Rum á la akvarie!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #46
    skölj den bara ordentlig. kanske tillomed koka den för att bli av med oönskade bakterier o grejjer.

    annars är det helt okej att skaffa sanden samma dag som fiskarna. i med sanden o sen i med fiskarna så fort tempen är stabil. om du fyller karet med vatten dagen innan så är det bara häva i sanden med vatten i. inga problem

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #47
      Sv: Rum á la akvarie!

      Har inte blivit några nya fiskar än...har inte haft tid.

      Men imorn blir det nog dags! Ska köpas ett par kakaduor och några endlers! Sen är frågan om jag har tid/ork att svänga förbi Jula och plocka upp en säck, behöver kakaduorna sand/fint grus? Eller går engelsk sjösten bra tillsvidare?

      Kommentar

      • Dr.Dork
        • December 2012
        • 263

        #48
        Sv: Rum á la akvarie!

        Såå, nu har jag varit iväg och inhandlat 25kg blästersand! Fast jag väntar nog tills nästa helg med att slänga i den, då jag inte kommer ha tid i veckan.

        Måste man ha sandsnäckor i sanden, för att den inte ska bli för kompakt och syrefattig?

        Kommentar

        • Dr.Dork
          • December 2012
          • 263

          #49
          Sv: Rum á la akvarie!

          Äntligen var det dags. Var på Guldfisken idag och köpte mig Ap. Cacatuoides och ett gäng Endlers.

          Snälla och trevliga som dom är fick jag med mig mer fisk än jag betalat för. Det fanns 1 hane och 2 honor kvar, och de tyckte inte att honan skulle behöva va kvar ensam, så jag fick den på köpet

          Sen endlers, ja...några extra där var väl inte så konstigt, med tanke på hur svårt det är att bara fånga ett visst antal!

          Inkoppning nu!

          Kommentar

          • Dr.Dork
            • December 2012
            • 263

            #50
            Sv: Rum á la akvarie!

            Fixade ett nytt kar i torsdags! Ett begagnat 170l kar, hyfsat skick, ett Eheim 2224, lysramp med 1x30w, doppvärmare 100w och lite dropptester, grus, draksten (?) x 5-7 och massa småsaker, tillbehör till saltvatten. Detta för 500:-!



            Rengjort och ställt på plats, i lod och allt.



            Julas blästersand i. All inredning, förutom stenar, ifrån mitt 54L. Ser väldigt tomt ut, så får skaffa mer...

            Har nu även fyllt på med vatten och lite fisk men är inte hemma nu så kan inte ta kort.

            Planerna för detta kar är SA. Jag vill ha dvärgciklider i, såå: Några förslag?

            Kommentar

            • Charliena
              • September 2011
              • 300

              #51
              Vad roligt! Kakaduorna kommer bli jättefina när de färgar ut sig i karet sedan

              Bolivianska fjärilar kanske?

              Kommentar

              • Dr.Dork
                • December 2012
                • 263

                #52
                Sv: Rum á la akvarie!

                Tror också de blir finare! Hur går det att hålla flera olika Apistogramma par i samma kar? Kommer de låta varandra vara, eller blir det bara bråk?

                Dem verkar intressanta faktiskt! De är inte så kräsna för vattenkvaliten, eller?

                Såhär blev det slutliga resultatet i mitt 54 liters innan jag plockade bort inredningen:


                Växter: Anubias - nån+mini
                Javaormbunke
                Vanlig Vallisinera

                Fiskar: 8 Endlers guppy
                2 kakaduaciklider
                2 ancistrus

                Jula blästersand, 2 redmoore och en annan rot. Svart bakgrund.

                Teknik: 25w doppvärmare
                Eheim Aquaball
                1x11w lågenergilampa 2700k
                Senast redigerad av Dr.Dork; 03 February 2013, 12:05.

                Kommentar

                • Charliena
                  • September 2011
                  • 300

                  #53
                  Du kan säkert ha 2+2 men då får du ha ordentligt med gömställen och ett stort kar!

                  Nä, de är enklare än vanliga fjärilar.

                  Kommentar

                  • Dr.Dork
                    • December 2012
                    • 263

                    #54
                    Sv: Rum á la akvarie!

                    Jag menade ifall man kan ha t ex ett Ap. Cacatuoides par, ett Ap. Borellii par osv, eller ifall dessa kommer bråka?

                    Låter bra! Måste bara skaffa pengar...

                    Kommentar

                    • Charliena
                      • September 2011
                      • 300

                      #55
                      Nja, risken finns ju att de korsar sig. Det sas det iallafall när jag ville ha kakador med regnbågar

                      Kommentar

                      • Dr.Dork
                        • December 2012
                        • 263

                        #56
                        Sv: Rum á la akvarie!

                        Jaså, trodde inte det gick...

                        Har förresten fixat lite i karet. I måndags slängde jag i sten som jag plockade från stranden.



                        Sen köpte lite växter, Egeria najas, som fick åka i. Hoppas bara de växer på sig ordentligt.


                        (fixade så ljuset är längre bak, efter bilden togs. Då syns växterna bättre)

                        Nästa grej blir troligtvis bättre ljusramp!

                        Kan bara säga en sak. Jag är grymt besviken över att jag stressade igång karet med blå bakgrund, den jag hade hemma, istället för att köpa svart...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...