Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag läser allt du skriver här, Johnny!
    Gôtt att se att allt är tipp-topp!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Vad ska man egentligen skriva om när allting går som det ska i karen? När man myser och umgås med sina fiskar och ingen dör eller ser sjuk ut? När det inte är odrägligt med alger? När man har lagom mängd kar och en balanserad blandning av fiskar så att man bara trivs med?
    Jag hade en period när jag liksom bara startade upp massa kar, drömde om fiskar, växter och annat som jag inte hade haft. Så en dag gick jag i mål. Nu hade jag det jag ville ha. Nu är karen som jag vill. Först blev det nästan en baksmälla egentligen. Som ett slags tomrum efter alla drömmar om ett ÄNNU bättre kar, med ÄNNU mer speciell fisk.
    Nu när mina diskusar och andra är som nära, kära vänner. När både de och jag trivs med varandra då är det nästan som en slags kärleksrelation i ett långvarigt förhållande.
    Man liksom bara finns med varandra och för varandra. Så vi har ett mycket lyckligt äktenskap nu, jag och min fru, mina nu två hundar och alla mina fiskar.
    Nyast i hemmet är ju inte någon fisk utan Meija, en nu 10 veckors Flatcoated Vampyr som är lite smågalen på ett charmerande sätt. Just nu ligger hon och sover på höger fot så den foten får domna bort. Tänker inte flytta på den. Här är hon i en attack på mina fingrar:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1766.jpg
Visningar: 110
Storlek: 284,8 KB
ID: 2347752
    Den andra damen Cilla, ägnar sig mest åt att just nu leta efter ätbara äckligheter under snön, därefter pussa på husse. Hundar skapar en för mig tidigare oanad äckeltålighet. Här är damen med supernäsan:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1744.jpg
Visningar: 110
Storlek: 223,2 KB
ID: 2347753
    På det akvaristiska planet laddar jag batteriet inför urladdningen i nästa AEMagasinet och börjar fundera på att köra ett nano som lowtech dvs. utan pump och filtrering. Blir en spännande utmaning.
    Var ju tidigare sjuk men är nu frisk vilket då gör att egentligen allt är roligt men på ett nytt sätt. Att känna sig närvarande och nästan smart stundtals. Känna sig pigg som för 10 år sedan gör att hela livet känns som renoverat. Då blir även mina femåriga Kardinaltetror som alldeles nya
    Roligt att du tog dig tid att läsa lite nonsens om vad som händer på Diskusgatan mitt i Sverige.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Stort tack Inger, Tony och Cathrin

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Grattis!

    Lämna en kommentar:


  • tonpet
    svarade
    Grattis , Gott Nytt År på er

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Varmt grattis till er

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: image_70797.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 278,2 KB
ID: 2346902
    Gott Nytt på er vänner i Zoopet!
    Firar idag 36-årig bröllopsdag med mitt livs kärlek, valp, hund och fiskar.
    Senast redigerad av Bluewing; 31 December 2015, 13:57.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Förstår valpsuget 😉
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Jag riktigt känner valplukten på den lilla, den brukar kännas mest mellan nostipp och ögonen . Duktiga Meija som har sovit hela natten Blir så himla valpsugen när jag ser bilderna.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Precis så är det Inger. Cilla ser verkligen Meija som sin valp. Hon vakar, styr, fostrar konstant. Att se dessa två umgås är djupt rörande. Cilla morr-pip-pratar så som en tik gör med sin egen valp. Meiji å sin sida är oerhört busig men också lyhörd. Så de tillrättavisningar hon gör fattar Meija snabbt. I natt sov Meija till nästan 7 och har inte pipit eller så:
    Ute är Meija inte så lugn som på filmen. Hon formligen älskar att vara ute i trädgården. För henne och oss är ju detta med en grön varm jul en oerhörd bonus. Nu blev det ju som att få en valp i mars snarare än i december.
    Så här lägger hon sig ofta när Meija vilar
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1615.jpg
Visningar: 53
Storlek: 103,6 KB
ID: 2346284

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack Tony. Har skrattat så jag gråtit över denna tokfia.

