Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Ursprungligen postat av woodlund
    Jag tycker att det är ruggigt intressanta tankar du har kring ditt akvarium Johnny då jag vet hur din inredning stjärna fungerar och kan se en helt underbar layout framför mig
    Mats dina bilder på det akvariet kan jag aldrig tröttna på.
    Jag är så avis på alla er som har gåvan att inreda era akvarier på underbara sätt med ett slutresultat som gör att man blir helt hänförd av att titta pådom.
    Och ändå sitter du med Zoopets just ni mest eftertraktade burk med dina lyxalger
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      Ursprungligen postat av woodlund
      Jag tycker att det är ruggigt intressanta tankar du har kring ditt akvarium Johnny då jag vet hur din inredning stjärna fungerar och kan se en helt underbar layout framför mig
      Mats dina bilder på det akvariet kan jag aldrig tröttna på.
      Jag är så avis på alla er som har gåvan att inreda era akvarier på underbara sätt med ett slutresultat som gör att man blir helt hänförd av att titta pådom.
      +1 på det.

      /Elin

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ah, det kan du redan!
        Om du inte vill köra vallis, och om windelöv inte funkar, så testa vanlig java - montera den lite högre upp bara, på några rötter eller liknande, så blir de fina "ljusfångare" när de växer till sig med långa, breda blad!
        Istället för att riva och slita i detta kar så tänker jag göra en mjuk övergång och testa med vanlig Microsorum i karet. Jag har ju så det räcker och blir över i detta kar (mitt 180) slänger ju några liter i månaden:


        Jag kommer att börja med att föra över en moderplanta med vanlig Java och testa för att se hur den fungerar. I takt med att den tar sig (förutsatt att den trivs) så flyttar jag över mer allt eftersom från mitt 180 och i takt med att den utvecklas så sätter jag i fler. Vet inte om min Panaque och Panaqolus kommer att se plantorna som lördagsgodis. Vallisen kortar jag ner istället för att slita upp. Är ju i grunden nöjd med rötternas placering
        känns som ett spännande projekt som kommer att gå i extreeeeem slowmotion. Skitkul ska det bli! Kul med att se denna utveckling växa fram. Kan till och med tänka mig ta en bild eftersom faktiskt.
        Tack för ett himla bra pepp boys and girls måste jag säga.

        Det lustiga är att någon fisk har snaggat flera av Staghornodlingarna sedan igår. Ingen aning om vilken.
        Ni ska strax få se eländet......
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Skyll er själva. Här kommer en lite annorlunda bildserie:
          "Lite" staghorn med massiva partiklar i vattnet:
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416945754.073008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 388,1 KB
ID: 2164894

          Men visst växer anubiasen i träsket:
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416945789.930636.jpg
Visningar: 1
Storlek: 371,7 KB
ID: 2164895

          Och visst trivs mina älsklingar:
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416945823.268539.jpg
Visningar: 1
Storlek: 399,5 KB
ID: 2164896

          Helenorna är också i paradiset och finns överallt:
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416945864.677399.jpg
Visningar: 1
Storlek: 375,7 KB
ID: 2164897

          Vallisen ger järnet, så den gillar också miljön:
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416945903.478504.jpg
Visningar: 1
Storlek: 364,7 KB
ID: 2164898

          Min bästa kompis Ernst sitter och hänger för att kolla när husse kommer med mat:
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416945947.081440.jpg
Visningar: 1
Storlek: 392,0 KB
ID: 2164899

          Så alla trivs. Det är bara esteten husse som lider lite grand.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Precis som jag trodde, inte alls så hemskt som du beskrev! Trevligt att se att fler än jag odlar staghorn, tror banne mig jag skall avskaffa gödningen hos cikliderna och bara köra lite mäskbubbel...

