Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack för vänligheten Tommy!
    I det här med OT eller inte Off Topic så är ju risken att en ren ämnestråd bangar ur fullständigt och då blir oläslig för utomstående. Men detta är ju en projekttråd och där kan man ta sig lite "konstnärliga" friheter.
    Däremot tycker jag det är mitt ansvar som trådägare att hela tiden plocka tillbaka fokus på den bärande trådidén.
    Ja det där är ju klurigt värre, när bänken är full-laddad med diverse prylar. Ett alternativ är ju att helt enkelt skaffa en bänk med större skåp. Eller så kan du på ett snyggt sätt täcka för mittenfacket och borra några hål i baksidan har du ju ett extra utrymme i juwels skåp där?
    Tänker du köra 3 filter?
    Mittensektionen var ju faktiskt en bra tanke, det används inte till något alls i nuläget eftersom jag inte tycker om saker som står framme. Både höger och vänster skåp är dock överfulla så ett skåp till hade varit kanon.

    Ja även om det kan låta som en smärre överdrift så kan jag se värdet av ytterligare ett filter, även detta med en Strilrör så att kraften fördelas ut över karets totala längd. Gillar skarpt hur karet utvecklats med sin växtlighet etc men det ställer också högre krav på cirkulationen på köpet får jag ytterligare ett utsug att placera på lämplig plats i karat, tex i mitten bak.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Inte har du väl så speciellt dålig filtrering Johnny? Står det inte ett rejält Eheim under karet?
      Inte för "vanlig" fisk med vanliga matvanor. Men för 10 st. diskusar med hög aptit och ämnesomsättning samt 2 st. träätare så blir det en hel del partiklar i vattnet. Eheim 2075 är stabil, pålitlig, extremt tyst men tappar flåset rejält fort. Möjligen ska jag testa att köra Juwelfiltret med deras 1500 powerhead.

      Ursprungligen postat av HWH
      Men Johnny, är det inte lite så som du skriver att detta ska vara en resa. Trist bara när fiskar dör, men att varje motgång gör en klokare.
      Jodå Helena. Jag ser det som en resa och blir inte deprimerad av att fiskar dör men däremot berörd. De misstag jag gör (och förhoppningsvis lär mig av) med mina fiskar är ju en liv och död-fråga för fiskarna.
      Så jag vill inte ta lätt på det utan trivs med att lida en stund när jag inser att en handling skadat en annan individ. Fisk som människa spelar mindre roll. Vill hjälpa. Inte skada.

      Det jag tycker jag "vet" idag som ett resultat av mina misstag är att jag inser allt mer att t.ex. Mats m.fl. har rätt i att ett välmående kar helst ska skötas med minimalt med tillsatser och förändringar i mycket små steg. Men för att det ska funka måste man t.ex. ha måttlig belysning och mest långsamväxande växter som inte kräver för mycket donande hela tiden. Så i diskuskaret ska jag t.ex. växla ner till en allt mer dunkel belysning som det är nu och söka mig framåt till en luftigare och dunklare miljö.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Mittensektionen var ju faktiskt en bra tanke, det används inte till något alls i nuläget eftersom jag inte tycker om saker som står framme. Både höger och vänster skåp är dock överfulla så ett skåp till hade varit kanon.

        Ja även om det kan låta som en smärre överdrift så kan jag se värdet av ytterligare ett filter, även detta med en Strilrör så att kraften fördelas ut över karets totala längd. Gillar skarpt hur karet utvecklats med sin växtlighet etc men det ställer också högre krav på cirkulationen på köpet får jag ytterligare ett utsug att placera på lämplig plats i karat, tex i mitten bak.
        Egentligen kan man nog inte ha för mycket filter i ett kar
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Egentligen kan man nog inte ha för mycket filter i ett kar
          Tar en "datainsammlingssväng" till några handlare i stan efter jobbet idag så får vi se vad som händer
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Egentligen kan man nog inte ha för mycket filter i ett kar
            Har ju ett JBL CristalProfi e1501 idag, kanske komplettera det med ett e701 eller ett e901 eller vad tror du? Om du skulle utöka mitt kar (tror du har någorlunda koll på vad jag har) med ytterligare ett filter, hur hade du tänkt då?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Johnny!
              Alltid kul att läsa det senaste i den här tråden (en av få som jag läser regelbundet).
              När jag själv står "på vänt" med mina egna grejer och istället för att uppdatera något vettigt i akvarieväg i min egen tråd, svävar ut i Berlinska skitexcesser är det, som sagt, intressant att kolla vad du har på gång i Discuskaret.


