Nybörjarprojekt 120 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Nybörjarprojekt 120 liter

    Hej!

    Nu ska nybörjaren försöka starta ett akvarium. Planen/målet är att ha ett lagom stort akvarium med tetror och räkor. Startar denna projekttråd för att förhoppningsvis få ta del av kunskapen och erfarenheten som alla ni erfarna akvarieentusiaster har.

    Så här långt har jag kommit i planeringen hittills:
    • Akvariet ifråga blir nog Ocean Basic 120 liter. Det är inklusive bänk och lysrörsramp. Jag behöver en ramp, för en av mina små kissemissar är en klätterapa som gillar vatten och fisk. Är Ocean ett bra alternativ?


    • Vattentest för pH, KH och nitrit.
    • Innerfilter, med kapacitet 120 liter*3=360 liter. Minst.
    • Vattenberedning och bakteriekultur för uppstarten.
    • Torvextrakt? Vill ha "svartvatten".
    • Diverse rengöringsartiklar och håvar.
    • Termometer. En sådan där remsa man sätter på akvariet.
    • Finkornig sand. Någon som har tips/råd om detta?
    • ???


    Vad har jag missat på ovanstående lista? Missförstått något? Något som är absolut nödvändigt att ha? (Fisk och växter är ju självklara, så de räknar jag inte.)

    Några frågor:
    • Ger filtret tillräckligt med syre? Eller behöver jag en luftpump? Cirkulationspump?
    • Om jag följer riktlinjerna här på Zoopet, så ska jag få plats med 24 fiskar med max storlek på 5 cm i akvariet. Men om jag ska ha räkor i akvariet också, måste jag minska på fiskantalet då?
    • Är tetror ett bra val till första fisk i ett nytt akvarium? Eller behövs det tåligare fiskar?


    Akvariet kommer alltså se ut så här:
    • "Svartvatten".
    • Dämpat ljus.
    • Tätt planterat, men med en fri simyta.
    • Tåliga, snabbväxande växter.
    • Temperatur på runt 23-25 grader.
    • En sorts tetra(eller annan stimfisk) på max 5 cm. Har några favoriter(ej neontetra eller kardinaltetra, inte i mitt akvarium), men får se vad som finns tillgängligt i butikerna. Moskitotetra finns på orten, och den är ju jättevacker, men hur lättskött är den? (Minns ej resten av utbudet, moskitotetran fastnade på minnet.)
    • Eller kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1508&SOK=1 . Hur svårskötta är de? (Kan ha ca 60 st i akvariet, om jag räknar rätt. De är ju så små.)
    • Några räkor.


    Okej, detta får räcka för tillfället. Återkommer om jag kommer på att jag missat något. Vilket jag säkert har.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Doppvärmare, är väl lite beroende på hur mycket värme rampen ger och hur varmt du har hemma men det är aldrig fel.
    Har du tittat på möjligheten att skaffa slimline bakgrund och bygga ett eget filter där bakom? Är du bara lite händig så att du kan hantera en såg/mattkniv så är det ett så enormt mycket snyggare alternativ till ett innerfilter, kostar några kronor till men blir bättre på alla tänkbara sätt.

    Ta det lugnt med fiskbeståndet och bygg upp det sakta så märker du vad som passar, 1cm fisk per liter vatten kan vara lite missvisande.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • oelendra
      • October 2012
      • 72

      #3
      *slår sig för pannan* Doppvärmare, självklart! Tack!

      Nej, tänker inte bygga eget filter, i alla fall inte nu. Det får fungera med innerfilter eftersom det verkar okomplicerat för en nybörjare som mig. Har tittat lite på beskrivningar på hur man bygger ett filter, men det verkar för svårt i dagsläget.
      Men fastnar jag för akvariet, vem vet?
      Och bakgrund får bli billigast möjliga, en plansch räcker just nu(notera, just nu). Då får jag förhoppningsvis pengar över till några fler fiskar/växter/räkor eller annat mer nödvändigt.

      Tack för svaret!

      Kommentar

      • oelendra
        • October 2012
        • 72

        #4
        Sååå... Nu var beställningen skickad. Blev billigare än jag trott, men stora kostnaden kommer väl när akvariet ska befolkas/inredas.

        Spännande... Eller läskigt?

