Nystart i gamla lokalen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majkie88
    • August 2012
    • 215

    Nystart i gamla lokalen

    Känner att jag nu är tillräckligt nära uppstart av nya lokalen för att starta en egen tråd

    Trots att jag köpt en lägenhet som är ca 20 m2 större än den förra så får jag inte ha in fler akvarier för sambon.
    Har nu letat ett tag efter en lokal i närheten av lägenheten och hittat ett par bra alternativ. Men Blev av med jobbet precis innan jag skulle slå till på någon av dem.

    Utan jobb och med en nyköpt lägenhet så kändes de som de extra utgifter en lokal medför inte var på tapeten.

    Men som tur var så tog min far sitt förnuft till fånga och lät mig använda mitt gamla akvarierum i källaren på föräldrahemmet. Jag spaklade och målade golv och väggar nytt innan jag flyttade utomlands för 6 årsen just för att ha de som mitt akvarierum.
    Och vatten, el och golvbrunn är klart.

    Rummet var fullt med allt möjligt mellan himmel och jord men har nu rensat ungefär halva rummet. Skall ställa ut råttgift och fällor imorgon. För det har kommit in möss nu när de blivit kallt ute. Hittade en som redan var död, men för säkerhets skull så sätter jag upp lite extra. Vill ju inte att nån mus lr råtta ska börja gnaga på nån sladd lr slang

    En ställning i trä finns sedan innan längs ena väggen så blir att förstärka den med lite extra reglar och använda den som akvarieställning.

    Får se hur många kar som får plats på den väggen nu först och sen blir de att städa andra halvan av rummet och förbättra ställningen även där.

    Så fort jag fått upp några kar så kommer jag även lägga ut bilder på detta projektet

    De akvarier som står tomma och till förfogande nu är mestadels akvastabil aluminium kar. 375l, 253l, 222l, 180l, 160l och 2 st helglas 60 l som yngelkar. Så blir att mäta lite och se vilka storlekar på kar som passar bäst för att utnytja rummet bäst
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #2
    Mamma kommer bli så glad när hon får rå om dej så mycket.
    Vet jag min mamma skulle bli i alla fall...
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • Majkie88
      • August 2012
      • 215

      #3
      Ja de tror jag oxå hon var faktiskt med och hjälpte till med städningen.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Jag hittade

        Du måste naturligtvis få in alla karen för jag säger som jag alltid gör, man kan aldrig ha för många :P

        Kommentar

        • Majkie88
          • August 2012
          • 215

          #5
          Ursprungligen postat av Jesper Broman
          Jag hittade

          Du måste naturligtvis få in alla karen för jag säger som jag alltid gör, man kan aldrig ha för många :P
          Gött! Och ja helt sant, kan aldrig ha för många Men fan va de går seegt frammåt asså. Nu ska jag iväg och hjälpa kusinen att bogsera en bil så blir inget byggande ikväll. Och imorgon åker jag bort på jobb i 3 dagar. Så hoppas att jag kan göra färdigt allt i helgen iaf. Lr rättaresagt hoppas pappa har tid i helgen. Det är ju lite därför de tar tid. Han skall va med och göra allt för annars tror han att det kommer krascha. Har vart där och skulle göra färdigt det och fylla på karen vid 3 tillfällen och alla 3 gångerna så har det blivit ändrade planer och nån uppdatering i hur ställningen skall vara för att hålla. Senaste budet var att bygga om allt i princip.

          Men men de blir nog bra när de är klart

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Haha, ja man får försöka ha tålamod ibland men det är inte lätt.

            Jo man förstår ju om han är lite nojjig när karen ska stå i hans källare och han vill att allt ska bli bra. Min far var tvärt om för nåt år sen när jag bad honom om hjälp med bänken till mitt 660l. Det där går aldrig sönder fick jag höra men nu är jag nojjig istället för akvariet står i min källare :/ Blir en ny bänk så småning om haha.

            Lycka till med byggandet och jag ser fram emot bilder

            Kommentar

            • Majkie88
              • August 2012
              • 215

              #7
              Ja de har ju minst sagt dragit ut på tiden det här bygget. Men nu är de mest tidskrävande pillet med ställningen färdigt.

              Golvet var inte riktigt jämt så varje fot/bas regel fick bli i olika längd. Men nu när första hyllplanet är perfekt vågrätt så blir resten enklare. Blir bara familjen hemma på jul iår inga släktingar på besök så kan nog bli att bygga lite mer på självaste julafton jul lunch hos farmor, kalle anka och sen resten av kvällen bygga akvarieställning

              Och ja jag ska börja ta lite bilder som jag kan lägga upp.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Låter bra det och bygga akvariebänk är pilligt. God Jul på dig

                Kommentar

                • Majkie88
                  • August 2012
                  • 215

                  #9
                  Lite uppdatering!