              Grejen du är inne på med en mer sparsam "tommare" look, bestående av dunklare ljus, inte så stort fokus på snabbt växande växter som kräver gödning - med merparten grenar, rötter o.dyl. är en väldigt trivsam väg att vandra.
              Det går dock att ha en hel del växter i karet - typ: Anubias, Cryptos och Jättevalisneria m.fl. utan att använda gödning - och i en förlängning en massa donande och hissåkning med parametrarna, för ett frodigt kar utan irriterande algväxt - som sköter sig, i princip, självt.
              Kan jag, kan du!
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 November 2014, 09:56.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Oerhört vackra kar Mats!
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Likan
                  Oerhört vackra kar Mats!
                  Tack skall du ha!
                  Det är dock gammal skåpmat, som Johnny har sett miljoner gånger förut - men jag la in dom (igen) här nu bara för att visa att det liksom fungerar att ha lite växter - även om de kanske inte växer en halv meter om dagen på grund av gödning - i karet, om man kör lite mer "rot och pinn"-stilen.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ja, jisses vad läckra kar kan se dessa bilder hur många gånger som helst!
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Har ju ett JBL CristalProfi e1501 idag, kanske komplettera det med ett e701 eller ett e901 eller vad tror du? Om du skulle utöka mitt kar (tror du har någorlunda koll på vad jag har) med ytterligare ett filter, hur hade du tänkt då?
                      Om du vill ha mer tryck, varför inte skifta till en starkare pump typ 1901? Ett mindre filter med mindre volym blir ju lätt fullt.
                      Är det cirkulationen du vill åt tycker jag du hellre skulle väja en kompakt reglerbar streamer, typ eheims nya. Då kan du ju styra flödet som du vill.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Om du vill ha mer tryck, varför inte skifta till en starkare pump typ 1901? Ett mindre filter med mindre volym blir ju lätt fullt.
                        Är det cirkulationen du vill åt tycker jag du hellre skulle väja en kompakt reglerbar streamer, typ eheims nya. Då kan du ju styra flödet som du vill.
                        Två ytterfiltret ökar dock flexibiliteten vid rengöring, plus att jag kan ha två utsug karet?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj Johnny!
                          Alltid kul att läsa det senaste i den här tråden (en av få som jag läser regelbundet).
                          När jag själv står "på vänt" med mina egna grejer och istället för att uppdatera något vettigt i akvarieväg i min egen tråd, svävar ut i Berlinska skitexcesser är det, som sagt, intressant att kolla vad du har på gång i Discuskaret.


                          Grejen du är inne på med en mer sparsam "tommare" look, bestående av dunklare ljus, inte så stort fokus på snabbt växande växter som kräver gödning - med merparten grenar, rötter o.dyl. är en väldigt trivsam väg att vandra.
                          Det går dock att ha en hel del växter i karet - typ: Anubias, Cryptos och Jättevalisneria m.fl. utan att använda gödning - och i en förlängning en massa donande och hissåkning med parametrarna, för ett frodigt kar utan irriterande algväxt - som sköter sig, i princip, självt.
                          Kan jag, kan du!
                          Tack för dina helt underbara bilder! Ett kar ser man ju dagligen utan att tröttna på hemma, så hur skulle man kunna tröttna på dessa underbara, ljusa, inspirerande och hoppingivande bilder.
                          Jättevallisnerian är ju bra för att de avskärmar ljuset, men när de trivs (även helt utan gödning så får jag slänga en hink varannan vecka, så diskusarna får inte plats. Tror att Panaqueskit är ren dynamit för just vallisnerian. Så jag skulle vilja sila ljuset utan att behöva ha vallisnerior med 2-metersblad som paraply. Övriga växter är redan på plats. Däremot dör just windelöv av oförklarlig orsak i detta kar. Tips om ljusfilter av andra växter än vallis? Jag vill kunna det du kan. Det vet du
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tack för dina helt underbara bilder! Ett kar ser man ju dagligen utan att tröttna på hemma, så hur skulle man kunna tröttna på dessa underbara, ljusa, inspirerande och hoppingivande bilder.
                            Jättevallisnerian är ju bra för att de avskärmar ljuset, men när de trivs (även helt utan gödning så får jag slänga en hink varannan vecka, så diskusarna får inte plats. Tror att Panaqueskit är ren dynamit för just vallisnerian. Så jag skulle vilja sila ljuset utan att behöva ha vallisnerior med 2-metersblad som paraply. Övriga växter är redan på plats. Däremot dör just windelöv av oförklarlig orsak i detta kar. Tips om ljusfilter av andra växter än vallis? Jag vill kunna det du kan. Det vet du
                            Ah, det kan du redan!
                            Om du inte vill köra vallis, och om windelöv inte funkar, så testa vanlig java - montera den lite högre upp bara, på några rötter eller liknande, så blir de fina "ljusfångare" när de växer till sig med långa, breda blad!

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              Jag tycker att det är ruggigt intressanta tankar du har kring ditt akvarium Johnny då jag vet hur din inredning stjärna fungerar och kan se en helt underbar layout framför mig
                              Mats dina bilder på det akvariet kan jag aldrig tröttna på.
                              Jag är så avis på alla er som har gåvan att inreda era akvarier på underbara sätt med ett slutresultat som gör att man blir helt hänförd av att titta pådom.
                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Tänk vad olika det kan vara, hos mig funkar inte anubis med microsporum funkar, inte windelöw dock. Microsporumen är växt som jag verkligen gillar för den är så olika i de olika varianterna och mångsidiga användningssätt.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...