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Allt beror ju på vad man vill ha i fiskväg, det behöver inte dra iväg men man kan ju välja att köpa udda arter av vildfångat å då lägga hur mycket pengar som helst.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • oelendra
            • October 2012
            • 72

            #6
            Nu står det mellan koppar/silvertippstetra och... neontetra! Just den jag sa att jag inte skulle ha! Men med min begränsade budget så är billigast bäst just nu. Och dessa två kostar bara 14 kr styck, de andra tetrorna är minst 5 kr dyrare. Inte mycket pengar, kanske, men jag behöver spara varenda krona jag kan just nu.

            Akvariet och etc. kommer imorgon. Spännande. Men kommer starta upp det först efter påsk, då jag ska näta in altanen åt katterna, och måste bygga en träställning för detta. (Tur att min fader åker femtio mil för att hjälpa mig med detta.)

            Ska börja fundera på inredningen/layouten i akvariet också. Och be djuraffären att beställa hem växter åt mig.

            Kommentar

            • oelendra
              • October 2012
              • 72

              #7
              Nu är akvariet på plats. Växter(hornsäv och tigervallisneria) och sand(Råda) beställt. Anubias hade de i affären, så det ska också inhandlas. Köpte en bit drivved för 180 kr igår när jag beställde växter/sand. Står nu i en hink med vatten.

              Frågade även om de hade malaysiska sandsnäckor, men det visste inte affärsbiträdet vad det var. Hon verkar kunnig om fiskar dock... Har i alla fall ett eget akvarium, om jag minns rätt. Så jag får leta efter snäckorna någon annan stans.
              Sen tror jag bara det är kattsand kvar på listan. Har tre stora 10 kilos säckar hemma till mina katter, men den sanden är klumpbildande, så det fungerar ju inte... Får åka med grannen och handla imorgon. (Hurra för snälla, hjälpsamma grannar! Hurra!)

              Vattnet är nu testat och analyserat. KH ca 3-4... Hur gult ska vattnet bli egentligen? Svagt, knappt gult, eller starkare gult? (Seras dropptest)
              PH är runt 8.

              Fisken blir ca 20-24 koppar/silvertippstetror, som jag kommer köpa fyra åt gången med ett par veckors mellanrum. De är så vackra när de är riktigt kopparfärgade. Och eftersom jag inte ska ha några andra fiskar i akvariet, så har de ju inga andra fiskar att bråka med, bara sinsemellan, och en stor grupp ska ju vara lugnare.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                sand kunde du köpt på biltema eller jula bra mycket billigare

                malaysiska sandsnäckor har man ju gott om här hemma

                Kommentar

                • Mattias H
                  • September 2012
                  • 70

                  #9
                  Jag har koppartetror & dom är riktigt fina, men känns det inte lite tråkigt att bara ha koppartetror i karet?

                  Om du inte vill blanda för mycket så skulle du ju kunna minska antalet koppartetror något + köpa ett stim (kanske 6-8st) corydoras av något slag (finns billiga varienter)

                  Garanterat inget bråk mellan dom + att det händer lite i bottenregionen också.

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    Malajjer brukas ses som ohyra hos dom flest zoo butikerna

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      tyvärr ja. men det är underbara nyttodjur

                      Kommentar

                      • oelendra
                        • October 2012
                        • 72

                        #12
                        Tyvärr ligger varken Jula eller Biltema inom räckhåll för mig. Har ingen bil(eller ens körkort, för den delen) och har ingen möjlighet att ta mig dit... Annars vet jag att det är mycket billigare, och hade helst velat handla där. :/ Men akvariebutik finns i stan, så det fick bli där, trots dyrare sand.

                        Hm, jag har inte funderat på corydoras, och därmed inte tittat på priset på dem, men om det är stimfisk så vill jag helst ha fler än 6-8 st.
                        Och då blir tetrorna för få i antal, tror jag. Ju större stim desto bättre för tetrornas välmående, har jag hört. Och jag är inte lika förtjust i corydras som jag är i tetror.
                        Jag funderade först på ett par, tre st kakaduaciklider, men de är för dyra(just nu), så jag gav upp den idén rätt snabbt.

                        Men om någon har nåt tips på någon relativt billig "ensamvarg/parhäst"-fisk som tetrorna lämnar ifred och inte mumsar fenor på, så berätta!
                        Den bör såklart lämna tetrorna ifred också...

                        Läste på en lapp i djuraffären att stans vatten innehåller kloramin, så jag har läst på om det nu. Det blir att skriva opp askorbinsyra på inköpslistan.
                        Bör jag skaffa vattenberedningsmedel till uppstarten, eller räcker det med askorbinsyran, tro?

