Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Bluewing, det är rena barnkammaren i akvariet nu. de enda som inte tuggar är Metriaclima Callainos Bright Blue, och jag har inte sett de tugga än så länge heller. Som du vet har de ju inte haft möjlighet heller då jag tror att den första batchen var uteslutande hanar. Men nu går de tre kvarvarande hanarna med fem honor och jag ser att Alpha hanen och honorna initierar lekbeteende men sen tappar hanen tålamodet och blir arg och börja kivas istället, han har helt enkelt inte förstått hur det fungerar.

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 02 April 2014, 13:18.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      Mer film, den här gången på Synodontis Petricola.



      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Goa filmer! Ös på bara!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Äntligen Erik, har det lossnat på filmfronten. Kul att du delar med dig. Synodontisen är så läcker då den simmar runt i sin egen lilla värld.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            @Mats, tack. Skall bli...
            @Bluewing, Synodontis är en klar favorit, de är verkligen total oberörda av allt annat som händer i runt omkring dem i akvariet.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              Då är det dags för en till film på Syndontis Petricola.



              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Nu är det action i akvariet, en Labidochromis sp. Hongi hona spottade mitt under matning, mitt framför mina ögon, ynglen hade en 50/50 situation där tyvär medparten valde att simma ut på mot den öppna ytan och blev snabbt kompletterande föda till övriga fiskar som åt i ett hysteriskt tempo. När jag närstuderade stenformationerna så upptäckte jag yngel och småfiskar i olika stadium, en av mina Labidochromis Carelus honor måste ha spottat nyligen upptäckte jag också.

                Jag skall försöka ta bilder på de små om det går.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  Shit EK! Du har verkligen lyckats med allt i ditt kar som jag ville åstadkomma med mitt 180L malawi! Harmoni, urläcker blandning av invånare och ett 'fräscht' intryck. Är både imponerad, svartsjuk och inspirerad! Dina golden är bland de finaste exemplaren jag sett

                  Hur lyckas du hålla algnivån så begränsad? Är det malarna som arbetar på högvarv eller är tillväxten låg ändå? Hur tänker du kring vattenbyten, kör du på vattenvärden eller fast tid?
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    Grattis till smått! Gud så spännande, väntar på bild! Syntes det att honan hade yngel eller kom det som en överraskning?
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      @simka, tack. Mina Ancistrus sp. gör ett bra jobb, sen är jag noggrann med matning så att fiskarna i akvariet inte får för mycket mat vilket håller ner algtillväxten inbillar jag mig. Men den största bidragande orsaken är att jag byter 70% vatten var fjärde dag.

                      @juni, tack. Det var ingen överraskning, jag har sett ett flertal av mina honor tugga, du ser en av dem i Youtube klippen tidigare i tråden.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        Film på Labidochromis Caeruleus yngel.



                        @simka, inte helt algfritt...

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          Är det något medvetet val att inte lägga tuggande honor i yngelkasse? Jag läste att några blev mat med en gång?
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            @Juni, medvetet eller ej, jag låter fiskarna i mitt akvarium gå så ostört som möjligt, att stänga in en Mbuna i yngelkasse tror jag skulle stressa den för mycket. Alternativet är att håva ur och lägga över i ett odlingsakvarium, men det är inte syftet eller målet med min akvaristik.

                            Jag har ett antal yngel i olika stadier som simmar omkring i stenformationerna, så någon form av tillväxt blir det förhoppningsvis i akvariet, men med ett naturligt urval om jag utrycker mig så. Det finns gott om utrymmen för yngel att gömma sig i bland stenformationerna.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              Jag gillar ditt tänk! Att låta allt ha sin gång, ibland blir jag för ivrig och vill se förändring men det bästa bruka vara att ge sig till tåls!
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Kul med filmen på petricolorna.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...