720 liter Akvastabil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Aldrig får man vara glad. Igår tömde jag ur mina kar som stod i vardagsrummet, på samma plats där 720 ska stå. Flyttade bänken och körde igång två av karen igen, ett 100 liters och en 60 liters Dennerle. Allt frid och fröjd, åker till jobbet för ett nattpass och kommer hem kvart över sex i morse, möts av en pumpskalle som går torrt. Visste direkt va som hänt, kollade in vardagsrummet och kuben var 1/3 full och knappt något vatten på golvet.
    Då har fanskapet spruckit och vattnet sipprat ut, och det har säkert hänt någon timma innan jag kommer hem, då det fortfarande sipprar ut. Vattnet har runnit ut såpass sakta så det har hunnit leta sig ner mellan parketten, och nu ser den inte så kul ut.
    Tveksamt om jag kan göra iordning mitt nya kar när parketten är såpass svullen...

    jag vet när skadan på karet uppstod, jag stötte till karen mot varandra men såg inget märke, men det uppstod säkert en liten flis som gjorde att spänningar släppte och karet sprack. Jag ska nog inte ha akvarium i min lägenhet...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Aldrig får man vara glad. Igår tömde jag ur mina kar som stod i vardagsrummet, på samma plats där 720 ska stå. Flyttade bänken och körde igång två av karen igen, ett 100 liters och en 60 liters Dennerle. Allt frid och fröjd, åker till jobbet för ett nattpass och kommer hem kvart över sex i morse, möts av en pumpskalle som går torrt. Visste direkt va som hänt, kollade in vardagsrummet och kuben var 1/3 full och knappt något vatten på golvet.
      Då har fanskapet spruckit och vattnet sipprat ut, och det har säkert hänt någon timma innan jag kommer hem, då det fortfarande sipprar ut. Vattnet har runnit ut såpass sakta så det har hunnit leta sig ner mellan parketten, och nu ser den inte så kul ut.
      Tveksamt om jag kan göra iordning mitt nya kar när parketten är såpass svullen...

      jag vet när skadan på karet uppstod, jag stötte till karen mot varandra men såg inget märke, men det uppstod säkert en liten flis som gjorde att spänningar släppte och karet sprack. Jag ska nog inte ha akvarium i min lägenhet...
      Jaaa... näää... det känns lite som att du kanske inte skall sätta 720-karet i just den delen av rummet.
      Fan, vad trist, Anders! Grejar det sig med golvet?

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Nää, så tråkigt att höra.. fan att det skall krångla så där för dig
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jaaa... näää... det känns lite som att du kanske inte skall sätta 720-karet i just den delen av rummet.
          Fan, vad trist, Anders! Grejar det sig med golvet?
          Det ska jag ändå byta när hunden är borta, men surt ändå...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jättetrist Anders
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Så fruktansvärt tråkigt Anders.
              Styrkekramar,

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Tack för omtanken.
                Just nu står där en avfuktare i vardagsrummet, och jag hoppas att det ska räcka. En del ytskikt på parketten har gett sig, men det kan jag överleva...det tråkigaste är att man tappar sugen så jäkligt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  720 liter Akvastabil

                  Köket som plats?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Tack för omtanken.
                    Just nu står där en avfuktare i vardagsrummet, och jag hoppas att det ska räcka. En del ytskikt på parketten har gett sig, men det kan jag överleva...det tråkigaste är att man tappar sugen så jäkligt.
                    Förstår om du tappar sugen, fick änna ont i hjärtetrakten när jag läste det.. hoppas att du får iordning på grejerna och att suget kommer igen
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Nja, jag har ju lokalen framöver som ska igång, så inte tappar man sugen allt för mycket!
                      Bara bita ihop, men med en fördröjd start några dagar...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Tack för omtanken.
                        Just nu står där en avfuktare i vardagsrummet, och jag hoppas att det ska räcka. En del ytskikt på parketten har gett sig, men det kan jag överleva...det tråkigaste är att man tappar sugen så jäkligt.
                        Nää snälla Anders tappa inte sugen, även om jag förstår att du gör det just nu. Fast, jag tror att i morgon börjar du redan planera på nytt...igen.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Nja, jag har ju lokalen framöver som ska igång, så inte tappar man sugen allt för mycket!
                          Bara bita ihop, men med en fördröjd start några dagar...
                          Bra! precis detta ville jag höra

                          Tänk vad inspiration till dessa karen vi kommer att se i Tyskland
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Nää snälla Anders tappa inte sugen, även om jag förstår att du gör det just nu. Fast, jag tror att i morgon börjar du redan planera på nytt...igen.

                            //Inger
                            I morgon? Nää, det är redan på G.
                            Jag ska hyra ett par rum hemma hos morsan, som jag ska ha några akvarium i. Fick loss 24 kar när affären jag hjälpte till i lade ner, och sedan har jag ytterligare ett par ställningar med tre kar så i runda slängar 30 kar ska jag fylla upp. Även ett par snyggare burkar ska få plats, och då inget i odlingsväg. Hemma blir bara 720 kvar med diskus. Detta blir mitt höst/vinterprojekt så tappa helt har jag inte gjort.
                            Min kvot av söndriga akvarium bör vara fylld nu, tycker jag!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Härligt med den inställningen du har. Men hur blir det med Discusarna nu då - dom kommer ju till veckan?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ska kolla med min håvleverantör, annars får jag skjuta på dem någon vecka...inte bokstavligt iofs
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...