Mitt första 'stora' akvarie (240L)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    Mitt första 'stora' akvarie (240L)

    Packar precis upp mitt nya Juwel Rio 240 liters akvarie...o herre gud va stort...

    Tänkte att jag startar en egen tråd där jag kan ställa mina nojjiga frågor.

    Fråga nr 1: Efter att ha läst en hel del innan jag köpte akvariet så har jag fattat det som att köper man ett akvarie med ram (som Juwels akvarier) så ska man inte behöva ha något underlag mellan möbel och akvarie för akvariet har skydd av sin ram.
    Killen i affären sa att 'dom' rekomenderar underlag för hamnar det en litet gruskorn mellan så blir det spänningar. Men ska jag behöva det på detta då det har ram? Skapas det spänningar om det hamnar ett gruskorn mellan möbel och ram?

    Fråga nr 2: Va fan har jag gett mig in på?!

    Jag är van vid mina 19 liters som jag haft i 10 år, samt mitt 'stora' 63 liters...

    Jag har inhandlat liggunderlag som jag ska silikona fast i botten under sanden.
    Sanden har jag köpt på Bauhaus (Sandlådesand)
    Silikon från Clas Ohlson.

    Fiskar jag är ganska säker på att jag vill ha:
    Corydoras Panda
    Galaxy
    Otocinclus (eftersom jag hört att ancistrus stjäl rom?)
    Fjärilsciklid

    Sen funderar jag på nån mer fisk som tex kakadua ciklid, skulle det funka med blandningen ovan eller är akvariet för litet för ett par fjärilar samt kakaduor?
    Och kanske nån stim fisk (räknas galaxyn som stimfisk?)

    Växter kommer bli en salig blandning av de jag tycker är snygga. Vill bygga upp bakom så bakgrunden inte syns så mycket. Så en del mossor på vägg/grenar, javaormbunke på rötter och några höga växter som vallisnera och svärdplanta kanske... vill gärna ha vattenspikblad också. Men vill inte att det ska se för rörigt ut med för mycket olika sorter, så får se.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    #2
    Den något panikartade lyckan blev kortlivad, möbeln är skadad, rejält skadad.
    Får ringa dom imorgon.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #3
      Svar 1...
      Om du har en ram så kommer den att lyfta glaset från bänken den står på.
      Detta gör att gruskornen faen får bygga små pyramider om dom ska kunna ge spänningar i glaset.
      Så ett underlag mellan ram och bänk behöver du inte...

      Svar 2...
      Jag funderar fortfarande över den frågan.
      Har idag 21 st kar i storleken 30 liter till 600 liter.
      Men roligt är det kan ja lova...

      Sanden du köpte skulle jag kollat kornen på då du vill ha Corydoras.
      Är det vassa korn så kommer dom få skador på sitt "skägg" när dom bökar omkring.
      Ser dock kornen mer runda är vassa ut så är det ingen fara.

      Silikonet är gjort för akvarier antar jag (bara extra kollar)
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • Maligne

        • September 2012
        • 188

        #4
        Tråkigt att det var skadat, man vill ju gärna börja greja så fort som möjligt.
        Har själv precis startat upp mitt andra 180-liters, så nu har jag två. Började med ett 54-liters för bara 5 månader sen, men det är svårt att bli nöjd.

        En fråga kan jag svara på iaf, och det är galaxyn. Det är en stimfisk. Jag har nio stycken för tillfället, och de är väldigt snygga. En del klagar på att de är skygga, men det gäller inte för mina i alla fall, de är inte ens rädda för katten.

