Stonehenge 600 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dajo8403
    • March 2013
    • 48

    Stonehenge 600 liter

    Nu har vi fått tag på det perfekta akvariumet. Det ersätter vårt trappräcke och har dimensionen 240 x 50 x 50 cm. Förhoppningen är att det ska bli en snygg möbel som går att beskåda från nästan alla vinklar, vilket är en stor utmaning. Idag står det med lite frigolit samt sten som jag monterat fast på frigoliten och tanken är att jag ska få igång akvariumet under vårkanten.



    Jag hoppas att ni vill följa mig och min familj på resan till ett snyggt akvarium och att ni kanske kommer undvika de misstag som jag kommer att göra.
    Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Du ska ha lysrör alltså? hahahahah

    Udda och rolig presentation av ett projekt

    hahaha jag kan fan inte sluta skratta åt din störtsköna inställning och röst haha

    Kommentar

    • Johan Rosendahl
      • December 2012
      • 78

      #3
      Stonehenge 600 liter

      Det där blir nog alldeles förträffligt! Det verkar som att ni ska bygga landskapet en del på höjden. det blir intressant att följa, med tanke på en idé vi har om ett framtida kar.
      Vad tänker ni använda för växter?

      Kommentar

      • dajo8403
        • March 2013
        • 48

        #4
        Ryskbomba,

        Lysrör blir det! Kul att du gillade det, jag hoppas det inte var en engångsföreteelse...

        Johan,

        Vi ska försöka bygga ett landskap där vi lyckas fånga djupet åt flera håll. Just nu lutar det åt att det blir en central sten som kommer vara i fokus från alla sidor och att resten av stenen kommer att läggas i förhållande till denna, men det kan ändras under processens gång. Kommer inte att bestämma växter innan jag lagt sten och grus, men jag skulle bli mycket förvånad om jag inte kommer vilja använda Eleocharis Parvula mini. Återkommer med det lite längre fram helt enkelt!
        Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Har du funderat på att använda mossor? jag tror det kan bli riktigt snyggt med några kuddar fissidens fontanus runt stenarna i mitten, samt några kuddar ute på kanterna där det är lite mer "slättlandskap".
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av dajo8403
            Nu har vi fått tag på det perfekta akvariumet. Det ersätter vårt trappräcke och har dimensionen 240 x 50 x 50 cm. Förhoppningen är att det ska bli en snygg möbel som går att beskåda från nästan alla vinklar, vilket är en stor utmaning. Idag står det med lite frigolit samt sten som jag monterat fast på frigoliten och tanken är att jag ska få igång akvariumet under vårkanten.



            Jag hoppas att ni vill följa mig och min familj på resan till ett snyggt akvarium och att ni kanske kommer undvika de misstag som jag kommer att göra.
            JÄTTEKUL projekt Jag kommer garanterat följa projektets framfart med entusiasm! Kolla in takashi Amano han är duktig när det gäller växtkar och hur man inreder med sten! Jag har provat att limma sten med silicon men det höll väldigt dålig, så en liten varning där... Lycka till

            Kul att du verbalt beskriver projektet istället för massa text!!!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • dajo8403
              • March 2013
              • 48

              #7
              Joakim,

              Jag tror inte att jag vill ha mossor, min erfarenhet är att det är svårt att få bort dem när man väl fått i dem. Hade Riccia förut som nästlade sig in i dvärggräset på ett dåligt sätt. Dock är det snyggt! Fissidens är dock ett mycket bra tips! Det har jag sett i andra kar bli väldigt snyggt, vart får man tag på det? Har aldrig sett det i någon av de affärer jag brukar besöka.

              Åheim,

              Kul att du gillar det! Vilken fantastisk respons, det hade jag aldrig kunnat tro. Amano är grym. Jag har tittat en del på hans filmer. Ambitionen ligger nog lite åt hans design i detta akvarium, men det blir sällan som man tänkt sig när det gäller akvaristiken.

