Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Måste dessutom tillägga att även jag gillar Juwels fasta filter, har inte haft de minsta problem med mitt Juwel 180 som har gått med original filtret hela tiden.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av c90368
      Måste dessutom tillägga att även jag gillar Juwels fasta filter, har inte haft de minsta problem med mitt Juwel 180 som har gått med original filtret hela tiden.
      Håller med, hade alla inner/ytterfilter funkat såpass bra hade det nog varit fred på jorden...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Problemen med dem har väl aldrig varit funktionen, snarare att det tar så mycket plats i karet. :-)
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Det är lugnt Maths Som jag sagt tidigare i tråden så är det inte ett gillande som eftersökes utan åsikter och tankar. Så allt är intressant egentligen Meningen med mitt skrivande är att tjäna tid, inte att få medhårs-strykningar. Har haft antika värderingar och kunskaper som behöver en rejäl renovering. Tycker att jag får den handledning och feedback jag behöver här. Så istället för att luta mig mot den kunskap jag har så vill jag gärna få del av er andras kunskap och erfarenheter.

          Kan ju inte göra om mitt liv, men kanske kan slippa vissa tabbar inom akvaristiken som beror på ren okunskap. Discus ligger mig varmast om hjärtat av något skäl. Så ju mer jag får lära mig ju mer insikt kan jag tjäna. Med tjäna menar jag att bespara mig några av de värsta tabbarna. Så som sagt.... all respons är ok och leder till mer kunskap... Mer insikter.
          Senast redigerad av Bluewing; 26 May 2013, 04:44.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ursprungligen postat av ansjo
            Håller med, hade alla inner/ytterfilter funkat såpass bra hade det nog varit fred på jorden...
            He he Nu tar du väl ändå i så du storknar
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Har nu satt fast bakgrunden med silikon. Det blev en hel del svordomar kan jag säga. De j-a BTN Amazonas-skivorna var inte plana utan konkava Så alla j-a hörn stod ut. Lägg akvariet "på rygg" kanske någon säger. Men för det måste man vara 2 och idag är jag själv.
              Lite silikon pressades ut mellan skivorna . Efter flera svordomar kom jag ihåg att jag läst på Zoopet att man kan dutta sand på silikatet. Det har jag nu gjort och de ställena blev ganska ok.
              Nu sitter bitarna i spänn ett tag med långa blompinnar som är lätt böjda och trycker hörnen bakåt.

              Däremot är jag tveksam gällande att limma in Juwelburken med Slimlinebitar. Det blir flera fickor då med stillastående vatten som följd. Så just nu låter jag det vara som det är. Jag kan maska av högra delen av akvariet så att ni som inte gillar innerfilter slipper storkna om jag tar bilder.

              Varje gång jag går in i rummet så baxnar jag lite över hur stort akvariet är och tänker då på er som har 700,900 eller över 1000 liter (räknar inte in Kjell då han har poolen inomhus vilket räknas som fusk). Men i min bostad är detta vad jag får plats med. Nu ska det härda i ett par dygn innan jag provfyller akvariet med vatten.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ja det behövs en del tryck för att hålla dem på plats när man limmat. Men det löste du ju på ett fiffigt sätt.
                350L Diskus

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Du vänjer dig snart vid storleken När det är fyllt med lite inredning, växter och fisk så seg det inte alls så stort ut.
                  Själv tycker jag inte att mitt 720 är särskild stort. Var hos en kompis i går som har ett 960 i vardagsrummet och ett 1200 som yngelkar...
                  Perspektivet förskjuts snabbt


                  Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Einarsson: Toppen med din respons kring hörnet. Har skippat vinklingen eftersom jag insåg att det blev fickor.

                    Mathias: Jag löste situationen som du tipsade om. Jag har satt en smal bit dikt an mot Juwelfiltrets framsida och skurit ut för gallret.
                    Tog den kortaste standardbiten Slimline och jag blev nöjd eftersom den går ut ett par cm utanför filtret med en oregelbunden avslutning.
                    Så det ser bra ut tycker jag.

                    Det är så mycket speglingar nu så det går inte att plåta. Tar kort senare.

                    Roger: Tror att det är som du säger men just nu känns det modell badkar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Låter som en bra lösning till slut!

                      Jag tyckte mitt var skitstort när jag fick in det här och det stod här tomt, men nu tycker jag det är pyttelitet. :/
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ok. jag kanske kommer att benämna det, mitt stora nano så småningom

                        Men tog en bild ändå, som kan ge en hint om hur bakgrunden blir. På höger sidan syns min filtertäckning.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: limmat slimline.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,7 KB
ID: 2147840
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Johnny! Jag har varit borta ett par dagar och lirat, så här fanns det stuff att kolla på. Kul att du fått hem burken - nu börjar det roliga!
                          Det ser fin-fint ut med bakgrunden. Detta kommer att bli hur bra som helst!

                          Kan inte låta bli att slänga in en bild på ett 960-L, och ett 600-L - ståendes bredvid varandra... i vardagsrummet...
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tack Mats. När jag kan jämföra med mitt akvarium i storlek så blir den bilden lite annorlunda. Det är för mig riktigt rejäla kar det där.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tack Mats. När jag kan jämföra med mitt akvarium i storlek så blir den bilden lite annorlunda. Det är för mig riktigt rejäla kar det där.
                              Ja, men ditt kar går inte av för hackor - dock är det som många tidigare har sagt; man vänjer sig fort vid den storlek på karet man har för tillfället - och planerna för större burkar börjar pocka på.

                              Edit; man får lite perspektiv på det hela när man tänker på att man kan ligga raklång i 960-baljan...

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ja, man får ett annat perspektiv när man tänker på att du Mats får plats i ett sånt på längden, du är ju lång Böjer jag lite på knäna så får jag plats på längden i ett typ 375-540 liters
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...