.
        När jag sedan bar ut fanskapet till toan fick jag även torka vattenspåren där jag gått, och mig veterligen dreglar jag inte så mycket...jo, det var nog läck.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av ansjo
          Nja, om vattennivån sjunkit 0,5 cm i karet över en natt, nederkanten på de stående spånskivorna på möbeln svullnat och jag fick torka både där filtret står och under bänken så har jag mina misstankar.
          När jag sedan bar ut fanskapet till toan fick jag även torka vattenspåren där jag gått, och mig veterligen dreglar jag inte så mycket...jo, det var nog läck.
          Ja, jag förstår att det har läckt. Vad är det för fel tror du?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Min gissning är packningen, får köpa en ny i Tyskland. Synd, för det verkar annars vara ett gediget filter...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              Ursprungligen postat av ansjo
              Min gissning är packningen, får köpa en ny i Tyskland. Synd, för det verkar annars vara ett gediget filter...
              Om jag inte hade plastmatta på betongunderlag hade jag placerat tex filter i en låg balja som kan rymma några liter. Hjälper ju inte mot ett katastrofalt läckage som slang hoppar av etc men kan ge tiden att hinna upptäcka 'lagom' elaka läckage.Tror det finns någon byggstandard att diskmaskiner ska ha en haklapp som skickar allt läckage mitt ut på golvet så man upptäcker att det är läckage, och inte göder kökskåpen i flera dagar.En låg balja som filtret står i borde underlätta när man väl gör service på filtret också, och samla upp spillvattnet från slangar etc när man kopplar ifrån :-)

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av simpson
                Om jag inte hade plastmatta på betongunderlag hade jag placerat tex filter i en låg balja som kan rymma några liter. Hjälper ju inte mot ett katastrofalt läckage som slang hoppar av etc men kan ge tiden att hinna upptäcka 'lagom' elaka läckage.Tror det finns någon byggstandard att diskmaskiner ska ha en haklapp som skickar allt läckage mitt ut på golvet så man upptäcker att det är läckage, och inte göder kökskåpen i flera dagar.En låg balja som filtret står i borde underlätta när man väl gör service på filtret också, och samla upp spillvattnet från slangar etc när man kopplar ifrån :-)
                Ingen dum idé. Jag har varit kaxig angående detta och inte tyckt det skulle göra någon nytta, men där har jag fel. Bli det ytterfilter igen ska det stå i en rejäl balja, det lovar jag !
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Ingen dum idé. Jag har varit kaxig angående detta och inte tyckt det skulle göra någon nytta, men där har jag fel. Bli det ytterfilter igen ska det stå i en rejäl balja, det lovar jag !
                  Jag blir lite undrande, när du säger ytterfilter...igen? Är det så, att du funderar på ett/två innerfilter i stället?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Men du Anders. Jag kan ju i och för sig utvecklat katastrofalt dålig syn, men hur jag än tittar ser jag inga bilder på karet. Borde jag gå till en optiker?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Jag blir lite undrande, när du säger ytterfilter...igen? Är det så, att du funderar på ett/två innerfilter i stället?

                      //Inger
                      Precis mina tankar, ett par rejäla pumpskallar bakom BTN som är fyllt med filtermatta ska nog klara av detta karet. Känns gott att inte ha något som kan läcka utanför karet...

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Men du Anders. Jag kan ju i och för sig utvecklat katastrofalt dålig syn, men hur jag än tittar ser jag inga bilder på karet. Borde jag gå till en optiker?
                      Skulle tro det, har ju bildbombat tråden i en timma nu!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Men du Anders. Jag kan ju i och för sig utvecklat katastrofalt dålig syn, men hur jag än tittar ser jag inga bilder på karet. Borde jag gå till en optiker?
                        Finns ingen tråd, som saknar bilder så katastrofalt.... Förmodligen är han en dålig fotograf. Fast å andra sidan härjar han "hej vilt" i fototävlingar.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Finns ingen tråd, som saknar bilder så katastrofalt.... Förmodligen är han en dålig fotograf. Fast å andra sidan härjar han "hej vilt" i fototävlingar.

                          //Inger
                          Ja det är ju det som är så konstigt att där ser jag ju hans bilder. Måste ha ett selektivt synfel för här ser jag inte en enda liten pixel.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ja det är ju det som är så konstigt att där ser jag ju hans bilder. Måste ha ett selektivt synfel för här ser jag inte en enda liten pixel.
                            Pixlar vad är det.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Lite info för utökad kunskap på fredagskvällen Inger:
                              För att förstå hur digital bildbehandling fungerar så är det bra att känna till begreppet pixel (även kallat bildpunkt ibland). En digital bild är uppbyggd av massor av små kvadratiska rutor som var och en är enfärgad. Tillsammans bildar de en mosaik som lurar vår hjärna att tro att det är en sammanhängande bild. Zoomar man in tillräckligt i en bild så framstår pixlarna tydligt.

                              Varsågod Inger
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Pixlar vad är det.

                                //Inger
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Lite info för utökad kunskap på fredagskvällen Inger:
                                För att förstå hur digital bildbehandling fungerar så är det bra att känna till begreppet pixel (även kallat bildpunkt ibland). En digital bild är uppbyggd av massor av små kvadratiska rutor som var och en är enfärgad. Tillsammans bildar de en mosaik som lurar vår hjärna att tro att det är en sammanhängande bild. Zoomar man in tillräckligt i en bild så framstår pixlarna tydligt.

                                Varsågod Inger
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...