        Kommentar

        • Vinter
          • August 2006
          • 248

          #5
          Ecco: Haha ja några pyramider borde det ju inte bli
          Tack för svaret, då behöver jag inte inhandla ett underlägg till.
          21 kar...där ligger man i lä. Men kul är det verkligen. Kommer dock vara väldigt nojjig ett tag när jag väl fyllt upp karet, om det spricker osv. Kommer ihåg hur jag höll på när jag köpte mitt kar på 63 liter, så fort det plaskade lite på natten så trodde jag att det hade spruckit!
          Ja då, silikonet är till för akvarier

          Angående sanden så tog jag för givet att det var en bra sand till corydoras för den är så fin. Den kändes mjuk och rund, eller hur jag ska förklara, när jag tog i lite som hade runnit ut från en trasig säck i affären. Är det någon som har erfarenhet av den med corydoras?

          Maligne: Precis, jag ville ju få ihop möbeln, silikona fast liggunderlaget och börja loda allt så man kuånde fylla på lite vatten när silikonet torkat. Det mesta blir fler/mer av det man gillar, det började med en sheltie i familjen, efter 2 år fanns det 4 =)
          Har haft en hel del akvarier också men intresset svalnade ett tag men nu är det på topp igen!

          Ja jag gillar galaxyn! har haft den förut och den var extremt skygg så länge den gick ensam, men när jag hade dom tillsammans med andra fiskar så var det inga problem. Tycker dom är riktigt charmiga och fina! Så ett gäng sånna blir det, hoppas kunna få yngel av dom igen också.
          Senast redigerad av Vinter; 08 January 2013, 19:59.
          19L Räkor
          63L
          240L under uppstart

          Kommentar

          • Vinter
            • August 2006
            • 248

            #6
            Ringde butiken och samma kille som hjälpte oss igår svarade som tur vad. Jag förklarade att de två största skivorna nästan är helt knäckta och den måste fått sig en smäll där jag påpekade att det var hål i kartongen när vi hämtade den. Han sa att han skulle ringa leverantören och att jag borde kunna hämta en ny möbel imorrn eller som senast i övermorrn.
            Efter 3 min ringde han upp igen och meddelade att leverantören skulle skicka möbeln idag så den bör komma fram imorrn om posten sköter sig. Sen bad han om ursäkt och sa att de hör av sig imorrn igen när den kommer hem.
            Kändes skönt att de var trevliga iaf och bra service!

            Men lite nervös är jag nu att även akvariet ska ha fått sig en smäll, beroende på hur det var packat när de fick leveransen.
            Jag ser inget fel på akvariet, det står fortfarande lite halvt i kartongen fortfarande dock. Jag ska packa upp det helt och granska det. Enligt killen från affären trodde han inte det var någon fara så länge det inte syntes något.

            Vill sätta dit underlaget i akvariet så hinner det torka tills jag får ihop möbeln, men inte så kul o behöva lämna tillbaks ett akvarie med ett liggunderlag i

            Så kanske ska sätta ihop möbeln, fylla akvariet successivt och kolla så det är helt samt se så det blir rakt innan jag silikonar fast nåt?
            Skulle kunna fylla det med vatten där det står nu med iofs, bara för att kolla så att det är helt.

            En annan fråga som dykt upp, denna (bilden) låg med i akvariet och jag undrar om någon vet vad det är? Trots bild så fattar jag inte vad jag ska göra med det, ska den sitta inuti filtret som på bilden...men jag verkar inte komma in i filtret... eller är det en reserv grej?

            19L Räkor
            63L
            240L under uppstart

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Hmm ser ut som en mini hävert/slamsugare? Har hjälpt till att starta upp några juwel kar men inget av dom hade en sådan med.
              Ah, http://www.practicalfishkeeping.co.u...t.php?sid=4169 där står lite info.
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • Vinter
                • August 2006
                • 248

                #8
                Hmm, ja jag misstänkte att den var nån rengörings grej. Men, jag vet inte om det syns på min bild, det ända som följde med var ju ett litet plastmunstycke(?) på 3 cm...var är då rören/slangarna?
                Varför får jag bara med ett litet munstycke? Hur hjälper det mig liksom
                19L Räkor
                63L
                240L under uppstart

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  En liten teaser så du ska köpa resten? Får nog höra med affären och se om du fick den av misstag eller om hela kitet skulle vara med.
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Sv: Mitt första 'stora' akvarie (240L)

