Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av ansjo
    Undrar hur de gör i Amazonas? Det där undrar jag, jag körde ju tex med 3x150w MH plus 4x54w T5 utan problem.
    Vissa är ju födda till retstickor. Gissar att det dessutom är helt obotligt. Tror du får leva med det helt enkelt
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av ansjo
      Hittade inte så mycket bilder, det var från tiden innan man fotade med någon reda...
      Den sista bilden är när jag körde växtkar i 960-litaren.
      Men de du hittade var riktigt snygga. Hur länge hade du dem som är på bilderna?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av bluewing
        vissa är ju födda till retstickor. Gissar att det dessutom är helt obotligt. Tror du får leva med det helt enkelt
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          Ansjos 960 var magiskt och jag upplevde det inte som för ljust.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing

            Mats, jag tycker mycket av det du gjort är snyggt, så det är nästan skönt att se en riktig riktigt misslyckad bakgrund
            Japp, ungefär så gick tongångarna - fast mycket värre - om den där bakgrunden! Jag hade den som en tillfällig lösning i just det karet. Till slut hittade jag en svart tyglapp som var lite större än 120x70 cm... och då bytte jag såklart.

            Jag bränner in (återigen gamla repriser) några bilder på 960-karet med Discus och en temp på 29-30°C. Där var förutom Valisneria, Javaormbunkar, Cryptecorine och Anubias en del lökväxter och annat - som jag får be Anders identifiera, då jag själv är helt värdelös på växter och hur man sköter dessa på ett tillfredställande sätt. Ljus och vattenkemi skall vi ju inte ens tala om - kan knappt stava till de grejerna...

            ...och, jodå, här har du en som gärna gaggar iväg med en massa fina minnen från förr, visar bilder och lallar runt - inser du att du har tryckt på en gagg-bild-knapp nu..?
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Åh vad fint!!! Måste bara torka saliven lite. Diskusen på bilderna är mitt i prick den look jag gillar mest. Vilken typ är det? Ungefär så vill jag att mina Diskusar ska se ut. Ganska mycket brunt med tydliga teckningar i blått.
              Men upplever det också som att något av lysrören förstärker det blå lite extra? Stämmer det?
              Tycker jag känner igen en växt som heter Ulvaceus eller nåt och en Crispus. Är det de?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Glömde Mats att du inte har en aning om vad de heter Anders? Någon annan?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Nä, jag har inte en susning vad växterna heter, men Discusarna är vildfångade Nahmunda Red. Rören är Philips Aquarelle - och ja, de kan ha förstärkt färgerna en aning, speciellt i det blå registret.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Där var både Ulvaeus och Crispus i det karet.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nä, jag har inte en susning vad växterna heter, men Discusarna är vildfångade Nahmunda Red. Rören är Philips Aquarelle - och ja, de kan ha förstärkt färgerna en aning, speciellt i det blå registret.
                      Ok Viltfångat säger du. Hmmm. Ja det blir det inte för mig. Vill själv ha kraftigt försvenskade Diskus som råkat överleva i alldeles för högt PH och är kärnfriska och helst till en hyggligt låg kostnad. Det var väl egentligen allt.
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Där var både Ulvaeus och Crispus i det karet.
                      Åhååå. De hade jag förr och trivdes kanon med. Tack! On the list!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Kolla in bild nr 6 jag lade in, den övre av dessa är en rödturkos hona, där har du något att bita i.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ok Viltfångat säger du. Hmmm. Ja det blir det inte för mig. Vill själv ha kraftigt försvenskade Diskus som råkat överleva i alldeles för högt PH och är kärnfriska och helst till en hyggligt låg kostnad. Det var väl egentligen allt.
                          Ja, dessa gick i vanligt kranvatten, that's it. Kärnfriska var de också - men någon hyggligt låg kostnad var det inte tal om!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, dessa gick i vanligt kranvatten, that's it. Kärnfriska var de också - men någon hyggligt låg kostnad var det inte tal om!
                            Jag fattar Mats, jag bara åmade mig lite grann. Vågar inte räkna ihop vad detta landar på i slutändan Så när jag fått ihop pengarna till akvariet så bara köper jag det och då måste​ jag ju ha fisken i det. Förhandlingstekniskt enklast så hemma.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Kolla in bild nr 6 jag lade in, den övre av dessa är en rödturkos hona, där har du något att bita i.
                              Du Anders, nu sitter jag och glor på din bilder så jag blir vindögd snart. Vilken bild är nr 6? Den när en Diskus tittar på ytan?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Kolla in bild nr 6 jag lade in, den övre av dessa är en rödturkos hona, där har du något att bita i.
                                Ja, jag håller med Anders, den är ju så vrålfin! Rödturk skulle jag vilja rekommendera också - en mycket stadig och lekvillig variant. Dessa har jag haft mycket glädje av genom åren!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...