                  Nu har de hänt saker i lokalen Ställningen är färdigbyggd. Själva konstruktionen skulle nog klara ca 2 ton per hyllplan om hyllorna/bänk skivorna hade hållt för så mkt vill säga.

                  De är byggt i 45x95 reglar samt 45x70 till översta hyllplanet. 20 mm spånskivor som hyllplan. Vet att spånskivor inte rekomenderas till akvaribänksbygge, men det fanns redan i lokalen och sen så är de enligt mig överdrivet uppreglat både fram och bakkant samt mitt över ca var 60e cm.

                  Storleken på den blev ca 240 lång 60 bred och 190 hög. 3 hyllplan höjd på dessa är 70 cm på understa och mitten och 50 på översta.

                  Planerade kar lr rättaresagt kar som jag har ståendes just nu som skall in i hyllan är från botten:
                  222l + 253l
                  180l + 325l
                  60l+60l+160l

                  Alla dessa kar är aluram kar förutom 60l helglas och 180l juwelrio. Har funderingar på att bygga helglaskar som platsar precis måtten i ställningen för att maximera volymen Men det blir ett senare projekt. Först skall ju dessa kar fyllas och sen har jag ett 720 i sletet skick som skall putsas upp och renoveras samt byggas möbel till och flytta in i vardagsrummet. (blir ny tråd om det när de drar igång)

                  Men som de ser ut nu så skall karen tvättas och sen fyllas med vatten, kolla över alla lysramper, doppvärmare och pumpar så de fungerar.
                  Endel av grejerna har vilat sedan Oct medans endel av grejerna vilat i ca 6+ ÅR!

                  Vet att jag lovat lite bilder men glömde såklart kameran i lokalen så har inte kunnat lägga in dem på datorn. Är väl inte så mkt att se just nu ändå.. är ju ingen fisk i karen :P

                  Men gott nytt år på er iaf!

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    #10
                    Gott nytt år till dig med och till alla andra på forumet.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Majkie88
                      • August 2012
                      • 215

                      #11
                      Då var jag nere och fyllde vatten i karen idag. Började bra tills jag kom till Juwel 180 karet. När de va nästan fullt så sa de pang och det började forsa vatten. PANIK!! Fick stoppa allt och slänga i flera slangar och börja suga. Golvbrunnen var tydligen inte den bästa så de klarade inte när de kom så mkt vatten på en ggn så de blev översvämmning på golvet.

                      När juwel karet är tömt så får jag tömma övrika kar och flytta ut allt ut ställningen torka så gott de går och ställa in värmesläktar så de torkar upp. Perfekt jävla tajming när man har en dag på sig att fixa iordning allt. Åker bort på jobb på tisdag och när jag kommer tillbaka på torsdag så var tanken att jag skulle ha de första fiskarna med mig.

                      GAAAHHH!!! Varför skall det alltid krånga så jävligt!

                      Juwel karet är alltså helt jävla krakelerat i botten, så de va inte bara en spricka utan de har spruckit på flera ställen. Vad kan ha hänt? var plant underlag, damsuget så de fanns inget bös som kunde ligga och spöka. Förstår inte riktigt. Har inte blivit guldmedlem ännu så kan inte lägga in bilder. Men många av er har nån sida som ni lägger in bilder på och sen länkar? Någon som har tips på någon bra enkel sådan? För har lite bilder på helvetet nu..

                      Kommentar

                      • Majkie88
                        • August 2012
                        • 215

                        #12
                        Då var lokalen torr. Damsugit och sopat sand ett tag idag :P Men nu är iaf 2 av karen igång. Så det är nice.

                        På torsdag och fredag flyttar de första fiskarna in.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Vad tråkigt det är när det jävlas. Och starkt av dig att köra på och inte låta dig knäckas. Din fråga om sida att lägga in bilder överlåter jag till alla andra på forumet

                          Kommentar

                          • Guppy_jocke
                            • December 2012
                            • 45

                            #14
                            Fick själv detta tips för en tid sedan på forumet.
                            www.photobucket.com där kan du lätt lägga upp bild och länka till forumet.

                            Kommentar

                            • Majkie88
                              • August 2012
                              • 215

                              #15
                              Tack för svar. Jag startar nog en vanlig blogg ist som jag kan lägga in bilder på å sen länkar den till sidan här. Så får se om de blir några bilder på fredag när jag fått in lite fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...