                    Ursprungligen postat av Vinter
                    Hmm, ja jag misstänkte att den var nån rengörings grej. Men, jag vet inte om det syns på min bild, det ända som följde med var ju ett litet plastmunstycke(?) på 3 cm...var är då rören/slangarna?
                    Varför får jag bara med ett litet munstycke? Hur hjälper det mig liksom
                    Slangar får du skaffa i lämplig längd. Detta är ju för att slippa bära hinkar hit och dit. Men hur lång slang man behöver är ju individuellt. Schysst att skicka med en pump för detta iaf, kan jag tycka.

                    - Knax

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Vinter
                      • August 2006
                      • 248

                      #11
                      Ja jag tänkte fråga dom i affären vad det är för något.

                      Knax: Men det är ingen pump, det är bara en liten plast grej på 3 cm jag fått med. Då kan jag lika gärna använda den slamhävert jag redan har om jag bara fick ett litet munstycke och sen måste jag köpa till något. Det verkar så konstigt att skicka med denna lilla grej bara
                      19L Räkor
                      63L
                      240L under uppstart

                      Kommentar

                      • Vinter
                        • August 2006
                        • 248

                        #12
                        Verkar som det fattas grejer till filtret också...
                        I de papper som följer med står det allt som ska följa med om jag har en Vision, trigon, rio, lido eller om jag har ett Rekord. Men ett filtermedia fattas.
                        Den här bilden visar alla olika filtermattor som ska följa med ett juwel filter system bioflow 3.0, all inclusive


                        Men det tredje nerifrån fattas, den vita behållaren med några vita 'stenar' i.
                        Jag får höra med dom i affären imorgon om det också.
                        19L Räkor
                        63L
                        240L under uppstart

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #13
                          Sv: Mitt första 'stora' akvarie (240L)

                          Ursprungligen postat av Vinter
                          Ja jag tänkte fråga dom i affären vad det är för något.

                          Knax: Men det är ingen pump, det är bara en liten plast grej på 3 cm jag fått med. Då kan jag lika gärna använda den slamhävert jag redan har om jag bara fick ett litet munstycke och sen måste jag köpa till något. Det verkar så konstigt att skicka med denna lilla grej bara
                          Ahaaa... ja, det verkar ju inte riktigt rätt...

                          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Maligne

                            • September 2012
                            • 188

                            #14
                            Jag köpte ett nytt juwel för en vecka sen också, och där saknades också det som kallades cirax. Lustigt! Jag tog lite extra grov filtermatta istället dock, så jag tror inte att du behöver dem.
                            Fick förresten också med ett sånt där litet munstycke. Jag lade bara undan det för jag har redan städredskap.

                            Kommentar

                            • Vinter
                              • August 2006
                              • 248

                              #15
                              Ok, vad konstigt! Då kanske de ser ut så numer. Men jag tänker nog ändå fråga för jag är väl lite så att rätt ska vara rätt
                              Munstycket vore kul o veta vad det är för jag har nog inget jätte bra sätt att göra vattenbyten i ett så pass stort kar, så om munstycket och dess tillbehör underlättar det så vore det intressant.

                              Har du någon bakgrund i ditt Juwel kar? Jag funderade länge och väl på om jag skulle ha något alls. Ena dagen skulle jag ha ett aquael för det var billigt och diskret, nästa dag ville jag har slim line stone och nu är jag inne på inget alls... Jag vill göra en scape som förhoppningsvis kommer dölja det mesta av bakgrunden samt så vill jag prova på att göra en mossvägg. Så jag tror det får bli svart soppsäck på baksidan.
                              Dock funderar jag på hur jag lättast och snyggast döljer filtret lite. Kanske får bli en mossvägg där, eller om allt skit kommer fastna i den då eftersom den är vid filtret.

                              EDIT: Kan du inte lägga in lite bilder? Eller har du en egen tråd med bilder?
                              19L Räkor
                              63L
                              240L under uppstart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...