Siste idioten är inte född :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Siste idioten är inte född :-)

    Hej!

    Orden är min sambos när det gick upp för henne att jag inhandlat över 100 stycken 190 liters odlings akvarium. Men inte detso mindre har hon hjälpt mig att lasta alla i hyrd last bil modell 19kbm med lift. Två rundor och "nästan" allt är på plats i mitt, likaledes nyligen införsaffades källar lokal.

    Bakgrunden till detta, möjligen lite huvudlösa tilltag är att jag alltid sagt att jag skall återuppta min 80 och 90 tals hobby i lite större skall.

    Nu är det sjösatt och det mödosamma arbetet med att få igång allt skall börja. Den som lever får se. Närmast på tur står målning av lokal och lite rördragning av rörläggaren för att få lite bättre placering på vatten och avlopp. Tar det lugnt så här i starten då jag verkligen vill att anläggningen skall bli en mönster anläggning. Både vad gäller skötsel och att titta på.

    Hoppas jag kan återkomma med lite mer information fram över. Kommentera gärna och ställ frågor

    Ha det gott alla
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ja, har man inte massor att göra så skaffar man sig....
    Kan bara gratulera, en lokal står långt upp även på min önskelista!
    Var någonstans i Sverige ligger detta då?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Henke_76
      • October 2012
      • 193

      #3
      "Lite större skala" jo jag tackar jag. Vad ska du odla, lite av varje? Ska bli kul att följa din tråd här! Jag håller med på att etablera en odling i en lokal jag hyr.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Härligt.
        350L Diskus

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Gött med odlingslokal! Blir ju en hel del utrymme till lek med 100st 190-kar!

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Henke_76
            • October 2012
            • 193

            #6
            Nu missade du min fråga... Så sant, jag måste gnugga ögonen jag läste med ett halft öga och trodde det var han som gjorde inlägget.
            Senast redigerad av Henke_76; 27 November 2012, 21:45.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Henke_76
              Nu missade du min fråga...
              Nä, han har inte loggat in sedan första inlägget.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Lokalen jag har hittat ligger i Sjöbo. Själv bor jag i närheten. Tanken med hela projektet är att det skall vara ett komplement till vår verksamhet med våra hästar och tävlingsverksamhet. Vi får se var det landar :-) Mycket jobb blir det. Men vem vill inte ha ett dåligt betalt jobb? :-)

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Henke...Tanken är att odla i första hand det som jag höll på med för 100 år sedan. Scalare, tetror, gurami och barb. Det som den gråa massan är intresserad av. Övriga cilider har inte varit min grej men visst är Discus spännande. Har en bekant som odlar Discus med framgång och det är riktigt kul att kolla på hans odling.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Lycka till med ditt projekt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Blir riktigt kul att följa Köpte jag 100 kar hade jag blivit akut inlagd på psyket av min sambo. Omyndigförklarad och allting. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Ursprungligen postat av seinfeld
                        Orden är min sambos när det gick upp för henne att jag inhandlat över 100 stycken 190 liters odlings akvarium. Men inte detso mindre har hon hjälpt mig att lasta alla i hyrd last bil modell 19kbm med lift. Två rundor och "nästan" allt är på plats i mitt, likaledes nyligen införsaffades källar lokal.
                        Om sambon inte sa mer än så när du köpt 100 akvarier och hon dessutom hjälpte till att bära bråten så har du nog hittat ett rätt speciellt exemplar. Kanske läge att köpa en bukett blommor eller nåt?
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Om sambon inte sa mer än så när du köpt 100 akvarier och hon dessutom hjälpte till att bära bråten så har du nog hittat ett rätt speciellt exemplar. Kanske läge att köpa en bukett blommor eller nåt?
                          Ja henne får du vara rädd om, inte många som hade överlevt en sån situation
                          Lycka till med ditt "lilla" projekt

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av seinfeld
                            Lokalen jag har hittat ligger i Sjöbo


                            såååå...inte så långt ifrån en annan.

                            då vet man vart man skall köpa fisk i framtiden.

                            ett litet tips (jag är inte alls egotrippad)......LEVANDEFÖDARE !!

                            och nej, jag tänker inte på vanliga platys/guppys/röda svärdbärare.

                            nej, ovanliga saker.

                            tänk att vara ganska ensam om att föda upp alla 21 varianter av LIMIA....!!

                            Du behöver inte mer än 12 kar, varje kar går ju att dela av på hälften. + ett karantänskar.



                            ergo...enbart 12% av karbeståndet......






                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Jag tar till mig alla ips med stort nöje. Så klart jag glömde ungfödare i mitt tidigare svar.
                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              såååå...inte så långt ifrån en annan.

                              då vet man vart man skall köpa fisk i framtiden.

                              ett litet tips (jag är inte alls egotrippad)......LEVANDEFÖDARE !!

                              och nej, jag tänker inte på vanliga platys/guppys/röda svärdbärare.

                              nej, ovanliga saker.

                              tänk att vara ganska ensam om att föda upp alla 21 varianter av LIMIA....!!

                              Du behöver inte mer än 12 kar, varje kar går ju att dela av på hälften. + ett karantänskar.



                              ergo...enbart 12% av karbeståndet......






                              .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...