Uppgradering av inomhusdamm (bakgrundsbygge)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Uppgradering av inomhusdamm (bakgrundsbygge)

    Lägger upp en projekt-tråd på mitt bakgrundsbygge till min lilla inomhusdamm.

    Dammen står i ett hörn och tanken är att det ska bli en bakgrund i hörnet mot väggen.
    På bakgrunden ska jag plantera växter som hängen ner mot vattnet och det ska även bli ett litet vattenfall.

    Jag hittade lite gamla glasbitar som jag inte har någon användning av som jag limmade till ett hörn som jag kan fästa frigoliten på. Bakgrunden ska börja vid botten på dammen och den blir 125cm hög.
    Frigolit och husfix kommer jag att använda. Som det ser ut nu så kommer jag inte lacka bakgrunden eftersom det mesta av den kommer att va över vattenytan och jag tror att det blir snyggare utan lack då.


    Slänger in lite bilder på dammen och på bakgrundsbygget så långt.
    Känner att jag inte är den bästa på att berätta så kom gärna med synpunkter, idéer och frågor
    Bifogade filer
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Fick inspiration och körde på för fullt ikväll, glömde tyvärr att ta bilder under arbetets gång men har lagt på ett lager fix nu. Ska se om jag orkar lägga in lite bilder imorn kväll

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Färdigskulpterat och penslat med första lagret fix. Glasskivan blir avslutet på vattenfallet och där ska jag limma både sten och frigolit med husfix, kanske även någon större rot som breder ut sig åt alla håll
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Ett lager till pålagt, och en bild till på dammen och det nya akvariet som jag råkade köpa för ett par dagar sen
        Bifogade filer

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #5
          Impulsköp av akvarium?

          Arbetet med bakgrunden ser väldigt bra ut så här långt. Kommer följa detta med stort intresse
          -----------------------

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Tack så mycket
            Ja det var ett impulsköp/en kompis som behövde bli av med sitt akvarium


            Har limmat dit några stenar och det ser lite skumt ut. Men med en 6-7 växter på bakgrunden så kommer det bli bra hoppas jag Ska försöka få dit ett lager husfix till sen ska det ut i skogen och hämtas lite växter och montering i dammen
            Bifogade filer

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Coolt. Lite udda.

              Var ska du ha det? Tänkte med på det skvalande ljudet. Hade ett vattenfall i mitt rum som tonåring. Gör så mycket med humöret, men man får inte ha det på en plats där det stör.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Har ett hobbyrum i källaren där jag har dom flesta akvarierna och dammen. Men akvarierna börjar leta sig ut i resten av huset eftersom det inte får plats fler i hobbyrummet haha.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Nej det blir väl lätt så att det smittar från rum till rum. Men ett vattenfall är ju både harmoniskt och störande om man är en kissnödig typ.

                  Vi har ett stort rum i källaren, typ gillestuga, som vi har som gästrum. Funderar på ett till akvarium där om något år. Perfekt på betongplattan, kan väga hur mycket som helst.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Ja en hel det skvalande är det men har löst det med mossa som transporterar vattnen till ytan så det blir inte så mycket skvalande nu

                    Men nu börjar det bli färdigt och här kommer ite bilder i blandad ordning
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Sv: Uppgradering av inomhusdamm (bakgrundsbygge)

                      Snyggt som fan. Fast hade varit snyggare om den suttit mot väggen o sen vinklat ner i karet. Ingen färg på bakgrunden?

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Tack som fan Hannes

                        Jag ska bygga till mellan väggen och bakgrunden men var lite för ivrig att få i den i dammen Och det blir också lättare att bygga det nu när det är på plats.

                        Visste inte vart jag kunde få tag på färgpigment så det fick bli utan. Men jag blev väldigt nöjd ändå för det blev snygga skuggningar i alla skrevor. Dom syns inte lika bra på bild som i verkligheten för det blir mycket ljusare på bild.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Jag tycker den är finare utan färg. Men det är ju självklart beroende av kulör. Gillar att den är ljus. Det framhäver det gröna så fint.

                          Är det klassisk stensöta du har valt? Så när man är sötsugen en fredagkväll kan man gå och skörda sig en rot.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Japp det är stensöta och jag hoppas att den överlever, annars finns det en mur på jobbet där det växer fullt av stensöta så det är bara att hämta mer

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              Det blev mycket bra .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...