              Oroväckande med Siliconet. Jag förlitar mig hårt på Siliconet i detta akvarium. Har aldrig testat det förut och det vore mycket tråkigt om det släpper. Hur fäster du stenarna?
              Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Jag brukar köpa mossor och andra växter via tradera. Men du kan ju även be din lokala djuraffär beställa hem åt dig. Jag har för tillfället fissidens i ett par kar varav det ena är tillväxtkar för mossan. Just nu har jag inte så jag kan dela med mig men återkom om ett tag så kan jag kanske dela med mig lite. Den växer ganska långsamt.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av dajo8403
                  Oroväckande med Siliconet. Jag förlitar mig hårt på Siliconet i detta akvarium. Har aldrig testat det förut och det vore mycket tråkigt om det släpper. Hur fäster du stenarna?
                  Jag fäster numer aldrig sten utan bygger med dem som de är och vill jag bygga på höjden så väljer jag nån sort som funkar att få stabil. Jag bygger ALDRIG i tomma kar pga risken för att slå sönder karet och sen så stabiliserar sanden litegrann och med karet halvfyllt få man också bort ganska mycket av vikten och därmed slagkraften från stenen
                  Senast redigerad av åheim; 13 March 2013, 16:56.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • dajo8403
                    • March 2013
                    • 48

                    #10
                    Joakim,

                    Tack för erbjudandet! Det vore helt klart läckert, men jag kommer inte börja med så pass starka lysen att jag tror att jag kommer kunna ha fissidens till en början. Ska försöka smyga igång akvariet. När jag väl har kommit igång med det här karet har du säkert så att du kan bada i mossa...

                    Åheim,

                    Får nog gå tillbaka för att försöka förstärka siliconet på något sätt. Den goda nyheten (för mig) är att stenarna står för sig själv idag. Men det FÅR ju inte hända att stenen ramlar...Då blir detta en lite VÄL spännande projektblogg!
                    Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

                    Kommentar

                    • dajo8403
                      • March 2013
                      • 48

                      #11
                      Nu ska det byggas på höjden för att få till ett bra 3D-perspektiv. För att göra detta prövar jag att använda plaströr, silicon, frigolit och mitt nyligen i stunden skapade ord ”Eeh-separering-av-gräsmatta-öh-rabatt-plastkanter”.



                      Jag hoppas att detta ska vara en bra metod för att behålla landskapet som det är även efter massor av vattenbyten och stora strömmar av vatten i akvariumet. Om någon har provat detta och att vet att det inte fungerar hör gärna av er!
                      Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

                      Kommentar

                      • Peter79
                        • April 2012
                        • 311

                        #12
                        Stonehenge 600 liter

                        Alltid lika härligt att se o höra dina filmer cool idé, kom aldrig själv på att göra så här till mitt 450 l kar som jag inredde i början på året, hittade inga tillräckligt höga stenar så d fick bli rötter och växter som bygger på höjden, inte lika kul, ska bli intressant att se fortsättningen på ditt projekt!

                        //Peter

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ett problem som jag ser är att hur du ska kunna hindra de gröna avdelarna från att synas... För jag antar att du inte har tänkt dem som en synlig del av inredningen. Hur har du tänkt omkring det?

                          Jag hade nog mer inriktat mig på att samla ihop stenen och byggt upp två bergspartier istället och då kunnat staga stenen mot varann och fått upp höjden och sen lagt lite sten omkring för att hålla sanden så att man kan få en sluttning runt bergspartierna. Men det här är bara mina egna funderingar!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Joakim Lundgren
                            • August 2006
                            • 631

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Ett problem som jag ser är att hur du ska kunna hindra de gröna avdelarna från att synas... För jag antar att du inte har tänkt dem som en synlig del av inredningen. Hur har du tänkt omkring det?

                            Jag hade nog mer inriktat mig på att samla ihop stenen och byggt upp två bergspartier istället och då kunnat staga stenen mot varann och fått upp höjden och sen lagt lite sten omkring för att hålla sanden så att man kan få en sluttning runt bergspartierna. Men det här är bara mina egna funderingar!
                            Precis min tanke kring den gröna plasten. Jag hade tagit ur den och istället gjort rösen/ bergspartier, som åheim skriver. Det finns en kille som heter Lee Nuttall som är duktig på att använda sten i akvarium. Kolla hans blog för inspiration
                            AKA: Lizardking

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              ...Hittade en bild som visar litegrann hur jag tycker man ska samla stenen lite och här är det byggt med sten som är ganska lik din! Det som är missat i den här scapen tycker jag är nivåskillnader, snyggare om det är tunnt fram och högre bak och kanske en sluttning ner från ena hörnet!


                              Senast redigerad av åheim; 14 March 2013, 14:05.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...