Loweanns första!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • loweann
    • February 2013
    • 78

    #16
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Tillförlitlig termometer? Jag har en digital och två "analoga" vilka emellan det skiljer ca. 1.5gr. Nu har jag en fjärde termometer från ADA som jag bestämt mig för att lita på. Bra att åtminstone jmf. två termometrar.

    Ny jäger till för upp till 300 liters. Vill ha ner det till 24 grader. Hur gör jag det?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Loweanns första!

      Dels undrar jag vad du har för temp i rummet där akvariet står. Prövat vad det blir för temp med helt avstängd doppvärmare ?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • loweann
        • February 2013
        • 78

        #18
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Dels undrar jag vad du har för temp i rummet där akvariet står. Prövat vad det blir för temp med helt avstängd doppvärmare ?


        Lägenhet, ej nära fönster. I rummet är det mellan 23-25 grader beroende på hur många vi är i soffan och vädrar på dagarna lite ibland.
        Hade ej doppvärmare i början. I början var där 28.8 grader så la i kallar vatten så nu är de alltid 25-27 hur kallt jag än lägger i.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #19
          Ursprungligen postat av loweann
          Ny jäger till för upp till 300 liters. Vill ha ner det till 24 grader. Hur gör jag det?
          Om du inte kan få ner tempen lägre än 25-27gr efter att du haft i flera hinkar kallt vatten så blir det nog ännu svårare att få ner det till 24 med en doppvärmare Ska jag vara seriös nu så får du tar ur doppvärmaren och se var tempen hamnar. Tycker du att det blir för låg temp så sätter du i doppvärmaren i karet och vrider regalet från minimum och sen uppåt tills lampan tänds, vänta sen tills lampan släckts och läs av termometern. Är du inte nöjd så fortsätt justera. Men man kan aldrig få en lägre temp än det är i rummet, den kan inte kyla vattnet
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • loweann
            • February 2013
            • 78

            #20
            På nätter går de ner en grad. Så nu innan lamorna ska starta drog jag ur två hinkar och i två hinkar iskallt vatten. 23,2 grader nu! Hade ca 12h på med lyset förr, drog ner det till 10h nu och hoppas de gjorde någon miniskillnad! SKa rycka ut doppvärmarkablen nu och hoppas på det bästa ! :P

            Kan jag ha i fler växter?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              ja i med massa massa mer växter.

              jag skulle nog tagit det där "gräset" du har i mitten där bak o satt längre fram. vid stenarna typ.
              höga växter bak o lägre framåt

              o mer inredning. rötter o stenar. ( personligen hade jag tagit ur döskallarna. inte mycket för plastsaker i akvarium)

              bygg på höjden
              men bygg inte grottor. typ 2 runda stenar o sen en sån skifferskiva som tak. ser så illa och "man-made" ut. ne lägg bara stenen o stora rösen,

              testa sätt dina skifferstenar på högkant. lite snett lutande. mycket snyggare än att de bara ligger ner.

              Kommentar

              • loweann
                • February 2013
                • 78

                #22
                Okej, ska i med en del växter till då ! Beställde nyss pmdd från peter haack! Hoppas leveransen är kvick :P


                Blir tokig på vattnet med. Hade det nere på 21,9 grader med kallvatten. 2 dagar senare är det på 25,8, och det är innan lyset har gått igång idag. Och utan doppvärmare. Max 24 grader i rummet.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Men du, varför funderar du så mycket över tempen? Du ligger ju helt ok för många arter. Ramp och filter värmer ju lite. Ligger väl på 24-26 i mitt som det står det på tempen men gissar att det visar för mycket. Så min erfarenhet är att de flesta tempmätare visar +-1 grad fel.
                  Tror verkligen du kan skippa din kylteknik med kallt vatten nu.
                  Haack brukar vara snabb men första månaden är det ingen kris utan så mycket extra näring. Många växter tar inte upp max med näring ändå förrän efter en månad när de rotat sig.
                  När man ska starta upp sitt akvarium så är det många av oss som oroar sig över ganska mycket och det är lätt att man hamnar i en "akvarie-stress" och vill lösa saker snabbt. Men ditt akvarium behöver tid att sätta sig så att säga. Så låt det ta lite tid innan du åtgärdar saker. Det rådet jag själv fått av många här i forumet är att sitta på händerna så man inte fixar så mycket. Följ den plan du har och ta en sak i taget. Det kommer att bli bra
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • loweann
                    • February 2013
                    • 78

                    #24
                    Tack för lite lugnande ord Bluewing! Har i lite platy o läste bara att dem gillade upp till 25 gradit. Ville ju få dem att leka lite. Tempmätaren är en ny juwel digital, men okej! Lägger mindre energi på tempen då!

                    Kommentar

                    • loweann
                      • February 2013
                      • 78

                      #25
                      Fick hem mitt pmdd igår. Så allt är färdigblandat nu. Vattenbyte blev idag ca 30%, i med lite pmdd och EC. Började direkt med EC och profito. Men 4 timmar efter detta med pmdd så märkte jag att växterna på vänster sida, dem med större längre blad började bubbla mer och mer. Är de pmdd som gjort nytta redan?? Bladen har blivit mer och mer ihop vikta på dom. Hoppas dem trivs och vecklas ut snart

                      Kommentar

                      • loweann
                        • February 2013
                        • 78

                        #26
                        Nu börjar de bubbla små bubblor i en fin linje !!




                        Måste betyda att dem trivs va?

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #27
                          Loweanns första!

                          Överblivet från vattenbytet. Ganska vanligt
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            Sv: Loweanns första!

                            Ja det är från vattenbytet. Sry :-P

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • loweann
                              • February 2013
                              • 78

                              #29
                              Aaaameen fan då! :P

                              Kommentar

                              • loweann
                                • February 2013
                                • 78

                                #30
                                Mitt inne filter satt igen efter knappt 2 veckors arbete. Läst man ska vänta upp till 4 veckor innan man ska rengöra det men jag blev tvungen att röra runt det i en spann med akvarievatten. Men jag blev lite vansinnig. Så råkade jag tänka ytterfilter...


                                Fan ska man ha ett ytterfilter kanske? Tänker på 3 st.

                                Eheim 2075, fluval 406, tetratec 1200.

                                Svårt val. Lite rädd för fluval då jag råkade se youtube klipp där det knappt sprutade och knakade från pumpen.

                                Vissa tycker eheim blivit sämre med åren

                                Tetratec hatar vissa och vissa tycker dem är bäst.

                                Sätter ett sånt här filter också igen rätt ofta? Polare sa det. Ham visste ingen som gillade ytterfilter pga det blev sämre och sämre tryck i dom fort. Men vad jag fattat räcker någon gång om året för rengöring.

                                Vill inte köpa dyrt filter om det kommer krångla. Vill ha bra tryck i sakerna tills det är tvättnings dax.

                                åsikter om denna ide?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...