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Jodå det är/var hemskt. Men någon i karet har betat av en hel del under dagen. Ernst? Detta är kanske 10% av vad jag hade igår. Men med ciklidgödning så kan det lätt tippa över totalt med gödning. Det funkade perfekt så länge jag tillsatte 0,5 normaldos PMDD varannan vecka och bara när jag såg brister. Men dök upp över en natt när jag tillsatte en flaska JBL Ferropol jag hittade i en låda. Kommer aldrig testa den gödningen igen.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Så här ser det ut idag innan jag börjat med en slowmotion remake:
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416947136.365595.jpg
Visningar: 1
Storlek: 245,3 KB
ID: 2164902
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Haha! Det ser ju fan så bra ut trotts allt!
                  Jag kan inte ens ha långsamtväxande arter... Jag försöker ju med lite minicryptocoryner, men de ser snarare ut som skäggriskor hos mig!
                  Tror du att man har nytta av CO2 även utan tillsatt gödning?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Om jag får ge ett förslag så satsa på rotgödning istället för de plantorna du pratar om. Testa Easylife Root-sticks och se om det räcker med lite extra via rötterna. Rootsticks innehåller mera kompletterande ämnen men ingen nitrat. Kör dessa på jobbet och är tvärnöjd. Du sätter en pinne per 15 cm botten.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Jag är egentligen inte speciellt missnöjd med tillväxten, det är bara det att algerna är snabbare...
                      Vallisneria är ju bra, eftersom man bara kan rensa bort de buskigaste bladen. Den sprider sig som en löpeld ändå! Jag vill ju kunna ha Anubias och sådant som du har, hos mig skulle alla blad vara ludna av lite olíka sorters alger.
                      Som tur är verkar det finnas amanos kvar, trotts mina glupska centralamerikaner, och räkorna jobbar bra om natten!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Vilken algresa du gör Johnny, den kom då till slut även för dig (säger jag med lite ironi). Fast å andra sidan, så tycker ju du att alger är vackra, jag är helt säker på att du har skrivit det .
                        Själv kämpar jag med tofsalger, eller vad det nu är i tre av karen - inte vackra alls!

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Gött akvarium..

                          Skit i algerna, det är mer naturligt. (Säger jag som inte ska eller bör ha några)
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Vilken algresa du gör Johnny, den kom då till slut även för dig (säger jag med lite ironi). Fast å andra sidan, så tycker ju du att alger är vackra, jag är helt säker på att du har skrivit det .
                            Själv kämpar jag med tofsalger, eller vad det nu är i tre av karen - inte vackra alls!

                            //Inger
                            Ja då är jag med i klubben. Känns ju toppen!
                            Men vill flagga för att en grupp siameser gör ordentligt med nytta gällande både tofsalger och Staghorn. Har ju en grupp siameser på jobbet och det gör livet surt för de få alger som finns.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Gött akvarium..

                              Skit i algerna, det är mer naturligt. (Säger jag som inte ska eller bör ha några)
                              Tack. Nu är det väl just det L-malarna gör
                              Men hur som helst så kommer jag att sänka ljusmängden då jag har mindre växtmassa nu pga all vallis jag tagit bort. Så jag har nu en total belysningstid på 8 timmar men bara med en ramp i taget dvs: främre-bakre-främre med 5 timmar belysning per ramp men med två överlappande perioder då båda är tända. Då ligger jag på i snitt 0,25w per liter och det tror jag ska räcka för cryptocoryne, anubias och javaormbunke. Får se hur vallisen tar detta.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Det går nog fint, har haft så långa perioder, senast i sommar. I augusti när jag körde igång bubblet igen och liite gödning och tände upp ett lysrör till var det inte mkt alger som syntes. Crypts, anubias och Java fina Osirisen också men stängelväxter blir ju lite ynkliga. Men det är märkligt med alger, man kan ha hur bra flyt som helst, allt växer och inga alger. Man kan t o m börja tycka att man nog har rätt bra koll på läget sen är dom där..i överflöd! Efteråt kan man nog inse vad man dabbade sig med men det finns så många parametrar, kända som mer okända. Skulle finnas en liten maskin på akvariet som började blinka rött när ngt blev galet . Men du är ju van akvarist så snart är ditt akvarium lika fint igen, annorlunda kanske men lika fint, minst. Håller med om M.B. Akvariefilosofi till 100% men ibland krånglar man ju till det för sig i alla fall.
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...