Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Gissa vem som beställt ett Juwel Vision 450?
    High five!
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      High Five!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Gissa vem som beställt ett Juwel Vision 450?
        Kul. Vilken färg?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Nu behöver jag skaffa en mdf-skiva som jag tänkte måla i svart. När färgen torkat så hämtar jag hem mitt akvarium. Det väger 86 kg så jag får fråga lite starka grabbar när vi bär upp den till övervåningen.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Vad ska du med MDF-skivan till? Eller det är för att sprida vikten på golvet eller?
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Akvariet står på övervåningen och där är reglarna lite klena och golvet består av ordinära spånskivor med plastmatta. Så för att fördela de ca 600 kilona från akvarieskåpets 8 fötter så jämt som möjligt över golvet/spånskivan vill jag ha en hård inte så böjlig skiva underst.
              Eftersom MDF suger vätska och som då gör den porösare så tänkte jag måla den svart.
              Har ju en gång i tiden haft ett 360 som sprack i botten med renovering som följd. Så jag vill gärna ha hängslen och livrem.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ja det skadar nog inte. Och du har ju redan tänkt på att måla/lacka den bra så den inte suger åt sig skit och orsakar fuktskador istället. :-)
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Kul. Vilken färg?
                  Det blir ett Svart Juwel Vision 450. Eftersom rummet används för mina mindfulnessövningar dagligen. Vill jag ha ha det avskalat och med få färger. Nu är det brunt, grönt och svart. Så då smälter det svarta in bättre. Sedan tycker jag svart lyfter fram det gröna i växtligheten.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Nu blir det tyvärr massa snack igen i min tråd, men det är svårt att hålla sig. Jag har ju längtat så länge efter ett större akvarium med Diskus. När det nu börjat landa i magen så känns det så härligt att det nästan rinner ur öronen. Det är som om jag inte riktigt fattat det förrän nu att akvariet blir verklighet.
                    Så nu ser jag till och med fram emot att få göra rent gruset
                    Kommer att köra med Julas blästersand i detta. Tvärt emot vad jag tänkt tidigare. Tänkte blanda in lite engelskt sjögrus i olika storlekar så det ser naturligt ut.
                    Men innan det blir det en bakgrund. Funderar nu på hur jag ska göra där. Kommer att ha kvar det inbyggda innerfiltret. Gissar att jag sätter dit BTN Amazonas Slimline för att få maximal vattenvolym.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu blir det tyvärr massa snack igen i min tråd, men det är svårt att hålla sig. Jag har ju längtat så länge efter ett större akvarium med Diskus. När det nu börjat landa i magen så känns det så härligt att det nästan rinner ur öronen.
                      Snacka på du det är ju din tråd, bara roligt att läsa om din glädje. Man har ju akvarium för att det tillför ett mervärde i livet.

                      Här hemma skrattar jag åt min man som försöker smyga sig på den nya malen. Den ligger och trycker i en liten grotta, men sticker fram huvudet av och till. Men så fort man går bort mot akvariet så är den borta. Så just nu ger akvariet dubbel glädje. Både att det är vackert och att min man ser så rolig ut.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Låter som om ni har det kul därborta
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Det är fördelen med diskus över en liten liten mal. Det är 400 kronersfiskar man faktiskt får se. De har svårt att gömma sig.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            När jag nu varit runt och börjat kolla in Diskus ordentligt är just snarare känslan av vem som tittar på vem. Blev full i skratt senast då större delen av Diskusgruppen i handlarens akvarium kollade på mig och jag fick en vag känsla av att vara uttittad.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När jag nu varit runt och börjat kolla in Diskus ordentligt är just snarare känslan av vem som tittar på vem. Blev full i skratt senast då större delen av Diskusgruppen i handlarens akvarium kollade på mig och jag fick en vag känsla av att vara uttittad.
                              Så du vill frivilligt ha in ett gäng fönstergluttare i ditt liv? Hua, ryser.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Bluewing, om du tänker ha reed-morrerötter i ditt diskuskar, så lägg dom genast i vattenbad!! Risken finns annars, att ditt annars så behärskade tålamod kommer att bli en aningen ansträngt, när det är dags för den "riktiga vatteninredning"...bara ett tips.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...