                        Kommentar

                        • oelendra
                          • October 2012
                          • 72

                          #13
                          Har beställt växter för nästan 450 kr(inkl frakt) från extraplant, ca 225 kr för växterna... Hoppas det är värt det. Köpte ett par växter jag verkligen ville ha, men det kändes löjligt att bara beställa för ca 50 kr, så det blev några fler. Får se vad som växer.

                          Kommentar

                          • oelendra
                            • October 2012
                            • 72

                            #14
                            Nu simmar fyra förvirrade koppartetror omkring i akvariet. :-) Planteringen av växterna blev bättre än jag trott också, nybörjare som jag är var jag rädd att det skulle se anskrämligt ut. Men det blev bra. Bild hoppas jag kunna lägga upp nästa vecka, då kameran kommer på besök.

                            Kommentar

                            • oelendra
                              • October 2012
                              • 72

                              #15
                              Nu har akvariet varit igång i tre veckor. Det går åtta koppartetror, fem hanar och tre honor enligt min bedömning, i karet tillsammans med sex amanoräkor som jag råkade beställa i min otålighet. Plus ca 20 malaysiska sandsnäckor och några andra som kom med växterna gratis.

                              Köpte fyra fiskar från början och skulle hålla mig till det ett tag, men den ena hanen mobbade de andra så hårt att de bara låg och flämtade i sanden, så jag stod bara ut en och en halv vecka, sen köpte jag fyra till(varav en inte var en koppartetra, utan en oidentifierad tetra som varken jag eller affären visste vad den var, dock rätt lik koppartetran. Gissa om den blev mobbad! Den fick flytta tillbaks samma dag.) Efter det blev det lite bättre. Nu står sju av tetrorna längs med bakre rutan och hänger tillsammans, medan mobbaren simmar i resten av akvariet, och motar tillbaka de andra... Nå, inga ser i alla fall döende ut längre. Alltid något. (Ett par har t.o.m lekt.)
                              ... Men om inte tuffingen mjuknar snart så åker han kanske tillbaka till affären igen. Time will tell. Förhoppningsvis hjälper det med nya tillskott till stimmet, helst fler honor, men även om det kliar i fingrarna att skaffa fler nu, så får jag avvakta minst en vecka till. Beroende på nitriten.

                              Hittills är vattenvärdena bra, har regelbundet testat nitrit ett tag, kH och pH ett par gånger. kH har sjunkit något, till ca 2, vilket jag skulle vilja höja, men jag undersöker fortfarande hur jag bäst gör detta.
                              Ingen nitrit än, men det kommer väl snart, antar jag... Har läst att det dröjer ca en månad, så det är några dagar kvar... Kan man undvika en nitritspik helt? Eller kommer det alltid?

                              Måste dock erkänna att räkorna är intressantare än fiskarna. En kallar jag RacerRäkan, för han simmar varv på varv på varv på varv osv längs med akvarierutorna vid vattenbyte(en gång, mindre än 10 liter, bara för att ta bort det allra värsta på bottnen). Simmar som en gud i motström, där det strömmar som häftigast.
                              De är inte särskilt skygga heller, ett par tre stycken brukar jag se nästan varje gång jag tittar in.
                              Tetrorna var väldigt roliga när räkorna släpptes i, de simmade fram bakom räkan och nästan nuddade den, sen toksimmade de därifrån. Verkar som de fick en kick av det. Räkorna brydde sig inte.

                              Härom veckan var min familj på besök, och då släppte de bomben... Vi har haft koppartetror förut! No way! Jag har ett väldigt bra minne, men det ringer inte den minsta lilla klocka när de sa detta! Jag minns mollysarna, malarna(Molle1 och efterföljaren Molle2, tvåan överlevde allt), eldstjärten(mycket väl, den käre gamle surpuppan), kuhliålarna, guppysarna, platysarna, svärdbärarna, skalarparet, fjärilscilkliderna, neontetrorna, kardinaltetrorna, sebrafiskarna, silverhajarna, corydorysarna, mosaikguramisarna, de svarta neontetrorna, lykttetrorna och guldfisken Drottningen som fick flytta för hon käkade upp alla växterna, men jag minns inte koppartetrorna! Argh! Vilka mer har jag då glömt? Mycket frustrerande, för jag brukar minnas sånt som andra glömt... Nog ifrån mig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...