54L får sig en rejäl uppfräschning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    #91
    Nu är det några fler grenar i och jag har märkt att firrarna även börjar komma fram lite mer nu när jag har dämpat belysningen och lagt i grenar! nu saknas bara torven!
    Klicka på bilden för större version

Namn: 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,2 KB
ID: 2147253
    Klicka på bilden för större version

Namn: 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,1 KB
ID: 2147254

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #92
      water drop, vad har du för fiskar, blev det galaxy?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • water drop
        • April 2010
        • 243

        #93
        Ursprungligen postat av åheim
        water drop, vad har du för fiskar, blev det galaxy?
        ja det blev galaxy! har fyra stycken för tillfället men siktar på 8-10st när akvariet är inkört Hur lång tid tar det innan man anser att ett akvarium är inkört? Har läst att man inte ska släppa ner räkor förrän en månad efter man startat upp karet...

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #94
          Ursprungligen postat av water drop
          ja det blev galaxy! har fyra stycken för tillfället men siktar på 8-10st när akvariet är inkört Hur lång tid tar det innan man anser att ett akvarium är inkört? Har läst att man inte ska släppa ner räkor förrän en månad efter man startat upp karet...
          Jag började med räkor jag. Hur lång tid det tar kanske är lite beroende på vilka förutsättningar man ger karet. Tex tillsätter man bakterier eller inte? Mycket växter, vilka växter? För mig tog det 22 dagar i räkvasen innan nitriten var på 0 och 35 dagar innan mitt 55 liters med fisk var på 0. Jag hade bakterier i båda, massor. Verkligen massor.

          I räkvasen satte jag 3 körsbärsräkor dag 1, 3st galaxy dag 10 och 3+3 körsbär och crystal red dag 22.
          Har dock förlorat 4 räkor i pumpen. Försöker lösa det problemet med nylonstrumpa, får de hur det går.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #95
            Ursprungligen postat av water drop
            ja det blev galaxy! har fyra stycken för tillfället men siktar på 8-10st när akvariet är inkört Hur lång tid tar det innan man anser att ett akvarium är inkört? Har läst att man inte ska släppa ner räkor förrän en månad efter man startat upp karet...
            Du är väldigt duktig på det du gör och går verkligen varsamt fram med uppstarten och gör allt rätt Man får nog räkna med minst en månad innan det är incyclat och jag förespråkar minimal matning och inga vattenbyten under uppstarten, just för att få igång processerna så fort som möjligt, använder helst en bakteriekultur också. Gör man vattenbyten under uppstarten är risken att det drar ut på tiden och fisken tvingas gå i dåliga vattenvärden under en längre tid.

            Här är en tabell som det kan vara kul att kolla på så man vet ungefär var man befinner sig och vilka faror som lurar: http://www.bestfish.com/newtank3.html OBS! Man ska räkna från den dagen fisken sattes i.
            Senast redigerad av åheim; 22 April 2013, 12:45.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #96
              Kom att tänka på att det med filterstorlek kanske också påverkar. Jag har samma storlek på filter i min 20 liters vas som i 55 litern. Så dubbel filtrering/liter i det som blev nitritfritt först.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #97
                Ursprungligen postat av HWH
                Jag började med räkor jag. Hur lång tid det tar kanske är lite beroende på vilka förutsättningar man ger karet. Tex tillsätter man bakterier eller inte? Mycket växter, vilka växter? För mig tog det 22 dagar i räkvasen innan nitriten var på 0 och 35 dagar innan mitt 55 liters med fisk var på 0. Jag hade bakterier i båda, massor. Verkligen massor.

                I räkvasen satte jag 3 körsbärsräkor dag 1, 3st galaxy dag 10 och 3+3 körsbär och crystal red dag 22.
                Har dock förlorat 4 räkor i pumpen. Försöker lösa det problemet med nylonstrumpa, får de hur det går.
                lycka till med räkorna och hoppas inte fler åker in i pumpen!

                Kommentar

                • water drop
                  • April 2010
                  • 243

                  #98
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Du är väldigt duktig på det du gör och går verkligen varsamt fram med uppstarten och gör allt rätt Man får nog räkna med minst en månad innan det är incyclat och jag förespråkar minimal matning och inga vattenbyten under uppstarten, just för att få igång processerna så fort som möjligt, använder helst en bakteriekultur också. Gör man vattenbyten under uppstarten är risken att det drar ut på tiden och fisken tvingas gå i dåliga vattenvärden under en längre tid.

                  Här är en tabell som det kan vara kul att kolla på så man vet ungefär var man befinner sig och vilka faror som lurar: http://www.bestfish.com/newtank3.html OBS! Man ska räkna från den dagen fisken sattes i.
                  Räcker det att mata en gång/dag då kanske? och som bakteriekultur, kan man använda denna?


                  Jag satte i fiskarna 17 april, alltså är jag på dag 5 då det "roliga" börjar. Men jag funderar på en sak... det ska ju i fler fiskar så småningom, är det inte bättre att vänta tills akvariet är incyclat innan man släpper i nya fiskar, så de inte blir sjuka eller något?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #99
                    Ursprungligen postat av water drop
                    Räcker det att mata en gång/dag då kanske? och som bakteriekultur, kan man använda denna?


                    Jag satte i fiskarna 17 april, alltså är jag på dag 5 då det "roliga" börjar. Men jag funderar på en sak... det ska ju i fler fiskar så småningom, är det inte bättre att vänta tills akvariet är incyclat innan man släpper i nya fiskar, så de inte blir sjuka eller något?
                    Den flaskan ska du inte köpa utan typ denna http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=18&page=1

                    Jo, vänta med att köpa fler fiskar till det stabiliserat sig.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • water drop
                      • April 2010
                      • 243

                      Min aluminiumfolielösning runt lysröret funkade visst inte så bra som jag trodde... tre skott av Limnophila heterophylla var ruttna idag så jag fick ta bort folien för att ge växterna mer ljus. En liten fråga: ska man ge växterna någon kol- och växtnäring under incyclingen?
                      Senast redigerad av water drop; 23 April 2013, 09:56.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Hur är det med växtnäring och räkor?
                        Läst på många platser att de har haft i växtnäring och så har alla räkor dött.

                        Men du har ju inte haft i dina än, men kan det finnas kvar i vattnet senare...?
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • water drop
                          • April 2010
                          • 243

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Hur är det med växtnäring och räkor?
                          Läst på många platser att de har haft i växtnäring och så har alla räkor dött.

                          Men du har ju inte haft i dina än, men kan det finnas kvar i vattnet senare...?
                          Hittade en bra tråd om det:


                          Angående om växtnäringen finns kvar i karet senare så borde ju näringen försvinna så fort man gör ett delvattenbyte, det är väl därför man tillsätter växtnäring varje vecka.

                          Kommentar

                          • water drop
                            • April 2010
                            • 243

                            Igår lade jag lite torv ovanpå sanden och så här blev det:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: akvarie 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,2 KB
ID: 2147310

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              nu börjar det bli kanon. lite eklöv i kanske??

                              Kommentar

                              • water drop
                                • April 2010
                                • 243

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                nu börjar det bli kanon. lite eklöv i kanske??
                                ja, kan ju prova och se hur det blir! ska man ha enstaka då eller fylla hela botten?
                                Senast redigerad av water drop; 26 April 2013, 22:26.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...