    Knax, då har jag avgjort hellre detta djur än ditt

    Idag kl. 10 så var vi hos kenneln, tömde vår sparbössa och pantsatte våra krukväxter för att lyckas med detta. Så fick vi då äntligen vår Meija!
    Hon var lika söt som rädd när vi tog henne. Hon sjöng "vackert" i bilen halva vägen hem men sussade seds sött på min kvinnas arm.
    Cilla låg bak i bilen och sniffade konstant in Meijas doft genom gallret.
    Väl hemma så vände vi upp magen och lät Cilla grundligt dofta igenom vår nya familjemedlem.
    När det var klart så gick vi inomhus och vi umgicks på golvet:


    Efter en stund när Meija ätit upp alla sin mat gick vi ut i vår lilla trädgård. Jag tror detta är en ganska modig dam. Så här blev det första gången hon kom ut på tomten:


    Meija tar kontakt med oss alla. Provsmakar regelbundet på mitt skägg. Cilla är makalös och blev mamma direkt. Vakar över den lilla, busar lite med henne och när Meija blir för morsk så sveper hon ner henne mjukt med huvudet för att visa lite mjuk makt. Det är så himla underbart här hemma just nu att jag saknar ord. Vad säger man när ordet lycka köängs färglöst och tamt?

    Usch vad underbart med en valp . Visste det, Cilla kommer att fostra lilla Meija precis som Cilla själv har blivit fostrad av sin/sina flockledare .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack Tony. Har skrattat så jag gråtit över denna tokfia.

    Knax, då har jag avgjort hellre detta djur än ditt

    Idag kl. 10 så var vi hos kenneln, tömde vår sparbössa och pantsatte våra krukväxter för att lyckas med detta. Så fick vi då äntligen vår Meija!
    Hon var lika söt som rädd när vi tog henne. Hon sjöng "vackert" i bilen halva vägen hem men sussade seds sött på min kvinnas arm.
    Cilla låg bak i bilen och sniffade konstant in Meijas doft genom gallret.
    Väl hemma så vände vi upp magen och lät Cilla grundligt dofta igenom vår nya familjemedlem.
    När det var klart så gick vi inomhus och vi umgicks på golvet:


    Efter en stund när Meija ätit upp alla sin mat gick vi ut i vår lilla trädgård. Jag tror detta är en ganska modig dam. Så här blev det första gången hon kom ut på tomten:


    Meija tar kontakt med oss alla. Provsmakar regelbundet på mitt skägg. Cilla är makalös och blev mamma direkt. Vakar över den lilla, busar lite med henne och när Meija blir för morsk så sveper hon ner henne mjukt med huvudet för att visa lite mjuk makt. Det är så himla underbart här hemma just nu att jag saknar ord. Vad säger man när ordet lycka köängs färglöst och tamt?

    Lämna en kommentar:


  • Knax
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jodå Inger. Genomusel. Men just nu sitter vi bilen på väg till kenneln. Så det är det värt 😊

    Javisst Pia. Detta är den ultimata julklappen. Fiskarna får ursäkta 😉
    Underbart! Lycka till och njut! =)

    Här har vi fått husdjur av annan sort. Inget jag vill gå in på, men låt oss säga att de inte är så välkomna som eran flat coated och att det kräver medicinering att bli av med dem. :-P

    Lämna en kommentar:


  • tonpet
    svarade
    Ååå Johnny, förstår hur ni känner det just nu. Som Pia skriver.... Sicken Julklapp för er. Detta blir en jul som ni sent glömmer förmodar jag. Förstår att fiskarna får ursäkta, då detta är nått speciellt med att köpa hund. Lycka till med Meija, och ett bilder förväntas så klart när du hinner.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jodå Inger. Genomusel. Men just nu sitter vi bilen på väg till kenneln. Så det är det värt 😊

    Javisst Pia. Detta är den ultimata julklappen. Fiskarna får ursäkta 😉

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...